Text pracovní verze koaliční smlouvy

Redakce DR

V pondělí vpodvečer podepíší předsedové nově koaličních stran ODS, TOP 09 a Věcí veřejných smlouvu o vzájemné spolupráci. Zde její pracovní verze před „finálními korekturami".

Preambule

Na základě mandátu od občanů České republiky, vyjádřeného ve volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky ve dnech 28. a 29. května 2010, zahájily strany ODS, TOP 09 a VV jednání o vytvoření většinové vládní koalice.

Občanská demokratická strana, TOP 09 a Věci veřejné se na základě shody, ke které došly v koaličních jednáních, rozhodly vytvořit koalici rozpočtové odpovědnosti, vlády práva a boje proti korupci.

Koalice provede zásadní reformu veřejných financí s cílem zastavit zadlužování českých občanů, realizuje reformu důchodového systému a zdravotnictví. Bude důsledně realizovat zásadní opatření pro boj s korupcí a byrokracií. Za další priority koalice považuje podporu podnikatelského sektoru, který jako jediný vytváří dlouhodobě udržitelná pracovní místa, a zvýšení adresnosti sociálního systému tak, aby jeho zneužívání nevedlo k plýtvání prostředků pro skutečně potřebné.

Koalice bude ctít zásady parlamentní demokracie a plně sloužit zájmům naší země i potřebám jejích obyvatel. Stát má sloužit občanům, ne občané státu.

Koalice při realizaci české zahraniční politiky a při řešení dlouhodobých společenských, ekonomických a sociálních problémů naší země bude usilovat o shodu s demokratickou opozicí v Parlamentu České republiky. V zásadních otázkách bude dbát rad a doporučení odborné veřejnosti.

Svou vůli vytvořit vládní koalici stvrzující předsedové zúčastněných stran svými podpisy na konci tohoto dokumentu.

Veřejné rozpočty, mandatorní výdaje, sociální a důchodový systém

O daních a veřejných penězích rozhodují politici, a proto by také za hospodaření s nimi měli nést přímou zodpovědnost. Vláda proto prosadí ústavní zákon o rozpočtové kázni a odpovědnosti - finanční ústavu. Ta nastaví mantinely a brzdy rozhazovačné rozpočtové politice.

Vláda vytvoří národní rozpočtovou radu, která bude ověřovat výdajové rámce rozpočtu a návrhy ovlivňující rozpočet. Bez vyjádření rady nebude možné projednat žádný legislativní návrh. V rámci druhého čtení nebude možné předkládat návrhy, které povedou k vyšším výdajům, než předpokládala předloha v prvním čtení.

Za předpokladu ekonomického růstu dosáhneme do roku 2016 vyrovnaných veřejných rozpočtů s tím, že nejpozději v roce 2013 bude dosahovat schodek veřejných rozpočtů maximálně 3 procenta HDP.

Vláda si je vědoma hrozby budoucího vývoje veřejných financí, a proto přistoupí ke škrtům ve výdajích. Jedním z opatření bude snížení objemu mezd v organizačních složkách státu a v rozpočtových a příspěvkových organizacích o desetinu, výjimkou budou platy pedagogických pracovníků, které se zvýší. Vláda přitom přenechá v kompetenci jednotlivých ministrů, zda půjde o úsporu vzniklou snížením mezd, propouštěním nebo kombinací. Zároveň se vláda zavazuje změnit systém hodnocení práce státních zaměstnanců směrem k větší motivaci a lepšímu ohodnocení schopnějších a pracovitějších zaměstnanců.

Vláda také sníží celkový objem zbylých provozních výdajů o desetinu. Objem prostředků na dluhovou službu bude snížen o 4 miliardy oproti výhledu ministerstva financí.

Snížíme také platy poslanců a dalších ústavních činitelů o dalších 5 %. Není možné, aby v době krize tato skupina zůstala jedinou, kterou snížení mezd nepostihne. Zároveň poslanecké náhrady, které jsou součástí příjmu, budou podléhat zdanění.

Vláda zruší pozice pověřených ministrů pro evropské záležitosti, pro lidská práva a národnostní menšiny a úlohu ministra jako předsedy legislativní rady vlády.

