Za média levicová

Michael Hauser

Ovládnutí mediálního prostoru působí sice jen na ty, kterými lze snadno manipulovat, v boji o kulturně-politickou hegemonii by však levice měla být přesto průraznější.

Na chvíli si představme, že pravicová média by byla levicová. Místo honu na Paroubka a sociální demokracii by provozovala pravý opak, ukazovala by směšnost protikrizových návrhů ODS nebo TOP09, nesmyslnost jejich řečí o snižování dluhu prostřednictvím sociálních škrtů, opakovala by, že za pravicových vlád se dluh zvětšil víc než za vlády sociální demokracie. Proč to působí tak neuvěřitelně? Proto, že ochabla naše politická představivost, která patřila k základním schopnostem levice?

Pro začátek by stačilo, aby veřejnoprávní média byla nestranná a pouštěla ke slovu ekonomy, sociology, politology z různých táborů, nejen z toho neoliberálního, jak o tom nedávno psal Petr Šafařík na příkladu Rádia Česko ve svém článku v Literárkách.

×
Diskuse
LV
May 30, 2010 v 22.26
Ano, ale jak?
Když média ovládá nadnárodní kapitál, který rozhodně nemá důvod podporovat svobodnou a nezávislou diskusi? A tu levicovou? Proboha proč by to dělali? I DR jako nezávislé médium je nejlepším důkazem toho, že svobodná a nezávislá diskuse je dnes možná jen ve velmi omezených a nuzných podmínkách, které se podobají někdejšímu samizdatu. Jediný rozdíl je sice podstatný - nikdo za něj nikoho netrestá, jeho vliv je ovšem stejný. Totiž minimální. Čtou v podstatě ti, kteří sem píší. Právo je světlá výjimka mezi tištěnými deníky, však je v něm také stále více reklamy, aby to vůbec šlo.
May 31, 2010 v 4.22
no právě
MH
May 31, 2010 v 6.44
Veřejnoprávní média nejsou závislá na nadnárodním kapitálu (nebo snad jen v tom, že částečně žijí z reklamy), nýbrž jsou z velké části placena z rozpočtu, z daní občanů. Takže občané si platí to, že se s nimi manipuluje.
Veřejnoprávní média skutečně naprosto selhávají, neboť redaktoři si pletou svou práci nezávislých novinářů s politickým aktivismem. Podíl reklamy na jejich financování bych ale rovněž vůbec nepodceňoval a je to také jeden z argumentů, proč by fakticky veřejnoprávní média neměla svůj prostor otevírat komerci vůbec. Ale čelíme velmi chabě naprosto opačnému trendu - nyní jde o privatizaci veřejného prostoru a těmito volbami naše společnost dala signál, že nejen tomu nebude bránit, ale ani si vůbec neuvědomuje o co jde. A to je také jedna z hlavních chyb soc. demokracie, neumí toto téma programově a strategicky uchopit...