Žít v různosti je výzvou

Lukáš Kraus

Norský dopisovatel Deníku Referendum reaguje na text Marty Nachtmannové s tím, že nejen dánská královna, ale i norský král Harald otevřeně neguje asociální a nízký myšlenkový projev Václava Klause.

Norský král Harald v novoročním projevu připomněl, že máme zodpovědnost za vše živé a apeloval na hospodárné užívání a ochranu našeho společného přírodního bohatství planety.

Nikdo nemůže vládnout nad životem a smrtí. Ale můžeme život opatrovat a chránit. V roce 2010 se svět zaměřil na biologickou rozmanitost a zachování biologické rozmanitosti naší planety. To je také oblast, ke které mělké ekonomické hodnoty posuzování finančních opatření nedosahují. Máme odpovědnost za veškerý život, a to vyžaduje velkou moudrost ve správě přírodních zdrojů v dobrém slova smyslu. Indiánský náčelník Francois Paulette to v Kanadě vyjádřil takto: „Matka Země nyní potřebuje vaši pomoc."

Norský král se také velmi obsáhle věnoval problematice multikulturní společnosti a obecně mravním hodnotám.

Je pro nás neustálou výzvou, pro společnost i jednotlivce žít v různosti — a ocenit rozdíly jako obohacení. Svým způsobem můžeme rodinu považovat za mini společnost. Od doby našeho dospívání přes rodinné vztahy víme, že žijeme v různosti. Někdy v konfliktech — ale také v lásce — protože jsme v rodině spojeni zvláštní vazbou, a vzájemně se potřebujeme přes všechny rozdíly. Tento zážitek můžeme přinést i do jiných kontextů.

Myslím si, že každý z nás se může dostat do obtíží a nahlížet na sebe jako na malou částečku všeho. Například muž z Afghánistánu mohl mít ve své vlasti dobrou práci, postavení a bohatý společenský život.

Přijde do Norska jako žadatel o azyl a najednou je cizinec bez jazyka, bez práce, s malou příležitostí přispět ve společnosti. Pak je snadné začít o sobě přemýšlet v malých myšlenkách.

Každý člověk má ale možnost přispět k obohacení v naší komunitě bez ohledu na národnost, zdravotní stav, životní zkušenost, věk a sociální postavení.

Prostě je nutné si navzájem pomáhat je vidět a připravovat se na jejich použití. Doufám, že zaměstnavatelé dobře vědí, jak to ocenit a využít, že mnozí zaměstnanci mají cenné multikulturní kompetence. Norská mládež narozená rodičům s odlišným kulturním zázemím má zkušenosti a vhled, který je pro nás stále důležitější ve stále se zmenšujícím světě.

Stejně jako v několika předchozích novoročních projevech, král nabádal k velkorysejší sociální politice, kterou se můžeme odlišit od centra a i jako periferie, jako malí, můžeme být perfektní.

×
Diskuse
OW
January 6, 2011 v 15.19
Amen!
Ondřej
P.S. Lukáši, vážím si toho, že "když už máte", je to pro vás důvodem dávat dál.
January 6, 2011 v 16.53
Tam, kde na referát o králově projevu navazuje pár odstavců vlastní úvahy, je to nádherně ostré, ale i přesné. V tvrdé kritice jako tato není ani stopa fanatismu. Je za ní humanismus. Nedávno tu padla úvaha o možnosti manifestu radikálního (a dodávám: angažovaného, politicky konkretizovaného) humanismu. Necítil jsem se na jeho formulaci, ale myšlenky Lukáše Krause jako by už byly zárodkem něčeho takového a probouzejí znovu mou chuť dát dohromady pár myšlenek a kolem nich pár lidí, kteří mají co říct a jsou slyšeni.
January 6, 2011 v 23.09
"Jsem nesmírně šťastný, že se mohu setkávat se spoustou lidí, kteří na mne dělají hluboký dojem v různých kontextech. Také v tomto roce jsem se setkal s lidmi, kteří prožívají svůj životní čas tím, že pomáhají ostatním. Říkám jim nadšenci a uděloval jsem jim medaile po celé naší zemi." (král Harald)


"Po celé naší zemi se setkávám se spoustou normálních, pracovitých a kreativních lidí, a to mi dodává optimismus. Říká mi to, že většina našich spoluobčanů hlasům věčných kverulantů nenaslouchá a že se jimi ve svých životních postojích a aktivitách nenechává zviklat." (prezident Klaus)
January 6, 2011 v 23.10
Děkuji přátelé za reakce....bojujme dál....
January 7, 2011 v 12.13
projev
určitě inspirativní - jen té špatné češtiny v článku je škoda.
SH
February 6, 2011 v 15.33
Řekněte mi, co to je!
Text jaksi neodpovídá titulku. Kde je ten život v různosti? V akceptování faktu že miliarda lidí postrádá zdravou pitnou vodu a tisíc nejbohatších lidí světa vlastní polovinu všeho disponibilního majetku lidstva? Pěkně děkuji.
Text už není ani tou často opovrhovanou utopií, je čirou poezií. S reálným životem se míjí, jako ta metafora o penězích, jež jsou jenom papírky.
Sebeindifikace jako svobodné bytosti ve společnosti ovládané mafiány je bludem. Kopíruje myšlenku, že opravdově svobodný člověk je svobodným i v koncentráku, což je krutou nadsázkou, ba dokonce oním příšerným Arbeit macht frei.
Humanismus ano, ale realistický, jak říkal Masaryk.
February 6, 2011 v 19.01
V článku se téma respektu k různosti vyskytuje a třeba v něm není hlavní. Polemizovat s takovou banalitou uklazuje na Vaši polemickou vášeň za každou cenu a neschopnosti korektní diskuse.

Text Lukáše Krause, ať se vám to, Stanislave Hošku, líbí nebo nelíbí, je výrazem mohutného staletého myšlenkového proudu evropského humanismu. To, že Česko bylo z této tradice vyrváno a že žijeme uprostřed brutální panelákjové antikultury, to je smutné. Zatím doufám, že se s tím dá n ěco dělat.

Pokud jde o ocenění reálnosti přístupů, nikde není předem dáno, že Krausův pohled na budoucnost s nadějí není realistický, zatímco vaše temná mytologie realistická je.

Pokud by text byl utopií, mluvilo by to v jeho prospěch. Utopie má také dost dloihou tradici jako literární forma vyjadřující kritiku stávajících poměrů a návrhy na reformy. Víme, že žádná utopie se nedá realizovat beze zbytku. Ale víme také, že politické popměry bez utopie jsou odsouzeny ke stagnaci, ano, k politické hnilobě.

To, jak opovržlivě mluvíte o poesii, Vás ukazuje jako barbara. Chápu, že každý nemá vztah k umění, např. k literatuře, ale bývaly časy, kdy takoví burani prostě mlčeli. Dnes se stalo normou se opravdové kultuře vysmívat. Kdyby tento přístup měl definitivně zvítězit, nechtělo by se mi žít.
February 7, 2011 v 7.42
Nemluvě o tom
že čísla lze taky velmi těžko nahmatat :-)