Snížíme od letošního roku příspěvek za mandát pro politické strany o 5 % včetně stávajících příspěvků, které jsou již vypláceny. Od roku 2012 bude příspěvek na mandát snížen celkově o 10 % a od roku 2014 se o stejný podíl sníží příspěvek za hlas. Politické strany budou také ode dne vyhlášení novely zákona pobírat o pětinu nižší příspěvek na provoz.

Sociálně citlivým způsobem zkrátíme některé druhy sociálních dávek. Náhradový poměr nemocenského pojištění bude zachován na úrovni roku 2010, tj. na 60 % po dvou měsících nemoci (nebude se tedy zvyšovat na 69 %).

Zároveň se prodlouží úhrada nemocenského zaměstnavatelem ze současných 3+7 dnů (karenční lhůta + počet dnů hrazených zaměstnavatelem) na nově 3+12, což bude platit po dobu 3 let, pak dojde k navrácení na stav roku 2010, tj. 3+7.

Zrušíme sociální příplatek bez náhrady. Porodné bude vypláceno pouze na první dítě, a pouze u rodin, které budou mít příjem menší než 2,4 násobek životního minima. Rodičovský příspěvek pro 4letou rodičovskou dovolenou bude redukován tak, aby byl stejně výhodný jako u rodičovské dovolené dvouleté.

Zdaníme výsluhový příspěvek ozbrojených sborů jako součást daně z příjmů fyzických osob. Příspěvek na bydlení bude redukován o 36%, nebo méně, ale tak, aby redukce příspěvku a daň z příjmu z něj dosahovala 36%.

Příspěvek na péči pro 1. stupeň bude redukován na 800 Kč měsíčně, což odpovídá skutečným nákladům na péči těchto osob. Jinak zůstane zachován režim roku 2010. Na všech stupních závislosti bude dávka podmíněna čestným prohlášením žadatele, že se bez této dávky neobejde.

V kapitole Všeobecná pokladní správa zkrátíme od příštího roku objem prostředků o desetinu s výjimkou stavebního spoření, které je řešeno zvlášť, a položek: pojistné zdravotní pojištění, odvody do rozpočtu EU, výdaje na závazky vyplývající z mezinárodních smluv pro příjem pomoci z rozpočtu EU a platby mezinárodním finančním institucím, kde se předpokládá autonomní vývoj.

Omezíme státní podporu stavebního spoření na polovinu u všech stávajících i nově uzavřených smluv. U nových smluv pak omezení použití finančních prostředků na bydlení.

Vláda bude pokračovat v rozpracovaném projektu Jednotného inkasního místa, kde bude poplatník  odvádět jednu částku vypočtenou z jednoho základu, uvedenou na jednom formuláři. Vláda se bude snažit projekt urychlit tak, aby byl dokončen nejpozději na konci funkčního období.

V rámci projektu Jednotného inkasního místa dojde také ke sjednocení základu daně pro všechny přímé odvody poplatníků. Vláda se nicméně zavazuje, že takový krok nepoškodí osoby samostatně výdělečně činné.

Vláda bude respektovat závěry Bezděkovy komise k reformě důchodového systému, včetně jejího financování. Vláda bude vycházet ze závěrů komise v co nejvyšší možné míře s ohledem na co nejnižší dopady na nejzranitelnější skupiny obyvatel.

Před spuštěním důchodové reformy bude probíhat valorizace důchodů podle platné legislativy. Veškeré privatizační příjmy a dividendy státních firem budou směřovány na reformu důchodového systému. Tyto prostředky budou vázány na zvláštním účtu státních finančních aktiv.

Senioři, kteří pobírají starobní důchod a zároveň mají příjmy ve výši přesahující trojnásobek průměrné mzdy, budou muset tyto příjmy zdaňovat.

Vláda se zavazuje, že zjednoduší a zpřehlední daňový systém. Jedním z kroků je transformace dědické a darovací daně pod daň z příjmů. Tím dojde k úspoře nákladů na administrativu jak na straně státu, tak daňových poplatníků.

V oblasti daně z příjmu zrušíme většinu stávajících daňových výjimek s výjimkou podpory vědy a výzkumu, rodin s dětmi, odpovědnosti vůči slabým a potřebným, vlastnímu bydlení a odpovědnosti vůči vlastnímu vzdělání a stáří.

Vláda zpracuje analýzu případné daňové amnestie na rozpočtové příjmy s využitím zkušeností ze zemí, které ji provedly. Vláda nechce zvyšovat progresi daně z příjmů fyzických osob. Je ale odhodlána eliminovat degresi nad stropy sociálních a zdravotních odvodů do roku 2012 v souvislosti s důchodovou reformou a novým zákonem o daních z příjmů.

