Britská média se spojila proti Murdochovu impériu

Roman Bureš

Čtyři velké britské deníky se i přes rozdílné postoje a podporu různých politických uskupení sjednotily v boji proti plánu Ruperta Murdocha na ovládnutí britské televize BSkyB. Podle kritiků obchodu by transakce poškodila pluralitu médií v Británii.

Čtyři velké britské deníky se i přes velké názorové rozdíly spojily proti plánu mediálního magnáta Ruperta Murdocha na ovládnutí britské satelitní televize British Sky Broadcasting (BSkyB). Kritici obchodu tvrdí, že by mohl mít dalekosáhlé důsledky na pluralitu britských médií.

Společnosti vydávající Daily Telegraph a Daily Mail — tradičně zastávající konzervativní názory — se spojily s majiteli spíše levicově orientovaných deníků Guardian a Daily Mirror a zaslaly petici britskému ministru obchodu a inovací Vinci Cablovi z Liberálně demokratické strany. Požadují, aby ministr zvážil zablokování plného převzetí satelitní televize BSkyB Murdochovou News Corporation.

Kritici obchodu, který by měl mít hodnotu kolem osmi miliard liber (240 miliard korun), se obávají, že sjednocení obou společností by mohlo mít dalekosáhlé a nepříznivé následky na pluralitu britského mediálního trhu. Velká Murdochova společnost by podle nich měla v Británii dosáhnout obratu sedmi a půl miliardy liber, což je skoro o tři miliardy více než veřejnoprávní BBC.

Iniciativu podporuje také generální ředitel BBC Mark Thompson a další společnosti jako British Telecom nebo televizní stanice Channel 4. Thompson byl vůbec prvním, který po ministru Cablovi požadoval důkladné prozkoumání důsledků obchodu.

News Corporation se brání argumentem, že se plánované převzetí společnosti BSkyB děje jenom z finančních důvodů, a není vyvoláno ani snahou o úsporná opatření, ani novými obchodními strategiemi.

Všechna Murdochova média před volbami podporovala Konzervativní stranu Davida Camerona. Ta letos vyhrála britské volby i díky nejprodávanějšímu deníku v Británii Sun, který se v předvolebním období stal největším obhájcem Cameronovy politiky. Podle deníku Guardian ale Liberální demokraté ministra Cabla takovou podporu neměli, a nemuseli by být ochotní podpořit Murdochovy obchody.

Provázanost mezi News Corporation a konzervativci podtrhuje také to, že David Cameron zaměstnává jako svého poradce pro komunikaci Andyho Coulsona, který v minulosti působil v několika významných funkcích v Murdochově portfóliu.

Rupert Murdoch již nyní vlastní třicet devět procent televizní stanice BSkyB, jejíž správní radě předsedá jeho syn James. Převzetí celé společnosti je ale údajně spojeno s plánem na vytvoření nového digitálního média pro tablet společnosti Apple iPad a ovládnutí jeho multimediálního obsahu. Podobná situace je nyní v USA, kde News Corporation na iPadu poskytuje sloučené služby Fox News, Wall Street Journal a New York Post.

Celý obchod musí nejdříve schválit regulátoři Evropské komise. Ministr Cable poté bude mít dvacet pět dní na to, aby obchod schválil, nebo nařídil prošetření dopadů transakce na veřejný zájem britské společnosti — zda by neohrozila mediální pluralitu v zemi. Vyšetřování by poté muselo prokázat, že chystaný obchod by ohrozil chod konkurenčních médií a tím poškodil veřejnou demokratickou debatu.

Další informace:

The Guardian British media join forces against Murdoch takeover of BSkyB

Financial Times Media owners take on Murdoch over BSkyB

The Guardian Rupert Murdoch-owned BSkyB open to abuse of power, says BBC boss

    Diskuse (0 příspěvků)