Magistrát hl. m. Prahy neuspěl s odvoláním u Nejvyššího soudu (NS) ve sporu s obyvateli z okolí severojižní magistrály. Má rok na to, aby tento významný silniční tah do pražského centra odhlučnil. Píší to úterní Hospodářské noviny (HN), které získaly závěr NS.
Druhoinstanční rozhodnutí je konečné. Městský soud dal v první instanci za pravdu lidem, ale město se proti rozsudku odvolalo. Teď musí hluk z aut na ulici 5. května — kritický je úsek mezi Michelskou a Vyskočilovou — snížit na úroveň povolené normy, tedy až o osmnáct decibelů. Může to znamenat zrušení jízdních pruhů, stavbu protihlukových zábran nebo další snížení rychlosti na magistrále, píše deník HN. Některá opatření ale mohou být velmi nákladná nebo hrozí různými druhotnými problémy, například četnějšími dopravními kongescemi čili lidově zácpami.
„Vlastníci nemovitostí nejsou povinni strpět hluk, který je nad rámec hygienických norem. Hlavní město Praha bude muset zvolit taková opatření, aby emise hluku splňovala hygienické normy," řekl HN mluvčí NS Petr Knötig.
Nový primátor Prahy Bohuslav Svoboda si chce nechat od expertů poradit, co podniknout. Slibuje, že rozsudek bude respektovat, píšou HN.
Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*Mat k tomu Deníku Referendum řekl: „Vítáme, že Praha začíná respektovat, že situace na magistrále je neudržitelná a že ji musí řešit okamžitě. Řešení problému magistrály nespočívá však v pouhých dílčích opatřeních typu výstavby protihlukových stěn, pouhém snížení rychlosti či redukci jízdních pruhů v krátkém úseku na ulici 5. května. Magistrála je dlouhá osm kilometrů a začíná a končí na městském okruhu. Stejně tam musí začínat a končit i úprava magistrály."
Křivohlávek dále uvedl, že přesně za dva roky, 12. prosince 2012, má být dokončena celá západní větev městského okruhu, která spojuje severní a jižní konec magistrály. Bude to tak podle něj unikátní šance odstranit čtyřicet let starou chybu socialistického plánování. Na druhou stranu upozornil, že podle aktuálních analýz se ukazuje, že nové gigantické dopravní stavby ulehčit městu od aut nedokáží. „Současné studie o dopadu plánované dostavby východní části městského okruhu říkají, že i po obrovských investicích v řádech desítek miliard zůstane v srdci města více než 70 % všech aut," varuje Křivohlávek.
Klíč spočívá podle sdružení Auto*Mat v koncepčním plošném dopravním zklidňování. Praha má stejný počet obyvatel jako měla v roce 1989. Avšak obyvatelé trpí zátěží z trojnásobné intenzity automobilové dopravy. Stejný počet lidí tedy nyní používá auto třikrát častěji. „Mylná je představa, že tato situace je daň za komfort každého moderního obyvatele. Podle průzkumů používá auto ke každodenní dopravě pouze přibližně 20 % Pražanů. Ostatní potřebují auto pouze příležitostně," argumentuje Křivohlávek.
Plošné dopravní zklidňování tak dokáže podle Auto*Matu vyrovnat nepoměr mezi nadužíváním automobilu k osobní dopravě po městě a nutnou dopravní obsluhou. Klíčem k úspěchu je však řešení dopravy ve městě jako celku, nikoli nouzové látání děr hrubou záplatou. „Takovou záplatou bohužel mohou být i gigantické protihlukové stěny v centru historického města," uzavírá Křivohlávek.
„Jsem rád, že občanský odpor, který pomáhala organizovat kolegyně Rejchrtová, slaví úspěch,“ řekl Deníku Referendum zelený zastupitel v Praze 4 Petr Štěpánek. „Základem technického řešení je omezení rychlosti a hlavně jeho důsledná kontrola a vymáhání přímo na místě. Podmínkou je ovšem politická vůle. Jeden jízdní pruh by například měl být vyhrazen pro autobusy, což dále sníží atraktivitu magistrály pro osobní vozidla. Někde je možné a vhodné budovat protihlukové stěny, ale ty mají i reálné nevýhody,“ dodal Petr Štěpánek.