Vláda přistoupí k vyššímu zdanění loterií, veškerého hazardu a k odstranění výjimek v této oblasti. Příjmy firem podnikajících v této oblasti budou zdaňovány jednotnou sazbou 20 %. Tato daň bude příjmem státního rozpočtu. Posílíme regulační pravomoci obcí v této oblasti.

V rámci boje proti daňovým únikům prodloužíme období zpětného vyměření daně ze současných 3 na 5 let.

Jako pobídku pro malé a střední podnikatele zrušíme povinnost platit silniční daň pro osobní automobily.

Přistoupíme ke komplexní reformě zákoníku práce. Jedním z bodů bude zkrácení výpovědní lhůty a odstupňování odstupného podle počtu odpracovaných let u zaměstnavatele.

Rozšíříme nabídku možností péče o děti výhodnými podmínkami (daňovými odpočty) pro zakládání firemních a jiných nestátních miniškolek, živností péče o děti a jejich hlídaní v rodině.

Stát uleví firmám na sociálním pojištění 7200 Kč ročně za každý částečný úvazek pro rodiče s dětmi do 6 let, zdravotně postižené nebo pro pečující o handicapované. Zvýhodníme také práci na dohodu, uvolníme smlouvy na dobu určitou, zpružníme pracovní dobu a budeme podporovat alternativní modely zaměstnávání.

Vláda podpoří výstavbu startovacích bytů pro mladé rodiny formou rychlejších odpisů malometrážních bytů s cenovými limitem určených pro nájemní bydlení. Tím zvýšíme mobilitu pracovní síly.

Výplata sociálních dávek bude striktně vázána na zajištění řádné docházky dětí do školy.

Podpora v nezaměstnanosti bude vázána na aktivitu nezaměstnaného. Stejně tak výše dávek hmotné nouze bude odstupňována podle aktivity.

Vláda se zavazuje, že zlepší systém péče o ohrožené děti. Jedním z kroků bude větší motivace ke zvyšování počtu pěstounských rodin, například jejich profesionalizací.

Zpřísníme postoj k neplatičům nájemného a pořádkových pokut. Pokud tyto osoby pobírají sociální dávky, bude jim z  nich přímo strháván dluh. Rozšíříme a zjednodušíme také využívání institutu zvláštního příjemce, umožňujícího odevzdávat část dávek přímo věřitelům.

Obce budou nadále provádět terénní šetření v domácnostech pobírajících podporu a ověřovat pravdivost údajů v žádostech příjemců dávek. Obce budou moci využít prostředky z odejmutých či nevyplacených dávek, nicméně pouze na mimořádnou sociální pomoc pro potřebné.

Vláda prosadí rozšíření nehotovostní výplaty sociálních dávek (poukázky, elektronické karty) z dávek hmotné nouze na další dávky, pokud bude nutné chránit zájmy dětí. Vláda také ošetří možnost zneužívání dávek například na gamblerství nebo alkohol.

Vláda bude podporovat rozvoj péče o seniory v domácím prostředí. Daňově tedy zvýhodní členy rodiny, kteří doma pečují o seniory s vyšším stupněm závislosti na jejich péči. Pečující bude moci uplatnit daňový odpočet ve stejné výši jako při péči o děti.

Vláda také sníží podporu pro nezaměstnané, kteří ukončí pracovní poměr z vlastní vůle.

Vláda navrhne zrušit ustanovení o nekolidujícím zaměstnání v zákoně o zaměstnanosti z důvodu jeho zneužívání. Zároveň vláda prosadí povinnost zaměstnavatele nahlásit nástup zaměstnance do pracovního poměru jeden den před dnem nástupu.

Pro stabilní a předvídatelné financování života a rozvoje obcí navrhne koalice nový zákon o rozpočtovém určení daní. Návrh předloží na základě intenzivní diskuse se zástupci samospráv

- Svazu měst a obcí, Spolkem pro obnovu venkova, Sdružením místních samospráv a dalšími. Východiskem bude pečlivá analýza nákladů výkonu státní správy na obcích všech stupňů. Dále bude koalice diskutovat dosud nezohledňované parametry pro podíl obcí na sdílených daních, jako jsou existence školy, nadmořská výška či negativní zátěž životního prostředí. Zájmem koalice je rovněž zvýšit finanční motivaci obecních zastupitelstev na příznivém podnikatelském prostředí v obci.

