Tolerance a solidarita? Ano, ale k čemu?
Ivan ŠtampachV ugandské aféře se střetává liberální a demokratický respekt k jiným kulturám, k jejich formulaci hodnot se stejně demokratickou a liberální obhajobou univerzálně platných práv jednotlivců a skupin na volbu životního stylu, mimo jiné i na sexuální preference.
Před několika dny jsme se dočetli, že 9. října ugandský týdeník Rolling Stone zveřejnil stovku jmen ugandských leseb a gayů s fotografiemi a adresami, doplněný o výzvu „Pověste je“. V novinách se prý píše, že jde o osoby se „zvrhlou sexuální orientací“, jež unikají „spravedlivému potrestání“ Podle vydavatele to bylo ve veřejném zájmu. Čtyři zaznamenané osoby byly v uplynulých dnech napadeny. Blíže neurčený počet dalších byl výhrůžkami donucen změnit práci, bydliště a identitu. K tomu je třeba dodat, že v Ugandě, podobně jako v mnoha afrických zemích, je homosexuální chování trestné, konkrétně v Ugandě sazbou od čtrnácti let do mnoha desítek let žaláře. Jeden z tamních poslanců předložil novelu, zavádějící pro některé homosexuální akty trest smrti. Mělo se to stát po návštěvě skupiny konzervativních duchovních ze Spojených států, kteří Uganďany seznamovali s postupy označenými jako terapie, jejímž cílem je člověka z homosexuality „vyléčit“.
Tato zpráva znovu otevírá diskusi mnohem náročnější, než přinášejí krátké glosy, které se pod zprávou objevily. Střetává se tu totiž liberální a demokratický respekt k jiným kulturám, k jejich formulaci hodnot a jejich pojetí lidských práv se stejně demokratickou a liberální obhajobou univerzálně platných práv jednotlivců a skupin na volbu životního stylu, mimo jiné i na sexuální preference.
Navíc je výborné, že se k němu mohou připojit nejen různé telefony a tiskárny, ale třeba i papež, britská královna a moje bába.
Nějak mi tento popis připomíná i jiné končiny světa než Afriku.
Princip respektu k jiným kulturám a princip obrany univerzálních lidských práv se střetávají, ale převážně na akademické půdě, resp. v realitě v podobě ideologie vytvořené pro upľatňování principů zcela odlišných. Proto se dnes o naše LP a demokracii bojuje na Hindúkuši, nikoliv v Ugandě.
Střet principů tak jak je popsaný se v zásadě téměř neřeší, protože není žádná nestranná právní autorita, která by je řešila. (OSN by to mohla být, ale zatím bohužel takto nefunguje.)
(http://www.khou.com/news/national/107510578.html). Když tedy pominu, že fungují organizace typu Amnesty International (http://www.zakazdoucenu.cz/aktualita-16) a tak?
http://gayrights.change.org/blog/view/ugandan_tabloid_tells_people_to_hang_homosexuals
atd.
Takže tu nobelovku si stejně nevysloužím. Ale doufám, že ty petičky mi podepíšete i Vy.