Stát zase prohrál s Dětmi Země. Kvůli plavebnímu kanálu u Přelouče už pošesté

Vratislav Dostál

Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost Ředitelství vodních cest proti rozsudku pardubického krajského soudu, který loni na základě žaloby ekologů zrušil stavební povolení na zařízení staveniště pro plavební kanál u Přelouče.

Brněnský Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost Ředitelství vodních cest (ŘVC ČR) proti rozsudku krajského soudu v Pardubicích. Ten v únoru loňského roku na základě žaloby ekologů z Dětí Země a Přátel Slavíkových ostrovů zrušil stavební povolení na zařízení staveniště pro plavební kanál u Přelouče.

Stát tak za poslední rok u různých správních soudů v této věci neuspěl již šestkrát. Příprava kanálu za 3,1 miliardy korun se tak vrátila do roku 2004, neboť stavba nyní nemá územní rozhodnutí a žádné důležité stavební povolení.

„Soud potvrdil, že stavební úřad v Přelouči a pardubický krajský úřad vydaly stavební povolení, aniž by se řádným a přesvědčivým způsobem vypořádaly se všemi podklady ve spisu,“ vysvětlil podstatu sporu Miroslav Patrik z Dětí Země s tím, že úředníci navíc podle jeho slov ignorovali stanovisko EIA ze září 2000, když v rozporu se zákonem neuvedli, proč jeho relevantní podmínky do stavebního povolení odmítli zahrnout.

Podle Patrika je schvalování plavebního kanálu u Přelouče typickým příkladem vědomého porušování zákonů úředníky, kteří se bez existence služebního zákona bojí politiků. „V tomto případě jde hlavně o úředníky krajského úřadu, kteří se na důležitých rozhodnutích podílejí a kterým soudy všechna jejich rozhodnutí zrušily,“ vysvětlil Patrik.

„Plánovaný kanál u Přelouče zbytečně zničí poslední zbytky cenných lužních lesů na Slavíkových ostrovech, je dopravně neodůvodněný a ekonomicky neefektivní,“ dodal Patrik.

Současně připomněl, že Komise již v létě 2011 vyzvala stát, aby na ochranu dvou druhů modrásků zařadil Slavíkovy ostrovy do evropské soustavy NATURA 2000. „Ministr Tomáš Chalupa to ale úspěšně blokuje. Navíc je podivné, že loni se za stavbu utratilo 12,2 milionů korun, což je o 140 procent více, než byl plán,“ uvedl Patrik.

ŘVC ČR se o stavbu plavebního kanálu u Přelouče za více než 3,1 miliard korun podle ekologů snaží již více než deset let. Má být údajně postaven do roku 2015. Dosud bylo za projektanty, různé odborníky, právníky a za výkupy pozemků utraceno více než 690 miliónů korun.

V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury nejsou podle Patrika pro rok 2012 na stavbu vyčleněny žádné peníze.