Trasa R 55 okolo ptačí rezervace je o deset miliard levnější

Dušan Radovanovič

Ze tří diskutovaných variant vedení R 55 přes ptačí oblast na Hodonínsku prosazuje ministerská komise tu drahou s tunely. Ekologické organizace vyzývají: veďte silnici mimo ptačí oblast, bude to lepší i levnější.

Odborná skupina pro dálnice požaduje ochranu ptačí oblasti Bzenecká Doubrava — Strážnické Pomoraví. Ekologové jejich rozhodnutí vítají, zdůrazňují ovšem, že o způsobu ochrany je třeba rozhodnout podle zákona o hodnocení vlivů na životní prostředí.

Podle Dětí země a České společnosti ornitologické existují v současné době dvě přijatelné varianty. První představuje hloubený tunel v délce jedenácti kilometrů, druhou vedení silnice kolem chráněné oblasti. Organizace přitom preferují druhou variantu, která bude k ptákům citlivější a také o deset miliard levnější.

Nejpravděpodobněji vypadá zatím realizace trasy se dvěma kratšími tunely v délce asi osmi kilometrů. Další úsek silnice by byl veden pouze v plastovém tubusu a zbytek by nebyl zakryt vůbec. Jednomyslně se na této variantně před několika dny shodla odborná komise ustavená před dvěma lety ministerstvy dopravy a životního prostředí. S takovou variantou ovšem nesouhlasí ekologové. Pro život ptáků by totiž byla nepoužitelná třetina trasy.

„Doporučení expertů nelze nadřazovat nad zákon, a ten stále není naplněn, protože v probíhajícím hodnocení variant R55 je předložený tunel krátký a chybí posouzení trasy mimo ptačí oblast, což je ornitology žádáno už od roku 2004,“ upozorňuje Miroslav Patrik z Dětí Země.

V bzenecké ptačí rezervaci přitom žije na 240 druhů ptáků. Mezi nejohroženější patří některé druhy strakapouda, skřivan lesní nebo lelek lesní.

Z nových studií vyplývá, že nejvhodnějším řešením by byla varianta mimo ptačí oblast po levé straně řeky Moravy v úseku Rohatec — Staré Město — Napajedla. Ta by vyžadovala pouze dva krátké tunely v celkové délce 1,4 km, a byla by tudíž i výrazně levnější.

„V květnu 2007 jsme Evropské komisi poslali stížnost proti porušování evropské legislativy, podle které je nutné nejprve prokázat, že skutečně nelze silnici R55 postavit mimo ptačí oblast a pak uvažovat o drahém a složitém tunelu přes celou tuto oblast, což se ale neděje,“ vysvětluje výhrady Tomáš Brinke z České společnosti ornitologické.

Ministerstvo životního prostředí nyní rozhoduje, zda variantu silnice mimo ptačí oblast vůbec nechá posoudit.

Podobný případ se přitom odehrál nedávno v Polsku. Evropská komise tehdy pohrozila zastavením dotací, pokud obchvat města Augustów povede přes cenný mokřad řeky Rospuda. Investor byl nakonec nucen ustoupit a zvolit jinou variantu řešení.

Další informace:

Bzenecka-doubrava.wz.cz Ohrožení ptačí oblasti