Mohou volby něco změnit?

Ivan Štampach

Ať už zvolíme kohokoliv, systém si ponechá svůj odlidšťující charakter, jedni jeho krutost zdůrazní a obrání, druzí ji poněkud zmírní. Přesto je dobré volit, protože nevolit je rovněž volba, která ovšem nemusí být dobrá.

Jediná vlastnost činí nás lidi přece jen něčím jiným než nepřirozeným zvířetem podle charakteristiky od francouzského spisovatele Vercorse (1902—1991). Je to schopnost volit. Nelze zvnějšku exaktně potvrdit, ale zevnitř můžeme zakusit, že vnější vlivy o nás nerozhodují beze zbytku. Že nejsme produkty mimolidských a podlidských sil. Že jsme — lépe řečeno, někdy můžeme být — skutečnými autory svých činů. A že svým jednáním překračujeme holé danosti. Že tvoříme, že totiž poskytujeme světu něco radikálně nového. A že při tvůrčím jednání tvoříme sebe. Tvoříme svůj osud, svou biografii, svůj příběh. Pokud jsme tvořeni nějakou nadpozemskou instancí, pak tedy zvláštním způsobem, tak, abychom mohli být spolutvůrci tohoto díla. Abychom mohli dotvořit, co je stvořeno jako nehotové.

Obvykle je v této souvislosti řeč o svobodě. Co všechno se však pod tímto heslem skrývá? Svobodou byl původně ten, kdo měj něco svoje. Byl pánem malého výseku skutečnosti, nebyl znevolněn, mohl o svém majetku a dalších aspektech života rozhodovat. Je to svoboda vlastníků proti nesvobodě nemajetných. Ideologií této svobody je liberalismus. Jednám ad libitum. Činím, co vyhovuje mé libosti. Je to svoboda jakožto libovůle. Ilustrovat to může Masarykova poněkud přezíravá, leč vtipná charakteristika soudobých Rusů: Zachoču, pomiluju, zachoču, zarěžu. Latinské slovo liberats vyjadřuje právě toto. Individua odtržená od mateřské přírody svádějí své bitvy, vede se nekonečná válka všech proti všem.

×
Diskuse
V
May 24, 2010 v 7.10
Obávám se, že volby skutečně mnoho změnit nemohou. Systém zastupitelské demokracie se již zcela zdiskreditoval. Ve své podstatě je jen jevovou stránkou kapitalistického hierarchického mocenského systému, jehož základna je v ekonomice.
Kdyby ta ČSSD alespoň důsledně, vždy a všude prosazovala přímou demokracii. Ale nechala si tuto původně levicovou ideu, sdílenou i Marxem, ukrást stranou VV, která ji jen zdiskredituje.
May 24, 2010 v 7.17
Schopnost volit, politické subjekty a odlišťující systém
Rozložení člověka na jeho schopnosti je projekcí dělby práce na její domnělé subjekty, neodlučitelné od potřeby maximálně je využít a vůbec jimi moci manipulovat. ... ve společnosti směny žádný subjekt není ... (Adorno, 1944)

Neřekne se „tam jinde“ německy jenseits?
May 26, 2010 v 7.21
Změna
Změna smýšlení lidí je zpravidla dlouhodobý proces, ale změna může nastat, vychováme-li z nynější mladé generace slušné lidi. Každý stát má zpravidla takovou vládu, jakou si vychoval. Co zaséváme, to budeme sklízet.
May 26, 2010 v 9.33
ad Změna (KH)
"Vychováme-li" - tedy tak jako naši rodiče?

... učení, že lidé jsou produkty okolností a výchovy, že tedy změnění lidé jsou produkty jiných okolností a změněné výchovy, zapomíná, že okolnosti mění právě lidé, a že sám vychovatel musí být vychován. Dospívá proto nutně k tomu, že dělí společnost na dvě části, z nichž jedna je povznesena nad společnost. (Karel Marx)
May 26, 2010 v 9.57
Změna
Pane Kopecký, omlouvám se za nepřesné vyjádření. Měla jsem na mysli spíše výchovu od společnosti (nejen rodiči).

Například slibovanými přehnanými paušálními sociálními dávkami společnost vychovává tak, že se mladí nemusí snažit a předem a samozřejmě spoléhají na společnost a druhé, že jim stát "musí" pomáhat, což považuji za zhoubné. Naopak motivační výchova je k práci a účinně přispívat společnosti druhým mnohem potřebnějším lidem (nemocným a starým, kteří již pracovat nemohou).