Skutečný šéf Věcí veřejných Vít Bárta obsazuje svěřené ministerstvo dopravy lidmi ze své bezpečností agentury, chce zavést konkurenci na železnici, což podle expertů může ohrozit její provoz, a postavit jezy na Labi.
Ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) si jako nové náměstky vybral svého někdejšího spolupracovníka z firmy ABL Martina Sýkoru a bývalého náměstka ministryně obrany Radka Šmerdu. Sýkora by měl být ekonomickým náměstkem a Šmerda bude mít na starost právní agendu. Bárta to dnes odpoledne řekl novinářům.
Bárta bezpečnostní agenturu ABL do poloviny června částečně vlastnil, své pozice ve firmě se ale vzdal a nyní ji vede jeho bratr. Sýkora dříve působil v ABL jako obchodní ředitel. Bárta tvrdí, že žádný střet zájmů po nástupu dvou někdejších manažerů ABL do čela ministerstva dopravy nehrozí.
„Nedokážu si představit, že by někdo pochyboval o tom, že pokud máte převzít odpovědnost za řízení organizace, že byste se neměl obklopit lidmi, kterým naprosto věříte. V této logice Martin Sýkora byl mým dlouholetým spolupracovníkem a jsem velmi rád, že bez ohledu na určitý mediální tlak, jsem ho přesvědčil, aby tu odvahu sebral a šel se mnou do této funkce," řekl Bárta novinářům. Připomněl, že jeho bratr vyhlásil v ABL „stop stav" pro státní zakázky.
Výběr dvou nových náměstků označil Bárta za určité provizorium. Během srpna se chce s ostatními náměstky, kteří zůstanou, domluvit na dlouhodobém rozdělení funkcí. Nyní ale prý chce pracovat v co nejužším týmu, aby stihl připravit rozpočet na příští rok.
To se podle něj bude odehrávat ve stresu, protože už 3. srpna musí jeho úřad předat podklady k rozpočtu ministerstvu financí. Vzhledem k nutným škrtům prý potřebuje i dobrého právního poradce, kterým má být Šmerda.
Šmerda odešel z funkce náměstka na ministerstvu obrany loni v květnu po nástupu Martina Bartáka do funkce úřednického ministra obrany. Ve funkci předtím byl od dubna 2007. Zabýval se personální problematikou, například prohřešky vojáků proti zákonu. Proti odpůrcům ale například obhajoval i zrušení vojenského uměleckého souboru Ondráš.
Podle médií se o něj ale také zajímala vojenská kontrarozvědka v souvislosti se čtyřmiliardovou zakázkou na likvidaci munice. Zjistila totiž, že byl ovlivněn zástupci Poličských strojíren a firmu v tendru prosazoval, uvedly LN v listopadu 2008.
Ohrožení železnice a jezy na Labi
Ministr dopravy Vít Bárta chce při svém působení v úřadu především zavést konkurenci na železnici, rozšířit mýtný systém z dálnic i na silnice nižší třídy, snížit ceny výstavby dálnic a zlepšit bezpečnost na silnicích. Základní priority pro své vedení ministerstva jmenoval dnes při svém oficiálním nástupu do funkce.
„Od začátku veřejnosti sdělujeme neveselou pravdu, že nás čekají úspory. A to i za cenu toho, že se některé stavby zpozdí," uvedl Bárta. Podle něj musí šetřit všechny resorty a na ministerstvu dopravy půjde především o to, jak přidělené peníze využít co nejefektivněji.
Nový ministr se chce nyní soustředit na přípravu resortního rozpočtu na příští rok. „Pro nejbližší týdny je to pro mě úkol číslo jedna. Především jde o rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který je hlavním zdrojem financování komunikací," uvedl Bárta.
Právě fond dopravy je trnem v oku nového ministra financí Miroslava Kalouska. Ten nedávno v televizní diskusi oznámil, že bude usilovat o jeho zrušení. Podle mluvčího MD Karla Hanzelky jsou úvahy o zrušení fondu předčasné. Peníze na stavby chce Bárta získat mimo jiné také z projektů partnerství státu a soukromých firem (PPP).
„I pro nás je teď klíčový rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2011, který by měl skutečně reflektovat to, že mnohé dopravní stavby nemají žádnou prioritu a lze ho u výstavby dálnic a silnic snížit třeba o tři miliardy korun," říká Patrik, který by ve vzácné shodě s Kalouskem fond zrušil.
Mezi stavby, které nejsou podle Patrika dopravně a ekonomicky odůvodněné nebo jsou ekologicky škodlivé, patří kromě jezů u Děčína a vodního díla u Přelouče na Labi také přesun nádraží v Brně či silnice R49 a R55 na Zlínsku.
Ministerstvo dopravy pod novým ministrem už chystá odklad zavedení elektronických vinět pro osobní auta. Podle platného zákona mají viněty nahradit nalepovací dálniční známky už od ledna, koalice se ale rozhodla papírové známky ponechat i pro další léta. Pro nákladní dopravce, kteří platí mýtné, chystá MD rozšíření mýtné povinnosti z dálnic i na silnice nižších tříd.
Zatímco firmy z dopravního stavitelství a nákladní silniční dopravce Bárta zřejmě nepotěšil, s mírným optimismem mohou hledět do budoucna labští rejdaři. MD totiž chce postavit jez u Děčína, na který lodní dopravci čekají od začátku 90. let.
Na části Labe u hranic s Německem se kvůli nízké hladině často zastavuje přeshraniční plavba. Stavbu jezu plánovala i předchozí vedení ministerstva, vždy ale narazila na odpor ekologů a ministerstva životního prostředí. MŽP se ale nyní ocitlo v rukou ODS, jejíž ministři dopravy stavbu jezů podporovali.
„Jezy na Labi jsou podivná priorita,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik. „Kromě toho, že jsou zrovna esenciálním příkladem antiekologické, dopravně zbytečné a finančně neefektivní stavby, jejich případnou výstavbu lze očekávat nejdříve za sedm až deset let, takže jakápak priorita.“
Za zásadní prioritu Bárta rovněž označil zavedení konkurence na železnici, což podle jeho názoru výrazně zlepší služby ve vlakové dopravě. Co se týče bezpečnosti na silnicích, oznámil nový ministr vznik meziresortní pracovní skupiny, která má revidovat bodový systém. Hrubé přestupky se mají podle něj trestat přísněji.
Premiér Petr Nečas při uvedení nového ministra do funkce označil situaci v resortu za nelehkou. „Ministr nemůže říci jako jeho předchůdci, že přinese více peněz, nemůže ani slíbit, že o ně bude bojovat," uvedl Nečas. Na druhé straně je podle předsedy vlády ministerstvo konsolidované. Nečas poděkoval odstupujícímu ministrovi Gustavu Slamečkovi za dobrou práci.
Bárta byl jako nestraník na kandidátce Věcí veřejných letos v květnu zvolen poslancem, po volbách byl jedním z hlavních vyjednavačů VV o vládě. Před vstupem do politiky působil jako generální ředitel největší ryze české bezpečnostní agentury ABL. Z funkce odešel letos v únoru a začátkem července oznámil, že svůj poloviční podíl ve firmě prodává bratrovi Matěji Bártovi a jeho manželce.
Předseda Dětí Země Miroslav Patrik k příchodu ministra Bárty přes výhrady upíná naději, že by „mohl zatnout tipec aspoň ekonomicky neefektivním dopravním stavbám a že si tuto věc ministr s ekologickými sdruženími osobně vyjasní“.