Regulace prostituce před pěti lety
Zdeněk BártaPřed pěti lety v Senátu dva teologové: katolický, tehdejší ministr vnitra Bublan, a evangelický, senátor Bárta, marně přesvědčovali Senát o potřebě umožnit vznik zákona, který by reguloval prostituci.
Opět se mluví o regulaci prostituce v České republice. Podmínkou, bez které to nejde, je vypovězení mezinárodní úmluvy z roku 1958. Vzhledem k tomu, že se opět povedou nekonečné debaty na toto téma, nabízím výtah z pět let staré diskuse v Senátu, ve které dva teologové: katolický, tehdejší ministr vnitra Bublan, a evangelický, senátor Bárta, marně přesvědčovali Senát o potřebě vypovědět tuto úmluvu, a umožnit tudíž vznik zákona, který by prostituci reguloval:
Výtah ze stenozáznamu z 3. schůze Senátu Parlamentu České republiky konané 27. ledna 2005.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu s výpovědí Úmluvy o potlačování obchodu s lidmi a využívání prostituce druhých osob a její závěrečný protokol ze dne 21. března 1950.
Ministr vlády ČR František Bublan
Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Úmluva, ke které Česká republika subsedovala po vzniku České republiky, ale Československo jako takové k ní přistoupilo již v roce 1958, zavazuje smluvní státy k přijetí takových opatření, která směřují k vymýcení prostituce a obchodování s lidmi. Ale vedle závazku trestat jednání, které bezprostředně souvisí s tímto jevem, Úmluva také zavazuje smluvní státy ke změně či zrušení každého platného zákona, nařízení nebo administrativního postupu, podle nichž všechny osoby, které provozují prostituci, jsou nuceny podrobit se speciální registraci nebo podléhají speciálnímu dozoru nebo ohlašovací povinnosti.
A spojení těchto dvou částí nám v podstatě brání v tom, abychom se vůbec pokoušeli o to, přijmout nějaký zákon o regulaci prostituce.
Předložil jsem již věcný záměr zákona o regulaci prostituce do vlády a možná během dvou měsíců předložím už návrh hotový a tento návrh, pokud by byl schválen a prošel Parlamentem, by v podstatě nemohl vejít v platnost, protože bychom byli vázáni ještě touto Úmluvou.
Vím, že se zde vyskytuje otázka, co se stane, když se Úmluva zruší a potom nebude schválen zmiňovaný zákon. Já jsem optimista, že tento zákon schválen bude. Ale i tak je tam ještě roční lhůta na vypovězení této Úmluvy. My musíme požádat generálního tajemníka OSN, aby přijal tuto naši výpověď z Úmluvy, a trvá to jeden rok, než tato výpověď nabude platnosti. Myslím si tedy, že to je dostatečná doba na to, abychom ještě mohli udělat nějaký zpětný krok v případě, že by zákon o regulaci prostituce nebyl schválen.
Zpravodaj garančního výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice, senátor Zdeněk Bárta
Vypovězení Úmluvy o potlačování obchodu s lidmi je nutné pro přijetí Zákona o regulaci prostituce (jejíž praktikování ve stávající podobě s obchodem s lidmi též souvisí).
Jak z toho ven?
Lze žádat o výjimku z příslušného článku Úmluvy, aby tuto nebylo nutno vypovídat?
Lze před vypovězením Úmluvy přijmout zákon jí analogický, ovšem s pozměněným paragrafem týkajícím se prostice, po té vypovědět úmluvu a přijmout zákon o regulaci prostituce?
Neházím zde "nezpochybnitelné pravdy". Píši v otázkách.
Ondřej
Lidé, odmítající jakýkoliv zákon o regulaci prostituce, se hluboce mýlí a měli by si vzít příklad ze starého dobrého katolického Rakousko – Uherska, které moudře a úspěšně prostituci regulovalo. Represivní zákon z roku 1922, přijatý zejména na přání TGM, který naivně chtěl prostituci zakázat, prudce zvýšil nejen kriminalitu, výskyt pohlavních chorob ale i všechny další patologické jevy, vážící se na prostituci.
Neregulovanou prostituci provázejí ty nejtěžší zločiny, jako obchod s bílým masem, spojený často s mučením, zotročováním i vraždami. Státy, které regulaci prostituce uzákonily, mají účinné nástroje k potírání těchto zločinů.
Hodně by o tom mohly vyprávět organizace, které obětem prostituce pomáhají, jako třeba La Strada. Ostatně i svatý Mikuláš zachraňoval zotročené prostitutky….
Jinak - svatý Mikuláš v tom byl dobrým následovníkem Kristovým, jak mohl on i jak můžeme číst v evangeliích.
Ondřej