Cílem pak je dlouhodobá stabilní dohoda, která formou zákona stanoví příjmy obcí tak, aby se snížil současný diskriminační rozdíl příjmů na obyvatele mezi „nejchudší" a „nejbohatší" obcí tak, aby to odpovídalo situaci ve vyspělých zemích Evropské unie.

Příjmová základna obcí bude posílena zejména na úkor celostátních dotačních programů, ze kterých jsou doposud centrálně a tudíž málo efektivně financovány rozvojové projekty v obcích. Na výdajové straně pak bude možno mobilizovat finanční prostředky důsledným zjednodušením, popř. rušením, nákladných administrativních agend.

Dokončíme zřízení Státní pokladny a realizaci Účetní reformy veřejné správy, což přispěje ke zprůhlednění finančních toků a zefektivnění rozhodovacích procesů v oblasti veřejných financí. Výdaje nad 1 milion korun budou zveřejňovány na internetu. Výdaje státu tak budou transparentní a pod kontrolou veřejnosti.

Provedeme fúzi regulatorních institucí v síťových odvětvích. Cílem regulace je zvýšit v těchto odvětvích konkurenci.

Nákupy státní správy přesahující určitý limit budou prováděny centrálně. Tím dojde k úspoře administrativy i nižší získané ceně díky silnějšímu postavení při vyjednávání. Chceme také provádět standardní nákupy materiálu a služeb pro všechny úřady výhradně prostřednictvím online aukcí. Budeme také více využívat sdílených služeb.

------------------------------------------------------------------

Zdravotnictví

Koalice považuje zdravotnictví za jednu ze svých hlavních programových priorit, proto nedopustí zhoršení kvality a dostupnosti zdravotní péče pro občany České republiky. Dále se koalice zasadí o změny, které povedou k modernizaci a dalšímu rozvoji systému zdravotnictví na základě jeho dlouhodobé finanční udržitelnosti. Cílem koalice je zajistit občanům České republiky dostupnou a kvalitní zdravotní péči na principu skutečné solidarity.

Koalice se shodla na základních podmínkách pro naplnění těchto cílů jako je zachování a modernizace veřejného zdravotního pojištění, navýšení zdrojů legálním přísunem soukromých zdrojů, transparentní právní prostředí a rovná soutěž poskytovatelů i zdravotních pojišťoven jako účinný nástroj k omezování korupce, rovný přístup k péči hrazené z veřejného zdravotního pojištění, skutečná solidarita zdravých s nemocnými a jasné stanovení role státu.

Koalice bude pokračovat ve veřejné diskusi o reformě českého zdravotnictví na půdě expertní komise, ke které budou přizvány i ostatní parlamentní politické strany. Definujeme nárok, tedy rozsah péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění, na základě medicínských kritérií a v rozsahu možností veřejného zdravotního pojištění.

Každé zdravotnické zařízení, které má uzavřenou smlouvu o poskytování a úhradě zdravotní péče se zdravotní pojišťovnou, je povinno vždy nabízet "nárok", tedy variantu zdravotní péče plně hrazenou z veřejného zdravotního pojištění.

Definujeme časovou a geografickou (místní) dostupnost zdravotní péče a uložíme plátci tuto dostupnost pro pojištěnce zajistit.

Pacient hradí tu část zdravotní péče, která není hrazena z veřejného zdravotního pojištění, tj. není součástí „nároku".

Zavedeme transparentní čekací seznamy pro jednotlivé druhy zdravotní péče.

Zdravotnická záchranná služba bude na celostátní úrovni jednotná, bude definována samostatným zákonem, který bude řešit její činnost, organizaci i principy financování, dostupnost jejich služeb a postavení v systému zdravotnictví a Integrovaném záchranném systému.

Podporujeme prevenci; umožníme zdravotním pojišťovnám pozitivně motivovat pojištěnce, kteří se účastní preventivní péče.

Budeme dále usilovat o prevenci závislostí, včetně kouření a ochrany nekuřáků.

Bezodkladně provedeme kategorizaci zdravotnických prostředků.

Zdravotnické prostředky budou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění na principu referencí - „za stejný efekt stejná úhrada".

