Multikulturní Vánoce

Zdeněk Bárta

Kritika multikulturalismu a snaha stavět se na barikády a hájit naše staré dobré křesťanské hodnoty bílého muže zcela pomíjejí poselství, které přináší Matoušovo evangelium. Myslitelé hlásící se ke konzervativnímu křesťanství by si je měli přečíst.

Tak nám, říká se, selhává naděje v multikulturní globální svět. A tak prý nezbývá než se postavit na barikády a hájit naše staré dobré křesťanské hodnoty bílého muže v nastávajícím střetu civilizací. Tvrdí to dnes alespoň myslitelé hlásící se ke konzervativnímu křesťanství.

Doporučuji těmto chlapcům začíst se pozorně do prvních veršů Matoušova evangelia. Zní nám to arci na prvý poslech jako předčítání z telefonního seznamu, ale Matouš dobře věděl, proč začíná Ježíšovým rodokmenem, ještě před tím příběhem o jeho narození, a my bychom ten rodokmen měli pozorně číst.

Jednak — v prvém století, kdy Matouš své evangelium píše, se ještě neslavily ani zdaleka naše Vánoce — Ježíšovo narození se na zimní slunovrat začalo připomínat všeobecně až někdy kolem sedmého století. Začátek evangelia tedy nebyl pro tehdejší křesťany ještě sentimentálním pohádkovým příběhem jako pro většinu našich současníků, ale vážnou teologickou výpovědí o tom, kdo to Ježíš vlastně je a co pro nás všechny a pro svět znamená.

×
Diskuse
AB
December 22, 2010 v 11.01
Moc hezký článek pane Bárto! Žel konzervativce žádná exegeze nepřesvědčí. Ježíšův příběh, příběh na smrt odsouzeného přítele vyloučených a utlačovaných je ve skutečnosti nezajímá. Hlavně, že jsou to ty "naše hodnoty". Celá tragédie začíná oním Konstantinovým "V tomto znamení zvítězíš!" Kdío chce vítězit v jeho Jméně a znamení, ve skutečnosti vítězí ve jménu odvěkého nepřítele a lháře. Evangelium je pravým opakem triumfalistického konzervativního tažení "křesťanských hodnot". Díky za Váš text, ze kterého dýchá skutečně Radostná zpráva!
December 23, 2010 v 8.18
Děkuji za zajímavý text, vysvětlující především symboliku Ježíšova rodokmenu.
Vždy mi totiž vrtalo hlavou, proč jde v Bibli především o rodokmen Josefa, když Josef nebyl Ježíšovým pokrevním otcem, nýbrž "jen" pěstounem.