Příliš drahá úspora

Matěj Stropnický

Škrtnout dvě stě milionů na rychlíky neznamená jen těch dvě stě milionů ani jen ty rychlíky. Stát touto úsporou poruší smlouvu s Českými drahami a bude nově platit víc za méně spojů. Přitom není třeba neušetřit vůbec, stačí ušetřit výhodně.

Cestující městskou veřejnou dopravou přijde na zastávku autobusu nebo tramvaje, mrkne do jízdního řádu, zjistí, kdy nejbližší spoj jede, a podle toho, jak daleko míří, uváží: počkám nebo půjdu radši pěšky? Mimo město je to podobné, jen jiné: podívá se jednou a když spoj nejede vhodně, začne jezdit autem. Čím nepravidelnější a řidší interval spoj veřejné dopravy má, tím méně cestujících jím pojede, protože ti každodenní se zařídí jinak a příležitostní nebudou čekat, nemusejí-li. Pouhé seškrtávání spojů namísto jejich přizpůsobení potřebě cestujících - jiným trasováním, vhodnějším taktem, návazností v uzlových přestupních stanicích - vede tak zákonitě k jedinému: řídký spoj pojede prázdný, nikdo na něj nespoléhal a nikomu se nevyplatilo na něj čekat, bude dále seškrtán a nakonec zrušen.

Vláda projednává návrh státního rozpočtu a oficiálně kvůli úspoře, dost možná ale jen kvůli nevraživosti koaličních stran, navrhuje ministerstvo financí zkrátit ministerstvu dopravy na příští rok dotaci na rychlíkové železniční spoje o dvě stě milionů. U regionálních vlaků objednávaných opozičními kraji je škrtání ještě vyšší, o plánovaných šest set milionů zkrátka se ale hejtmani rozhodli s vládou soudit. Rychlíky mají slabší zastání. O dvě stě milionů nižší státní zakázka pro České dráhy znamená se započtením zvýšení DPH a cen energií nejméně osmiprocentní snížení počtu ujetých rychlíkových kilometrů, na konci ale podle vedení drah může být z účetních důvodů až dvojnásobná redukce spojů. Tabulka ukazuje, že nejpostiženější mají být tratě Jeseník-Krnov a Pardubice-Jihlava, což ale není nejpodstatnější.

×
Diskuse
September 1, 2011 v 18.17
#####
Díky za článek, zastání pro dráhu není nikdy dost ;)

Ještě k poloprázdným spojům: i většina z nich má svůj smysl. Jednak ranní a dopolední špička bývá jen jedním směrem, takže se soupravy musí nějak vrátit zpátky. Jednak jde o často o večerní vlaky, které zas fungují jako "psychologická rezerva". Př.: "Pojedu zpátky v 6, leda že by se něco pochrulo, což na 90 % nenastane, tak můžu ještě v 8." -- "Aha, poslední jede zpátky v 6? tak na to nemůžu spoléhat, jedu autem". Zrušením spoje vyženeme i cestující z jiných spojů.
Podobně "prázdné" lokálky. Mějme hypotetický vlak s jediným cestujícím, který jede 10 km lokálkou a pak přestoupí a jede 200 km rychlíkem. Zrušme ho a cestujícího pošleme do auta. Propad v jízdném bude skoro stejný, jako bychom na lokálce zrušili vlak s 20 lidmi.

Myslím si ale, že tohle všechno konstruktéři jízdních řádů vědí. Tady jde o čiré "škrtnem tuhle, škrtnem tamhle".