Váš názor je pro nás důležitý

Společně s 12 evropskými mediálními partnery jsme součástí projektu PULSE: evropské iniciativy podporující mezinárodní novinářskou spolupráci.

Napište nám do dotazníku, co z dění v Evropě vás nejvíce zajímá, o jakých zemích byste chtěli číst více nebo nám dejte tip na témata, kterých jsme si zatím nevšimli.

Otevřít dotazník

Komenský by měl radost

Jiří Silný

Čím jsou lidé vzdělanější, tím je těžší je ovládat. I proto je vzdělání politickým tématem. Na příkladu Nikaraguy je vidět, že i chudé země mohou být v tomto ohledu inspirací.

Otázka vzdělanosti je eminentně politická otázka. Vzdělaným občanům se hůř vládne, takoví si chtějí vládnout sami. Není proto náhodné, že v oblasti vzdělávání se dnes odehrávají mnohé politické konflikty. Dostupnost vzdělání pro všechny je jedním z klíčových lidských práv, od kterého se odvíjí i schopnost prosazovat další práva. Platí to všude, ale v míře mnohonásobné to platí v chudých zemích.

Proto patří rozvoj vzdělání a rozšíření přístupu k němu mezi hlavní Rozvojové cíle tisíciletí (MDGs) a je také předmětem programu UNESCO „Vzdělání pro všechny“ (Education for All — EFA), který byl formulován už v roce 1990 a stejně jako MDGs chce svých hlavních cílů dosáhnout do roku 2015. Celosvětově se daří přístup ke vzdělání i jeho úroveň v nejchudších zemích zlepšovat, ale existují velké rozdíly mezi jednotlivými zeměmi a regiony. Středoamerická Nikaragua patří k těm pozitivním příkladům.

Po úspěšné revoluci v roce 1979 sandinistická vláda zdvojnásobila rozpočet na vzdělání oproti dobám Somozovy diktatury a hned v roce 1980 uskutečnila bezpříkladnou alfabetizační kampaň, která snížila počet analfabetů z padesáti procent populace (na venkově až devadesát procent) na dvacet tři procenta během prvních pěti měsíců. Kampaň získala cenu Naděždy Krupské udělovanou tehdy Unescem a i následné kampaně získávaly pravidelně mezinárodní ocenění.

Na kampani se podílelo na šedesát tisíc středoškolských a vysokoškolských studentů, třicet tisíc dospělých dobrovolníků a dlouhá řada občanských a veřejných organizací. S podporou vlády vznikl systém neformálních vzdělávacích skupin, nazývaných Družstva lidového vzdělávání, které s pomocí materiálů a pedagogických pokynů poskytnutých ministerstvem byly schopné při večerních kurzech naučit příslušníky chudých komunit základy čtení a počítání.

Strategické cíle kampaně byly ale zaměřeny nejen na alfabetizaci, ale také na politické uvědomění, porozumění mezi různými skupinami a třídami, podporu národní soudržnosti a konsenzu, posílení ekonomické a politické participace a postojů a schopností kreativity, „spolupráce, disciplíny a analytického myšlení“. Podpora se netýkala jen základního vzdělání, ale i vyšších stupňů. Udržet národní „soudržnost a konsenzus“ se ale nepodařilo…

Kontrarevoluce podporovaná Spojenými státy a využívající vnitřní rozpory mezi španělsky mluvícím západem a anglofonním a málo vyvinutým východem země vedla k vážným ekonomickým potížím, které vládu donutily velkorysý rozpočet na vzdělání znovu snížit. Když sandinisté v roce 1990 prohráli volby, spěchaly pravicové vlády především se změnami učebních osnov a materiálů v zájmu návratu tzv. konzervativních hodnot. Nové učebnice financovala Agentura Spojených států pro mezinárodní rozvoj (USAID), jak činila už za Somozovy vlády. V novém tisíciletí ale výdaje na vzdělání dosahují obdivuhodných 15 % z celkových veřejných výdajů (ČR v roce 2007 9,9 %) a návrat sandinistů do vlády roku 2006 tento trend posiluje. Rychle rostoucí počet obyvatel klade vysoké nároky na rozvoj vzdělávacího systému, zejména ve venkovských oblastech, kde vadí nedostatečná infrastruktura.

