Mohou volby něco změnit?
Ivan ŠtampachAť už zvolíme kohokoliv, systém si ponechá svůj odlidšťující charakter, jedni jeho krutost zdůrazní a obrání, druzí ji poněkud zmírní. Přesto je dobré volit, protože nevolit je rovněž volba, která ovšem nemusí být dobrá.
Jediná vlastnost činí nás lidi přece jen něčím jiným než nepřirozeným zvířetem podle charakteristiky od francouzského spisovatele Vercorse (1902—1991). Je to schopnost volit. Nelze zvnějšku exaktně potvrdit, ale zevnitř můžeme zakusit, že vnější vlivy o nás nerozhodují beze zbytku. Že nejsme produkty mimolidských a podlidských sil. Že jsme — lépe řečeno, někdy můžeme být — skutečnými autory svých činů. A že svým jednáním překračujeme holé danosti. Že tvoříme, že totiž poskytujeme světu něco radikálně nového. A že při tvůrčím jednání tvoříme sebe. Tvoříme svůj osud, svou biografii, svůj příběh. Pokud jsme tvořeni nějakou nadpozemskou instancí, pak tedy zvláštním způsobem, tak, abychom mohli být spolutvůrci tohoto díla. Abychom mohli dotvořit, co je stvořeno jako nehotové.
Obvykle je v této souvislosti řeč o svobodě. Co všechno se však pod tímto heslem skrývá? Svobodou byl původně ten, kdo měj něco svoje. Byl pánem malého výseku skutečnosti, nebyl znevolněn, mohl o svém majetku a dalších aspektech života rozhodovat. Je to svoboda vlastníků proti nesvobodě nemajetných. Ideologií této svobody je liberalismus. Jednám ad libitum. Činím, co vyhovuje mé libosti. Je to svoboda jakožto libovůle. Ilustrovat to může Masarykova poněkud přezíravá, leč vtipná charakteristika soudobých Rusů: Zachoču, pomiluju, zachoču, zarěžu. Latinské slovo liberats vyjadřuje právě toto. Individua odtržená od mateřské přírody svádějí své bitvy, vede se nekonečná válka všech proti všem.
Kdyby ta ČSSD alespoň důsledně, vždy a všude prosazovala přímou demokracii. Ale nechala si tuto původně levicovou ideu, sdílenou i Marxem, ukrást stranou VV, která ji jen zdiskredituje.
Neřekne se „tam jinde“ německy jenseits?
... učení, že lidé jsou produkty okolností a výchovy, že tedy změnění lidé jsou produkty jiných okolností a změněné výchovy, zapomíná, že okolnosti mění právě lidé, a že sám vychovatel musí být vychován. Dospívá proto nutně k tomu, že dělí společnost na dvě části, z nichž jedna je povznesena nad společnost. (Karel Marx)
Například slibovanými přehnanými paušálními sociálními dávkami společnost vychovává tak, že se mladí nemusí snažit a předem a samozřejmě spoléhají na společnost a druhé, že jim stát "musí" pomáhat, což považuji za zhoubné. Naopak motivační výchova je k práci a účinně přispívat společnosti druhým mnohem potřebnějším lidem (nemocným a starým, kteří již pracovat nemohou).