Na chystané úspory na železnici doplatí tisíce lidí, nepochybuje svaz cestujících
Vratislav DostálOd nového roku resort dopravy zruší až osm procent dálkových spojů. Českým drahám dá totiž ministerstvo o 200 milionů korun méně než letos. Podle Svazu cestujících ve veřejné dopravě to bude znamenat zrušení více než 60 rychlíků denně.
Od roku 2012 přestane jezdit až osm procent dálkových vlaků, jejichž provoz platí ministerstvo dopravy. Kromě již dříve ohlášených úspor na regionální dopravu ve výši 600 miliónů korun, hodlá totiž stát ušetřit dalších 200 miliónů korun na dálkové dopravě.
V případě dálkové dopravy ale tyto úspory podle Svazu cestujících ve veřejné dopravě budou znamenat nedodržení desetiletých smluv mezi ministerstvem dopravy a Českými drahami. V regionální dopravě se pak podle svazu jedná o nedodržení memoranda o poskytování dotací krajům na osobní železniční dopravu, které je právně závazné a kraje se o jeho dodržování budou soudit.
„Na plánované úspory doplatí především tisíce cestujících, kterým bude úplně zrušena nabídka vlakových spojů pro jejich pravidelné cesty do zaměstnání, služební či obchodní cesty, či dopravou za rekreací i zábavou,“ uvedl v tiskovém prohlášení k plánům resortu dopravy prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
Podle svazu cestujících je totiž pro atraktivitu veřejné dopravy velmi důležitá její dostupnost v čase, podobně jako u zásobování energiemi. „Proto si zrušení vlaků lze představit, jako když by do průměrné domácnosti nešla asi dvě hodiny denně elektřina, přičemž některým by přestala jít úplně,“ dodal Vyka.
„Železniční doprava má vysoké fixní náklady a proto se i relativně nízké škrty projeví v drastickém omezení spojů,“ doplnil pak člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miloslav Zítka.
Dálkovou drážní osobní dopravu podle něj letos ministerstvo dopravy financuje částkou ve výši 5,3 miliardy korun. Úspory 200 miliónů na příští rok pak dle jeho slov budou znamenat pokles financí o 3,76%. „Důsledkem bude zrušení nejméně 8 % výkonů v dálkové železniční dopravě — to se projeví zrušením více než 60 rychlíků denně,“ vypočítává Zítka.
Podle Svazu cestujících ve veřejné dopravě by se tak ve skutečnosti se úspora ve výši 200 miliónů korun z kapitoly rozpočtu ministerstva dopravy mohla již v průběhu příštího roku značně prodražit a dokonce mít i značné finanční dopady na ostatní kapitoly státního rozpočtu.
„V případě, že by skutečně došlo ke snížení finančních prostředků a nedodržení dlouhodobých smluv i memoranda státu s kraji — byl by to do budoucna byl jednoznačný vzkaz soukromým dopravcům, že stát není schopen dostát svých závazků a že by se plánovaných výběrových řízeních na dálkové spoje v osobní železniční dopravě raději neměli účastnit, protože vláda jim stejně nezaplatí tolik, kolik původně slíbí,“ uzavřel Vyka.