Země s 5,6 milionu obyvatel má 46 univerzit. Měl jsem příležitost některé navštívit.

Nikaragujská polytechnická univerzita Universidad Politécnica de Nicaragua (UPOLI) sídlí v Managui. Založila ji baptistická církev v roce 1967 a má čtyři kampusy. Jen v Managui studuje osm tisíc studentů a studentek.

Univerzita se orientuje především na ekonomické vědy, ale nabízí i studium teologie a zdravotnictví. V rámci univerzity pracuje řada institutů, mj. velmi zajímavý Institut humanistického výzkumu a rozvoje (IDEHU), který např. v uplynulém roce organizoval na počest světoznámého kněze, básníka a teologa Ernesta Cardenala klausuru na téma „Kosmologie — Cardenal, Chardin a Whitehead“. Cardenal, který byl ministrem kultury v první Ortegově vládě, patří dnes k jeho kritikům a je aktivní v politickém „Hnutí sandinistické obnovy“ Movimiento de Renovación Sandinista.

Univerzita je soukromá a roční školné činí 550 dolarů. Ale díky vládní podpoře platí plnou částku jen asi 20 % studentů. Ostatní mají různé slevy a mnoho jich studuje zadarmo. Obdobné poměry panují zřejmě i na jiných školách.

Univerzita Martina Luthera (UML) je ekumenická škola, založená v roce 1994 s podporou Světové rady církví a řady významných ekumenických osobností. Také na této univerzitě je studijní program bohatě rozvrstvený a vedle oborů jako pedagogika, právo nebo ekonomika se nabízí i magisterský titul ve feministické teologii (děkankou teologické fakulty je žena). Univerzita má čtyři tisíce studentů a studentek, kteří kromě Managuy studují i v pěti regionálních centrech.

Podíl protestantů je v Nikaragui na latinskoamerické poměry nezvykle vysoký a činí kolem třiceti procent populace. Mezi malé, ale významné církve patří „Moravané“, kterých je na sto tisíc.

V Nikaragui je totiž důležité středisko karibské provincie obnovené Jednoty bratrské (Unitas Fratrum), která se zde jmenuje Moravian Church. Její misie ve zdejší oblasti mají počátek v první polovině osmnáctého století. Důraz na vzdělání byl pro tuto církev, dědičku Komenského odkazu, typický, a tak se místní indiáni a míšenci, obyvatelé východního pobřeží Nikaraguy učí už přes dvě stě let v církevních školách o Husovi a české reformaci. Se vší pravděpodobností toho vědí víc než průměrný český středoškolák.

Jednota bratrská hrála významnou roli při národním usmíření po ukončení občanské války a významně přispěla k procesu ustavení autonomie dvou východních provincií.

I když má Nikaragua HDP na hlavu desetkrát menší než Česká republika, někdy jsem se neubránil závisti.

    Diskuse
    TT
    December 28, 2010 v 10.55
    Je evidentní, že se máme ještě hodně co učit. Například to, že jsme nepobrali všechen rozum, a že v tzv. méně rozvinutých zemích, je občanská společnost více rozvinutá a svobodnější, něž si dokážeme vůbec představit.
    DV
    December 28, 2010 v 14.02
    Autor
    vynechal celkem důležitou fázi "demokratizaci" Nikaragui financovanou v 80.letech US prostřednictvím šíření teroru tzv. contras a ekonomickou klatbou, během níž přišlo o život 35 000 lidí...
    TT
    December 28, 2010 v 17.27
    Myslím, že nevynechal. V šestém odstavci o tom píše, jen trochu jemněji ;-) "Kontrarevoluce podporovaná Spojenými státy a využívající vnitřní rozpory..."