Skandál okolo praktik Murdochových novinářů roste do nových rozměrů

ČTK

Dle britských médií nalezla policie v redakci nedělníku News of the World důkazy o odposleších stovek známých osobností včetně politiků. Vyšetřování dílčí, původně bulvární kauzy tak dostává nové dimenze. Podle komentářů se aféra dotýká i premiéra Camerona.

Opět naplno prožívají britská média v posledních dnech skandál kolem odposlouchávání mobilů herců, politiků a dalších celebrit. Bulvární nedělník News of the World po letech popírání přiznal odposlouchávání hlasových schránek stovek lidí. Ale přiznání zatím neuklidnilo situaci a mohlo by ohrozit obchodní záměry tiskového impéria Ruperta Murdocha, kterému News of the World patří.

Celý skandál propukl v roce 2005, kdy se ukázalo, že známý reportér nedělníku Clive Goodman nechával odposlouchávat zaměstnance a členy královské rodiny, včetně princů Williama a Harryho a získával tak exkluzivní informace. O dva roky později byl odsouzen do vězení, ale vedení populárního nedělníku tvrdilo, že šlo o izolovaný incident reportéra, který se vymkl kontrole.

Nicméně policie znovu otevřela vyšetřování celého případu a minulý týden zatkla bývalého šéfredaktora Iana Edmondsona a šéfa reportérů Nevillea Thurlbecka. V pátek pak nedělník přiznal odposlouchávání řady celebrit a nabídl zatím osmi lidem kompenzace. V neděli otiskl „veřejnou a bezvýhradnou omluvu“ postiženým. Mezi nimi jsou i bývalá labouristická ministryně Tessa Jowellová a herečka Sienna Millerová.

Nedělník je součástí globálního Murdochova impéria News Corporation, které má v Británii také bulvární deník The Sun a list The Times. V britských médiích se hovoří o tom, že News Corporation vyčlenila na kompenzace postiženým 20 milionů liber, ale že jí možná nebude stačit ani 40 milionů (1,1 miliardy korun).

Například Millerová odmítla nabídku News of the World a žalobu nestáhne. „Chce především zjistit celou pravdu a dosáhnout toho, aby viníci byli pohnáni k odpovědnosti,“ uvedl její právník Mark Thomson.

Millerová tvrdí, že bulvární list opakovaně odposlouchával její hlasovou schránku a využíval informací k článkům o jejím vztahu s bývalým partnerem, hercem Judem Lawem.

I další právníci tvrdí, že se na ně obrátily desítky lidí, kteří jsou přesvědčeni, že je News of the World odposlouchával. Podle britských listů nalezla policie při vyšetřování na tři tisíce telefonních čísel. List The Guardian již v létě 2009 psal o tom, že odposlouchávány byly stovky celebrit.

Aféra vrcholí v nepříznivou dobu pro News Corporation, která se snaží převzít britskou televizní společnosti BSkyB. Tento kontroverzní projekt vyvolává v Británii obavy, že News Corporation bude mít na britském mediálním trhu příliš dominantní postavení a ohrozí jeho pluralitu. News Corporation má v placené satelitní televizi BSkyB podíl 39 procent a loni v červnu nabídla osm miliard liber (asi 228 miliard korun) za zbývajících 61 procent.

Britská vláda konzervativců a liberálních demokratů převzetí v první fázi a za splnění určitých podmínek schválila.

Bývalý labouristický vicepremiér John Prescott, který se také domnívá, že jeho telefon byl odposloucháván, vyzval vládu, aby odložila rozhodnutí o BSkyB, dokud se vyšetřování odposlechů neuzavře.

Ministerstvo kultury, médií a sportu ale již o víkendu uvedlo, že konečné rozhodnutí bude záležet jen na tom, zda nebude ohrožena pluralita mediálního trhu a ne na důsledcích skandálu kolem News of the World.

Nicméně aféra se přímo dotýká i světa politiky. V lednu z funkce mluvčího premiéra Davida Camerona odešel Andy Coulson, který byl předtím šéfredaktorem News of the World v době, kdy se odposlechy v redakci používaly. Vždy tvrdil, že o nich nic nevěděl, ale v lednu byl nakonec nucen odstoupit, protože jeho problémy začaly ohrožovat i Camerona.

Ten byl zase kritizován za příliš blízké kontakty s bývalou šéfredaktorkou The Sun Rebekou Brooksovou, která je šéfkou News International, sdružující Murdochova média v Británii.

Deník The Guardian o víkendu napsal, že Murdoch se snažil v počátcích aféry ovlivnit minulého premiéra, labouristu Gordona Browna, aby vyšetřování přibrzdil. News Corporation toto tvrzení důrazně odmítla. Podle médií také Brown již dříve policii oznámil, že má podezření, že jeho hlasová schránka byla odposlouchávána v době, kdy byl ministrem financí.

Murdoch je v Británii často považován za nejvlivnějšího člověka na místní politické scéně. Předcházeli si ho labouristé Tony Blair i Gordon Brown ve snaze získat podporu jeho listů. Za jeden z klíčových faktorů volební prohry labouristů při loňských volbách je považován fakt, že The Sun se odklonil od labouristů a podpořil konzervativce Camerona.

Konzervativní starosta Londýna a bývalý novinář Boris Johnson v pondělí v listu The Daily Telegraph napsal, že těžko věřit tomu, že by se k podobným praktikám neuchylovaly i další listy.

    Diskuse (0 příspěvků)