Pařížské dojmy

Ivan Štampach

Co se můžeme naučit od Pařížanů a proč by byly strany české vládní koalice ve Francii zřejmě protiústavní.

I nostalgický výlet na konci prázdnin se může stát podnětem k přemýšlení o obecnějších tématech. Mohlo by to začít otázkou, proč jsme si pro pětidenní vydechnutí od tisícera povinností vybrali Paříž. Jsme Evropané, sám se cítím být napřed Evropanem a pak až třeba Čechem a Pražanem. Politickým hlavním městem Evropy může být Brusel. Paříž je však hlavním městem naší západní kultury.

České autory čtou snad ještě pořád někteří Češi a pak už jen hrstka zahraničních milovníků kuriozit. Každý kulturní Evropan chodí do divadla na Moliéra, čte Balzaca, Huga, ba snad i Baudelaira nebo Verlaina. Každý ví o francouzských výtvarných, hudebních velikánech, i když nutno přiznat, že v těchto oborech dominují němečtí nebo italští a nizozemští sousedé. Descartes, Bachélard, Sartre, Camus, Derrida nebo Foucault určují filosofii i v našich zeměpisných šířkách a délkách.

Příjezd do Paříže mi potvrdil dojem, který jsem o tomto městě získal zpovzdálí. Ale došlo mi, že Paříž není metropolí kultury ani tak proto, že má vlivnou kulturní elitu. Kultura, totiž kultivace lidského jednání, se neprojevuje jen v básních, obrazech a symfoniích, ale blíže a každý den v tom, jak vypadají ulice, stanice metra, restaurace a obchody, a v tom, jak se staví lidé navzájem k sobě. Vedle chrámů a paláců nebo blyštivé globalizované nádhery pařížského Václaváku (Champs Elysées) na mne dolehla obecná nepodlézavá zdvořilost, jistý klid, vždy připravený úsměv.

Spousta drobností je tu řešena vlídněji. Český číšník si málem odplivne, požádáme-li ho o vodu, v Paříži nám ji všude přinesli bez ptaní a zadarmo. Toalety v tomto městě jsou většinou bezplatné, i o takovou banalitu jde.

×
Diskuse
August 30, 2010 v 7.54
Poděkování
Pane Štampachu,

děkuju Vám za tento sloupek. Nádherně napsáno.
August 31, 2010 v 12.36
Nechci rušit dojem z pěkného textu, ale názory Romana Jocha a Jan-Marieho Le Pena nejsou tak docela podobné, spíše naopak.

Hodnotově jsou sice oba konzervativci, mj. inklinují k podpoře režimu pevné ruky; Joch ale v souladu s neokonzervativní doktrínou věří v naprostou převahu pozitiv volného trhu, zatímco Le Pen je klasický novodobý nacionalista. Jeho Národní fronta usiluje o vyvázání Francie ze severoatlantických a do značné míry i unijních struktur, masivní podporu francouzského venkova a všemožné protěžování francouzské kultury a identity, včetně budování oficiálního kultu Jany z Arku či Napoleona Bonaparta. Něco takového u Jocha nenajdeme.

Nejkontroverznější z Le Penových výroku směřují proti židům. Řadu voličů přitáhly k nacionálnímu populistovi třeba poukazy na židovský (nebo "cizácký") původ konkurenčích politiků nebo na různé nitky "židovských rejdů". I zde je Joch o dost jinde.

Do třetice pak Jean-Marie Le Pen vystupuje jako pouliční, tvrďácký křikloun a stylizuje se do ochránce prostých poctivých Francouzů. Jeho názory často odrážejí většinové předsudky. Roman Joch je oproti tomu se svými postoji obvykle v menšině a je si toho vědom. Působí jako pravicový salónní intelektuál.

Kromě vzpomínaného vzývaní potřeby řádu a pořádku je oběma společný snad jenom důraz na tradiční středostavovskou morálku... no a samozřejmě skutečnost, že se nezřídka poukazuje na fašistické základy myšlenek obou pánů.