Do škol míří projekt na zvýšení filmové gramotnosti

Ivo Bystřičan

Pod názvem Kánon filmu startuje nový projekt, který si klade za cíl zlepšit audiovizuální výuku ve školách. Projekt má pomoci středoškolákům poznat kvalitní snímky a lépe se orientovat ve filmovém jazyku a historii filmu.

Projekt Kánon filmu uvede například Formanův Přelet nad kukaččím hnízdem, Herzův Spalovač mrtvol či Tarantinův film Pulp Fiction. Tyto a další filmy se totiž umístily na nejvyšších příčkách žebříčku nejvýznamnějších filmů světové a domácí kinematografie nazvaného Kánon filmu.

Nový projekt, jenž má sloužit ke zlepšení audiovizuální výuky na středních školách představil Jiří Králík, někdejší dlouholetý šéf renomované Letní filmové školy v Uherském Hradišti.

„Kánon filmu má posloužit ke zvýšení filmové gramotnosti středoškolských studentů. S jeho pomocí se mohou seznámit s výběrem toho nejlepšího ze světové i domácí filmové tvorby," sdělil Králík. Studenti by podle něj měli být díky projektu schopni rozeznat hodnotné snímky od těch méně hodnotných.

Seznam filmů v Kánonu filmu byl inspirován reprezentativními zahraničními filmovými žebříčky. Filmy budou postupně doplňovány metodickými materiály určenými učitelům. Výchozí seznam filmů dodala každoroční australská anketa, do níž v minulém roce přispělo 2041 filmových kritiků z celého světa. Další zdroj pak tvořil aktuální žebříček registrovaných účastníků webu Československé filmové databáze a také seznam nejvýznamnějších českých filmů určených k digitalizaci, který vytvořilo Ministerstvo kultury České republiky.

Definitivní pořadí v nově utvořeném Králíkově kánonu vychází z výsledků dotazníku rozeslaného filmovým odborníkům i známým lidem působícím mimo svět filmu. Ankety se nakonec zúčastnilo 82 osobností, jejichž úkolem bylo vytvořit si svůj osobní seznam „kanonických" filmů. Z výsledků těchto individuálních „kánonů" vzešlo konečné pořadí žebříčku pro letošní rok.

Kánon filmu je rozdělen do tří kategorií. Do první kategorie jsou zařazeny klasické a historií prověřené snímky nejznámějších tvůrců. Druhá kategorie obnáší komerčně úspěšné filmy, které ve světě vedly žebříčky návštěvnosti, a ve třetí kategorii figurují novátorské a experimentální snímky, které prosluly na filmových festivalech. Každá kategorie se dále dělí podle původu na filmy zahraniční a domácí.

V Kánonu filmu se dále objeví například Psycho Alfreda Hitchcocka, Obchod na korze Jána Kadára a Elmara Klose, Tenkrát na Západě Sergia Leoneho, Kmotr Francise Forda Coppoly, Limonádový Joe aneb Koňská opera Oldřicha Lipského, Fimfárum Jana Wericha, Aurela Klimta a Vlasty Pospíšilové. Žebříček filmů zveřejní web csfd.cz.

    Diskuse
    Zajímavé, záslužné. Ale pochybuju, že se lidi naučí lépe dívat na filmy jenom díky těm filmům samotným. Zajímalo by mě, jak to má přesně fungovat - jestli tam bude i nějaká "výuka" toho dívání se, nějaký výklad.
    JG
    January 8, 2011 v 20.05
    Výběr filmů vypadá dobře (i když - Pulp Fiction byly za nás do 18 let nepřístupné), ale zrovna ČSFD se svojí povrchností, dojmologií a podléháním módě se mi jako garant kvalitní výuky nezdá.
    Trochu problematické je to členění do kategorií. Možná by bylo logičtější nechat jenom dvě - komerční a artové. I tak by samozřejmě dost filmů mohlo být v obou (typicky třeba Coppola nebo Kurosawa), ale takhle je to ještě rozostřenější. Hlavně ta kategorie novátorských filmů mi přijde nějak navíc, už proto, že spousta klasiky byla nutně něčím novátorská.

    Jinak k tomu seznamu se celkem nedá nic namítat, ač mi tam chybí můj oblíbený Malick. Ale to je moje osobní deformace...
    JG
    January 9, 2011 v 22.10
    No - zrovna o Nebeských dnech se píší na čsfd neskutečné hovadiny. Ten web může sloužit jako dokument nevkusu a prázdnoty dnešních yuppies, ale nikoli k rozpoznání uměleckých hodnot. Ale nejspíš v tom umějí chodit, protože média je často citují jako světobornou autoritu, na rozdíl od podstatně serióznějších čfn nebo fdb...