Zavedeme generickou preskripci a substituci u léků hrazených plně nebo částečně z veřejného zdravotního pojištění.

V každé referenční skupině musí být nejméně jeden dostupný lék plně hrazený bez doplatku.

Chceme větší roli a větší odpovědnost pojišťoven při rozhodování o úhradách léčivých přípravků a zdravotnických prostředků.

Vytvoříme takové právní prostředí, abychom přeměnili fakultní nemocnice na nemocnice univerzitní s tvrdým rozpočtovým omezením.

Obdobně budeme postupovat i u ostatních zdravotnických zařízení ve vlastnictví státu.

Stát u svých zařízení a poskytovatelů zdravotní péče zabezpečí provádění elektronických aukcí a centrálních nákupů.

Dokončíme reformu postgraduálního a celoživotního vzdělávání.

Pregraduální vzdělávání zdravotnických pracovníků nemůže být financováno z veřejného zdravotního pojištění; tyto náklady pokryje resort školství.

Postgraduální vzdělávání bude svěřeno vysokým školám se zdravotním zaměřením.

Celoživotní vzdělávání budou organizovat komory, odborné společnosti a vysoké

školy.

Postgraduální i celoživotní vzdělávání budou provádět subjekty, které k tomu získají akreditaci ministerstva zdravotnictví.

Stát bude finančně podporovat postgraduální vzdělávání tak, aby finance směřovaly ke školenci i k jeho zaměstnavateli.

Převedeme nemocenské dávky na nemocenské pojištění, které budou provádět zdravotní pojišťovny.

Posílíme dozor a kontrolu zdravotních pojišťoven, jejich hospodaření a zajišťování nároku pro pojištěnce.

Stanovíme jasné, transparentní a efektivní podmínky, za kterých budou uzavírány smlouvy pojišťoven s poskytovateli zdravotní péče.

Posílíme kontrolu kvality a bezpečí zdravotní péče a zdravotnických zařízení.

Dokončíme transformaci orgánů ochrany a podpory veřejného zdraví.

Budeme prosazovat posílení práv pacientů.

Budeme  prosazovat elektronizaci zdravotnictví jako nástroj ke zvýšení transparentnosti a efektivity zdravotního systému, k omezování korupčního prostředí a ke zlepšení zdraví a informovanosti občanů o čerpání a kvalitě péče.

Vytvoříme takové podmínky, aby bylo možné co nejrychleji zavést institut reálné ceny, který nahradí současný netransparentní bodový systém.

Zavedeme principy transparentní veřejné obchodní soutěže při nákupu péče (služeb) ze strany zdravotních pojišťoven.

Budeme iniciovat fúzování resortních pojišťoven ministerstva vnitra a obrany.

Zákonem sjednotíme podmínky fungování pro všechny zdravotní pojišťovny, tak aby bylo umožněno další případné transparentní fúzování ostatních zdravotních pojišťoven.

Zabezpečíme spravedlivější, více kriteriální přerozdělení pojistného na zdravotní pojištění.

Společně s odborníky vymezíme zdravotně - sociální (dlouhodobou) péči a navrhneme vhodný způsob financování.

Budeme podporovat dlouhodobou péči v domácnostech pacientů, terénní a ambulantní služby přizpůsobené potřebám pacienta jako alternativu ústavní dlouhodobé péče.

Zabezpečíme rozvoj paliativní a hospicové péče.

Zrušíme nebo upravíme tabulkové platy ve zdravotnictví, mimo jiné proto, aby nebyla blokována výše odměny zdravotníků po dokončení postgraduálního vzdělávání a umožněna vyšší motivační mzda. Posílíme kompetence nelékařských zdravotnických pracovníků. Regulační poplatky upravíme následujícím způsobem:

· Regulační poplatek za položku na recept bude zrušen a bude nahrazen regulačním poplatkem za recept a vyřazením tzv.levných léků z úhrad veřejného zdravotního pojištění.

· Koalice posílí kompetence a odpovědnost primární péče a zvýší regulaci za návštěvu ambulantního specialisty bez doporučení.

· Regulační poplatek za hospitalizaci přiblížíme reálným nákladům za tzv. hotelové služby v návaznosti na jejich kvalitu, nejméně ve výši 100,- Kč za lůžkoden.

· Průběžně budeme vyhodnocovat sociální rizika a dopady na jednotlivé skupiny obyvatelstva.

