Vláda a hejtmani budou jednat o dotacích na regionální dopravu

Vratislav Dostál

Dotace na regionální železniční dopravu budou tématem pátečního jednání hejtmanů s vládou. Podle předsedy Asociace krajů Michala Haška je rozpočet pro resort dopravy katastrofický, a pokud kraje původně slíbené peníze nedostanou, hodlají se o ně soudit.

Kraje požadují po státu více peněz na regionální dopravu. V pátek budou o svém požadavku jejich hejtmani jednat s vládou. Ministerstvu dopravy má totiž podle návrhu rozpočtu chybět v příštích třech letech 600 milionů korun na dofinancování regionálních spojů. Hejtmani ale říkají, že je povinností státu tyto ztráty dopravcům uhradit.

„Hejtmani budou po vládě požadovat navýšení financí pro resort dopravy," shrnul nejdůležitější bod jednání první místopředseda sociálních demokratů a jihomoravský hejtman Michal hašek. Ministr dopravy Pavel Dobeš pak chce podle Českého rozhlasu jednat i o případném omezení provozu na některých tratích.

„Budeme se muset nějakým způsobem postavit k tomu, že ministerstvo financí škrtlo 600 milionů krajské přepravě a 200 milionů v podstatě dálkové přepravě, rychlíkové,“ uvedl Dobeš před pátečním jednáním.

„To znamená, že aby bylo co nejmenší omezení na grafikonech ze strany krajů, které byly již odevzdány, tak musíme samozřejmě vybrat takové tratě, aby za prvé to ekonomicky bylo optimalizované a za druhé, aby tam bylo co nejméně navazujících ostatních spojů. Protože pak by to nedávalo smysl a vlaky by jezdily prázdné,“ dodal ministr dopravy před jednáním s hejtmany.

Hejtmani považují krácení dotací za nepřijatelné a podle nedávného vyjádření předsedy Asociace krajů Michala Haška jsou připraveni se o peníze i soudit. V roce 2009 se totiž Fischerova úřednická vláda s hejtmany dohodla na stabilní podpoře regionální železnice. Memorandum bylo uzavřeno na dobu 10 let.

„Nechci být prvním ministrem, který nebude plnit smlouvy uzavírané v minulosti," uvedl k tomu už dříve Dobeš. A podle Haška je memorandum platné a měla by ho respektovat každá vláda. Vyplývá z ní, že kraje ročně dostanou 2,6 miliardy korun na regionální železniční tratě s tím, že dohoda platí do roku 2019.

Podle jihomoravského hejtmana by se totiž v případě zrušení státního příspěvku na regionální železniční dopravu mohla dle nejhorších scénářů dopravní obslužnost snížit až o čtyřicet procent, což by pocítila většina obyvatel republiky. Proto budou dle Haška kraje na plnění dohod trvat i za cenu, že by měly podat žalobu na stát a vymáhat si dojednané příspěvky soudně.

Michal Hašek již na začátku srpna varoval před střetem a hejtmanů a koaliční vládou Petra Nečase. Podle místopředsedy sociálních demokratů se totiž ministr financí Miroslav Kalousek rozhodl podvázat rozpočty krajských samospráv. Přitom podle Haška jsou to právě kraje, které jako jediné v současnosti brání sociální stát a kvalitu a dostupnost sociálních služeb

Další informace:

Rozhlas.cz Hejtmani budou jednat s vládou o dotacích na regionální spoje

    Diskuse
    August 26, 2011 v 10.28
    vlak nejede
    Zatímco kraje se prostřednictvím AKČR alespoň nějak brání a mohou se ohánět podepsaným memorandem, o novince v podobě škrtů v dálkové dopravě se toho moc nedočteme. Ministerstvo dopravy má na rychlíky prostě dostat o 200 mil. méně a basta -- a to dávno potom, co byly zveřejněny návrhy jízdních řádů, které s nimi počítají a k nimž se občané mohli vyjádřit. Kraje navíc často objednávají přípoje právě k těmto rychlíkům, které teď mají (v podstatě za utajení) zmizet bez náhrady. Systém taktového jízdního řádu, který se za posledních 10 let jakž takž stabilizoval, tak má být potichu rozklížen.

    Bylo by hezké, kdyby se každý, komu od prosince nemá jet vlak, přijel ve smluvenou hodinu podívat autem před pražské ministerstvo financí; zácpa by to nejspíš byla solidní a pestrá. To by ovšem těmi nejvíce postiženými nesměli být ti, kteří z nejrůznějších důvodů autem nejezdí.