Atom jako politické zadání
Jan BeránekJaderné reaktory často mají v energetických koncepcích elitní postavení. Dostávají se do nich na základě politického zadání, takže se jich pak věcná analýza netýká.
V České republice jsme už zvyklí na to, že jaderné elektrárny mají prominentní postavení. Zatímco o ostatních energetických zdrojích od uhlí přes plyn až po solár a vítr parlamentní strany vedou alespoň jakousi diskusi — její úroveň nechme pro dnešek stranou — na stavění dalších reaktorů se všichni shodnou. Věcná a důkladná analýza se nepřipouští.
Jaderný průmysl však má elitní postavení i v mnoha dalších zemích. Důvody mohou být různé, od strategických zájmů přes historické propojení s vojenským průmyslem až po čistě finanční vliv jaderné lobby na politiky. Způsob, jakým pak státní instituce nadržují atomu, je mnohdy až směšný.
Naposledy jsem si to uvědomil nad novým vydáním prestižní publikace „Energy Technology Perspectives 2010“, kterou počátkem července vydala Mezinárodní energetická agentura (IEA). Jedná se o nástin globální energetické politiky do roku 2050, který agentura vydává každé dva roky. V tom posledním z roku 2008 se poprvé objevil scénář, který si klade za cíl razantně snížit emise kysličníku uhličitého z očekávaných 57 miliard tun na 14 miliard tun, což by v kombinaci s dalšími opatřeními například v ochraně lesů mohlo stačit k udržení průměrného oteplení pod kritickou hranicí dvou stupňů Celsia.
Osobně se domnívám, že právě v příčině potřeby dalších AE (a energetických zdrojů vůbec) je skryto jádro jaderného problému. Bohužel, zelené hnutí je trestuhodně neaktivní v řešení příčin a zcela se orientuje na předem prohraný boj s důsledky této nemoci a jen se zesměšňuje vyvěšováním transparentů na chladící věže betonových monster, které jsou však pomyslnými srdci naší současné společnosti. Doposud jsem nikdy nikde neviděl jedinou nálepku či protestní akci například v souvislosti s neurvalým šířením se automobilů jdoucí svou koncepcí zcela proti trendům šetření energií (viz například SUV a terénní vozy ve městech). Třeba jen úsporou ve spotřebě paliva v automobilovém průmyslu o třetinu (v mých očích rozhodně více realistická představa než utopický svět pana Beránka prostý umělého CO2, ropy a AE) by v součtu energetické spotřeby strčilo do kapsy potřebu více než stovky nových temelínů.
viz jednoduchý výpočet:
V EU je v současnosti 231milionů automobilů
Předpokládejme, že spotřeba energie těchto aut (pouze v palivu, nepočítám celkovou ekologickou stopu) je cca 1kg/km (včetně kamionů, autobusů atd.)
Energetická hodnota 1kg paliva – cca 14kW/h
Průměrně najeté množství kilometrů za rok na jeden automobil 15000km
Celková spotřeba energie automobilů v EU =
231 000 000 x 15 000 x 14 000 W/h = 48510 TW/h
Temelín vyprodukuje za rok cca 13TW/h (rekordní rok 2009 – platí pro oba bloky)
Při 30% úspoře energie v automobilech jenom v EU by to znamenalo úsporu 113 temelínů
Až budou nadšenci od Greenpeace namísto donquijotských bojů pořádat protestní akci spojenou třeba s nálepkováním všech terénních vozů ve městech nálepkami ve stylu „Jsem tupé hovado“ s radostí se aktivně zúčastním.
http://photo.greenpeace.org/GPI/C.aspx?VP3=ViewBox_VPage&VBID=27MZV8TQF68U&CT=Search&DT=image
To je ostatně i důvod, proč tady řežu do pana Beránka. Na jednu odvádí dobrou práci konzistentní a fundovanou kritikou atomové energie. Na druhou stranu se nám snaží namluvit, že není nic jednoduššího než ji zcela odmítnout a kromě ní i ropu a CO2. Nenechte se vysmát pane Beránku. Mluvíte zde za nejvlivnější nátlakovou ekoorganizaci na světě, která je však reálně schopná tak akorát směšného spektáklu bez jakéhokoliv efektu. Nebo mi snad chcete namluvit, že těch pár šašků co jste na ně poskytl odkaz jako na vrchol diverzního odboje vůči přeautovaným městům něco změnilo? Já naivní jsem mi myslel, že uvidím minimálně záběry nešťastných majitelů SUV jak se snaží ze svých miláčku seškrábnout samolepky (a to si umím představit i mnohem radikálnější přístup). Jenže ono je to jaksi jednodušší, vyvěsit plachtu na komín, obléci se jako maškara a pak hlavně zavolat média. A výsledek? Aut je čím dál více, atomových elektráren jakbysmet. Spotřeba energie roste exponenciálně…