Děti Země vítají odvolání ředitele dálnic Brunclíka

Redakce DR

„Ředitelství silnic a dálnic ČR dlouhodobě neplní své vlastní cíle, takže odvolání jeho ředitele je zákonitým krokem,“ soudí Děti Země a vybízejí ministra Bártu, aby v personálních změnách pokračoval.

Děti Země přivítaly rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty, který v úterý odvolal Alfreda Brunclíka z funkce generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR. Podle nich jím vedená státní instituce už dávno přestala plnit efektivní manažersko-investorskou funkci při údržbě, modernizaci a výstavbě dálnic a silnic I. třídy za veřejné peníze.

Místo toho se její činnost spíše týkala mediálního vysvětlování zjištěných problémů, jako je neplnění termínů staveb a neustálé zvyšování jejich cen či ignorování názorů veřejnosti.

„Ani se ministrovi Bártovi nedivím, že ztratil k Brunclíkovi důvěru, když mu bylo dokonce doporučeno zastavit tři silniční stavby na Ostravsku a Zlínsku, což i pro nás bylo velké překvapení, neboť k tomu nebyl žádný vážný důvod a spíše bychom stopli jiné stavby,“ komentuje celou situaci předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle něho má i ŘSD velký podíl na tom, že se chaoticky rozestavělo obrovské množství dálničních a silničních staveb, kdy hlavním kritériem bylo zřejmě utratit co nejvíce peněz a nikoliv rychle a levně řešit dopravní či ekologické závady na stávajících komunikacích.

„S arogantním přístupem ŘSD ČR k veřejnosti, která se aktivně účastní schvalování různých staveb a předkládá různá ekologická či finančně úsporná řešení, se potýkáme neustále,“ připomíná dále Patrik a očekává, že dalším na řadě k odvolání by třeba mohl být i někdo ze Správy železniční dopravní cesty, s. o.

Za poslední velké selhání ŘSD ČR ovšem Patrik považuje unáhlené rozestavění dálnice D8 v Českém středohoří v listopadu 2007, aniž by byla vydána všechna potřebná stavební povolení, vykoupeny všechny pozemky a aniž by byla vypracována právní analýza rizik, co se má dělat, až soudy zruší některá rozhodnutí. Navíc zřejmě ani neexistuje nějaký plán, jak místním občanům zmírnit škodlivé vlivy dálnice D8 na jejich zdraví a bydlení.

„Snad bude nový generální ředitel Jiří Švorc k zájmům veřejnosti účastnit se schvalování dálnic a silnic vnímavější, neboť už dvacet let tu máme demokratický režim, který to svými zákony umožňuje,“ doufá Patrik.

Děti Země se v současné době věnují schvalování silnice R43 z Brna na Svitavy, R48 jako obchvat Frýdku-Místku, R52 z Pohořelic do Mikulova, R55 přes ptačí oblast u Bzence až do Napajedel a R49 na Zlínsku. Souběžně se ještě okrajově účastní posledních správních řízení pro dálnici D8 v CHKO České středohoří.

Dále v rámci občanské koalice Nádraží v centru kritizují snahu vybudovat nové železní nádraží v Brně asi osm set metrů na jih od stávajícího a splavnit Labe do Pardubic výstavbou jezu v Děčíně, plavební komory u Přelouče a přístavu v Pardubicích jako dopravně sporné, ekologicky škodlivé a finančně příliš nákladné stavby.