Děti Země už zase vyhrály u soudu nad státem
Vratislav DostálNa základě žádosti Ředitelství silnic a dálnic bylo zastaveno správní řízení o výjimce ke škodlivému zásahu do biotopů více než padesáti chráněných živočichů na silnici R55. Povolování silnice se tak vrátilo o tři a půl roku zpět.
Na základě žádosti Ředitelství silnic a dálnic ČR zastavila Správa CHKO Bílé Karpaty i Krajský úřad Jihomoravského kraje svá správní řízení o povolení výjimky ke škodlivému zásahu do biotopů celkem 52 zvláště chráněných druhů organismů v trase uvažované silnice R55 v úseku Bzenec — Bzenec Přívoz délky 3,2 km. Informují o tom v tiskovém prohlášení Děti Země.
Podle nich se tak povolování silnice vrací o tři a půl roku zpět. Sporný úsek se přitom nachází v ptačí oblasti Bzenecká Doubrava — Strážnické Pomoraví, přes kterou má silnice R55 vést ve dvou zahloubených tunelech celkové délky 8,6 km. Děti Země a Česká společnost ornitologická nyní očekávají, že se u krajského úřadu začne zcela znovu, a to jako jedno spojené řízení.
„Po třech a půl letech sporů o povolení obou výjimek pro trasu silnice R55 přes ptačí oblast jsme se zase vrátili do léta 2008, kdy obě řízení začala, přičemž co se dále bude vlastně dít, teprve uvidíme,“ okomentoval současný nejistý stav přípravy tohoto úseku silnice R55 Miroslav Patrik z Dětí Země.
Děti Země se přitom společně s Českou společností ornitologickou již od roku 2005 marně pokoušejí prosadit posouzení vedení silnice R55 mimo ptačí oblast po levé straně řeky Moravy, která by navíc mohla být přibližně 13 miliard korun levnější, než trasa přes ptačí oblast.
Podle Patrika by se v takovém případě navíc nemusely budovat obchvaty obcí a měst za tři miliardy korun na stávající silnici I/55 z Rohatce do Starého Města. Silnice R55 by pak jako obchvat Břeclavi končila na rakouské hranici.
„Na základě stížnosti Evropské komisi z května 2007, že se obcházejí evropské směrnice na ochranu ptáků, bylo v srpnu 2010 vydáno stanovisko EIA, které bez posouzení varianty mimo ptačí oblast doporučilo vybudovat dva zahloubené tunely celkové délky 8,63 km, čímž zase vznikl finanční problém,“ popsal sled událostí Patrik, podle kterého Česká republika jen stěží najde nutných asi deset miliard na stavbu obou tunelů.
Podle obou sdružení by se mohla silnice R55 připravovat rychleji, levněji a ještě s ochranou stovky zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, včetně ptáků, jako je lelek lesní a skřivan lesní v ptačí oblasti, pokud by se jen změnily územní plány obcí a Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Ty zatím počítají s trasou R55 přes ptačí oblast.
Zákonnost krajského plánu již od 22. 12. 2011 zkoumá Nejvyšší správní soud.