Tresty v Čechách
Alena ZemančíkováNový dokumentární cyklus ČT věnovaný mimořádným zločinům a jejich dobovému potrestání je výrazně kvalitnější než například Osudové lásky. Přesto i v něm jsou k vidění některé protivnosti.
S přibývajícími omezeními kulturního provozu, ale i s nadcházejícími deštivými dny a vším, co i za normálních okolností k podzimu patří, nastává i sezóna televizních premiér. Mnoho jich není.
Nevím — a zajímalo by mě — jestli je i v sousedních zemích tak častým úkazem, že v dokumentárním nebo vzdělávacím pořadu účinkuje jako průvodce herec. U nás jako by to bez toho nešlo. Někdy to vyjde: například Miroslav Táborský byl temperamentním, ale nevnucujícím se, zaujatým, ale nikoli naivním, kultivovaným, byť všetečným průvodcem v cyklu dokumentů o památkách zapsaných na seznam UNESCO. Cyklus měl vůbec všechny parametry projektu, který se dá charakterizovat slovem solidní, bylo v něm vloženo mnoho práce například kameramanské (v obtížných podmínkách krušnohorských středověkých dolů například), scénáristické, režijní. Ale to už je několik let, díváme se na reprízy.
Cestovatelské pořady s populárními herci (Po jedné stopě Afrikou s Martinem Písaříkem) nebo kuchaři a labužníky (ani nebudu jmenovat) se stávají poměrně ironickou zábavou, když máme sedět doma a nejezdit, pokud možno, ani do sousední čtvrti.
Takže je prvá doba pro dokumenty historické, osvětlující české dějiny. Nedávno představil Stanislav Motl Osudové lásky, o nichž už jsem tu psala. Připomenu jen, že dokumentarista a reportér, neustále sledující nějaké stopy, fakta a tajemství, se tentokrát pustil do oboru, kterému nerozumí a na který nemá. Seriál byl povýtce trapný, genderově trestuhodně nevyvážený (osudové lásky byly kromě Boženy Němcové — ale vlastně i ona — pouze ženami po boku či v pozadí významných mužů). V posledních týdnech vysílala ČT 2 šestidílný seriál Tresty v Čechách.
Autorkou a supervizorkou koncepce je historička Marie Koldinská a je to poznat. V jeho jednotlivých dílech se totiž nejde po senzačně po „vykřičených“ trestech smrti, jednotliví historikové (a jeden publicista) případ vždy ukazují v zrcadle dobově platných zákonů, případně i vysvětlují, co vedlo ke změně zákona, který tak nesmyslně krutě potrestal protagonistu příslušného dílu.