Koalice bude prosazovat, aby všechny nové zákony týkající se zdravotnické reformy vešly v platnost k 1. 1. 2012.

----------------------------------------------------------

Zahraniční politika, obrana, Evropská unie

ZAHRANIČNÍ

POLITIKA

Koaliční strany ODS, TOP09 a VV se zavazují, že vláda České republiky bude prosazovat zahraniční politiku založenou na kontinuitě a širokém konsenzu. Jejím hlavním cílem v následujících letech bude posilování dobrého jména České republiky ve světě. S vědomím tohoto budeme usilovat o:

· Další rozvíjení vzájemných vztahů a spolupráce se sousedními státy ve všech oblastech společného zájmu. A to jak se státy přímo sousedícími s Českou republikou, tak s ostatními zeměmi regionu střední Evropy.

· Plnění závazků vyplývající z členství České republiky v mezinárodních organizacích. Pro spojence v NATO a v Evropské unii musíme být čitelným a spolehlivým partnerem. Veškeré naše vystupování a hlasování v těchto institucích však musí být poměřováno s přínosy pro obyvatele České republiky a zemi jako celek.

·Udržení a prohlubování transatlantické vazby a rozšiřování spolupráce se Spojenými státy americkými do dalších oblastí. Koaliční vláda se zavazuje navázat na spolupráci v oblasti vědy a výzkumu a podporovat další rozvíjení projektů vědeckotechnické spolupráce.

· Podporu lidských práv jako nedílnou součást porevolučního vývoje zahraniční politiky České republiky. Koaliční vláda na tuto dlouhodobou tradici naváže.

· Liberalizaci světového obchodu jako nástroje zvýšení růstu světové ekonomiky. Odstraňování celních bariér a dalších omezení mezinárodního obchodu také považujeme za nejefektivnější způsob rozvojové spolupráce.Otevírání trhů však musí probíhat oboustranně.

·Provádění důsledné a efektivní proexportní politiky státu se zaměřením na dynamicky se rozvíjející státy a trhy s přihlédnutím k bezpečnostním zájmům ČR

· Posílení veřejné diplomacie jako relevantního nástroje pro otevřenou diskusi o zásadních otázkách zahraniční politiky doma a zároveň jako efektivního nástroje prezentace ČR v zahraničí

·Reformu a racionalizaci institucionálního uspořádání zahraničních agentur České republiky s cílem omezit zdvojování procesů, zvýšit účinnosti vynakládaných veřejných prostředků. Tyto agentury musí sledovat základní směry zahraniční politiky státu. Konečná podoba vzejde z široké diskuse jak mezi politickými představiteli, tak s odbornou veřejností.

· Koaliční vláda bude pokračovat ve zvyšování vnější energetické bezpečnosti České republiky především diverzifikací zdrojových zemí energetických zdrojů a přepravních tras s cílem snížení české závislosti na jedné zemi. Nosným projektem v této oblasti bude podpora výstavby plynovodu Nabucco a další projekty propojování energetických sítí v severojižním směru.

· Koaliční strany se zasadí o jednotnou evropskou energetickou politiku

EVROPSKÁ UNIE

Česká republika bude prosazovat sebevědomou, aktivní a čitelnou politiku.

V oblasti politiky sousedství a vnějších vztahů odporujeme další rozšiřování EU za podmínky ponechání stávajících kritérií pro vstup. Z regionálního pohledu je prioritou jihovýchodní Evropa a dále státy Východního partnerství.

×
Diskuse
July 13, 2010 v 4.00
Jako celek práci ODS, TOP 09 a VV chválím.
Mnoho nových a zajímavých nápadů, návrhů a myšlenek, děkujeme.

