Stávky ve Francii zvýšily zisky rafineriím v okolních státech

ČTK, Petr Jedlička

Škoda, již francouzské ekonomice způsobily aktuální stávky, je v evropském měřítku relativní. V pěti z dvanácti francouzských rafinerií se sice už opět pracuje, celé odvětví je ale paralyzováno stávkou v důležitém přístavním terminálu.

Vlna stávek ve Francii proti důchodové reformě, kterou prosazuje tamní vláda, citelně pomohla ostatním evropským rafineriím. Jejich ziskové marže za poslední měsíc notně vzrostly a jsou nejvyšší za poslední dva roky. Spolu s nimi se zvyšují také ceny za přepravu ropných produktů po vnitrostátních trasách, protože tankery kvůli stávkám v přístavech nemohou začít s vykládkou. Francouzi museli sáhnout i k dovozu benzinu, který jinak zpravidla pouze vyvážejí.

Britský koncern BP například sdělil, že rafinerie na zpracování jednoho barelu surové ropy v prvních dvou říjnových týdnech v průměru vydělávaly 4,88 USD. Průměr za třetí čtvrtletí přitom činil 2,59 USD. Francie má dvanáct rafinerií, které zpracovávají dováženou ropu. Kvůli stávkám ale rafinerie neměly co zpracovávat. Část ropy si zajistily sice z rezerv, to ale nebylo ani zdaleka dost.

V úterý se situace trochu zklidnila a proti vládním reformám protestovali už jen zaměstnanci sedmi rafinerií. Zbývajících pět rafinerií je ale závislých na tom, až se odblokuje terminál Fos-Lavera na jihu Francie. Přes něj se do Francie dostává naprostá většina dovážené ropy. Zaměstnanci terminálu ale ve středu uvedli, že budou v protestech pokračovat.

Podle francouzských médií olejáři stávkují jednak proti návrhu prodloužit věk odchodu do důchodu a jednak preventivně, z obavy před chystaným propouštěním.

Ropný terminál Fos-Lavera je třetí největší na světě a leží u přístavu Marseille. K dnešnímu dni se tam nashromáždilo na šedesát tankerů, které čekají na povolení k vykládce. Asi čtyřicet jich přiváží surovou ropu pro rafinerie, zbylé tankery vezou ropné produkty. Těch Francie dováží celou řadu, hlavně topný olej, naftu či plynový olej.

Francouzské rafinerie jsou schopny denně zpracovat na 1,84 miliony barelů ropy. To je druhá největší rafinační kapacita v Evropě, více mohou zpracovávat jen rafinerie v Německu. Právě na Německo Francouzi během nynější vlny stávek hodně spoléhali, a to hlavně pokud jde o dovoz benzinu.

×