(Dopilovat a sledovat bude třeba jen konkrétní sociální dopady a nedopustit společensko-sociální propad nezaviněně nejchudších a bezmocných - t.j. především sirotků, nemocných, postižených, či lidí marně hledajících práci.)

http://www.novinky.cz/domaci/205754-spokojenost-se-stavem-politiky-se-po-volbach-zdvojnasobila.html
July 13, 2010 v 5.59
1) Děkujete konkrétně komu a konkrétně za co? (Prosil bych jména lidí a skutky, za které jste jim osobně vděčná.)
2) Za koho mluvíte, když používáte množné číslo? Nebo jsem snad pod Vaším příspěvkem přehlédl nějaké podpisy spoluautorů?
3) Přiložíte ruku k dílu, až se bude "dopilovávat" a "nedopouštět"? Jestliže ano, jak konkrétně?
4) Jak rozumíte slovům "finanční ústava"?
5) Co svým příspěvkem sledujete, tj. co očekáváte od čtenářů tohoto deníku?
6) Co když je všechno jinak než jak se Vám to jeví?
July 13, 2010 v 9.47
S většinou toho, co sem píše paní Hyldebrantová, nesouhlasím. A stejně tak se mi nelíbí pracovní verze koaliční smlouvy, která zatím nebyla oficiálně publikována. Stav, o kterém bude mít smysl debatovat podrobně, bude vládní program. Jistě to bude text tomuto velmi podobný. Toto je asi text, který jakousi indiskrecí odkudsi pronikl a pokládal bych za realistické prostě počkat na oficiální znění. Pak nám třeba paní Hyldebrantová napíše za jaké body je vděčna.

To, pane Kopecký, že autorka příspevku mluví v množném čísle, to je přece běžný rétorický obrat. Zcela jistě to shodně s ní vidí spousta podobně smýšlejících. Nemusí být jejich mluvčím. Když já napíšu, že se "nám" návrh koaliční smlouvy nelíbí, bude zjevné, že se nelíbí mně a mnoha podobně smýšlejícím, o kterých vím, například i Vám, a to stačí, i když raději pro jistotu mluvím většinou jen za sebe.

Znepokojuje mne, pane Kopecký Váš dotaz číslo pět adresovaný paní Hyldebrantové. Co jiného by svým příspěvkem sledovala, než to, že se s Vámi, se mnou a dalšími podělila o svůj názor? Proč by mělo něco zvláštního očekávat od čtenářů? Pokud něco očekává, tak právem to, že si její diskusní příspěvek přečteme a budeme (my čtenáři) o něm přemýšlet. Ale to očekávají všichni autoři.

Možná se mýlím, ale čiji z Vašich šesti dotazů nějaké očekávání nebo dokonce přání, aby všichni čtenáři DR tvořili pevný ideový šik. Pokud by nám mělo vadit, že tu jsou a že se projevují i jinak smýšlející, nebyli bychom věrohodní jako demokraté. Pak by za krásnými řečmi o humanismu byla nová hrozba totalitní deviace. Tak to asi nemyslíte, ale otázka 5) byla rozhodně zcela zbytečná a, promiňte mi, prosím, svým způsobem i nebezpečná
July 13, 2010 v 20.15
Co dodat?
Děkuji Ivanovi Štampachovi za podporu demokracie a za podporu svobody projevu všech i "jinak" (v tomto případě středo-pravicově) smýšlejících na diskusi tohoto deníku.

Totalitní deviaci jednotného povinného názoru z let 1948-1989 již doufám nikdo nechceme opakovat.

Věřím, že i v tomto spíše levicově orientovaném deníku (což jsem překvapivě zjistila až postupně v průběhu započatých diskusí) mohou být i konfrontace a prosté sdílení mezi levicí a pravicí zajímavé, podnětné a vedené slušnou formou mezi diskutujícími.
July 14, 2010 v 15.29
Děkuji Vám oběma za Vaši znepokojenou reakci. Přemýšlíme o společných věcech našeho společného světa. A už několik dní si kladu (ne sám) otázku - protože se nechci spokojit s obecnými floskulemi, jakými se dnes stávají např. demokracie a totalitarismus - jakou úlohu hraje v soudobém českém myšlení princip MacCarthysmu.

Ale nejen to. Já se totiž nemohu spokojit ani s parodií na všeobjímající a rozumějící katolicismus, ani s postojem, který v každém politicky cíleném žvástu hned hledá myšlenku.
(To, co je NÁM předkládáno, paní Hyldebrantová, nejsou myšlenky, není to něco, co je komukoli předkládáno k diskusi. Od roku 1969 /devatenáctsetšedesátdevět/ zde žádná diskuse není. Jsou předkládány kroky, které chce kořistnická skupina učinit. A k té kořisti patří budoucnost národa.)

K dnešnímu významnému výročí připiju na vaše zdraví. A na to, co nás spojuje. A na to, co nás rozděluje.

Blahoslaveni, kdo jsou pozváni k večeři Beránkově.