Inspirace hravou akcí německých Greenpeace: Pomni, abys klima chránil
Jan ŠíchaGreenpeace ukradli písmeno C z loga před stranickou centrálou CDU v Berlíně. C se pak vydalo na cestu do Lipska a napříč médii.
Křesťansko-demokratická unie (CDU) pořád ještě vládne Německu. Píše se o ní jako o straně v krizi. Až na výjimky poslední dobou platí za sběratelku volebních ztrát.
CDU má svou centrálu v Berlíně. Pěknou a velkou centrálu. Lidé z Greenpeace před stranickou centrálou odšroubovali velké písmeno C. Písmeno se pak vynořilo, a za velké pozornosti médií a sociálních sítí navštívilo, stranický sjezd CDU v Lipsku. Když C chtělo do sálu, kde se rokovalo, nebylo vpuštěno.
Pro pochopení toho, co se rozehrávalo kolem C na cestách, je teď asi potřebná malá lekce němčiny. V názvu Křesťansko-demokratická unie je písmeno C zkratkou pro křesťanství. Zbylá písmena DU v němčině znamenají ty. Obrat „du sollst“ Němci znají ze starozákonního desatera, v češtině to máme zažité ve formě „Pomni, abys“, což by se v mluvě aktivistické dalo přiblížit jako „Koukej, a hni sebou, ať…“.
Hravá, neškodlivá, přitom výrazná akce
Greenpeace během sjezdu CDU dokázali držet pozornost u tématu, které nastolili. Zbylá písmena před stranickou centrálou doplnili transparentem ve významu: „Pomni, abys klima chránil“ (Koukej, a hni sebou, abys chránil/a klima). Těm, kdo někdy slyšeli o desateru, a těch je v Německu pořád většina, to připadalo trefné.
V křesťanství se udržuje úcta ke stvořenému, takže strana, jež má křesťanství v názvu, má tuto úctu v popisu práce. To Greenpeace připomněli, udělali to elegantně. Médii proběhla fotografie, jak se kancléřka, s předsedkyní CDU smějí, když se Céčko vynořilo na sociálních sítích. Céčko pak začalo pochodovat, Greenpeace pořídili kopii z lehkého plastu, lidé sledovali videa, jak Céčko chodí, neseno člověkem oděným do zelené barvy.
Na rozdíl od aféry s youtuberem Rezem před evropskými volbami, se tentokrát CDU podařilo nešlapat ve virtuálním porcelánu. Předsedkyně CDU, paní AKK, vzkázala, že C je v názvu její strany kvůli křesťanství a udržitelnosti, a ať si Greenpeace Céčko půjčí, že jim to neuškodí.
Rozdíl mezi Rezem a Greenpeace
Youtuber Rezo byl před evropskými volbami daleko rezolutnější. V téměř hodinovém videu, které mělo 16 milionů shlédnutí, označil CDU za světu nepřátelskou, ingnorantskou, válečnickou, prolhanou, málem zločineckou organizaci a vyzval, ať už tu hrůzu nikdo nevolí.
Lidé z Greenpeace CDU neodepsali a nevyhnali na smetiště dějin. Bylo by to nerozumné plýtvání těmi, kdo se mají polepšit.
Greenpeace jsou dlouhodobě čitelnou a věrohodnou organizací. Rezo během svého videa, když mluvil o klimatu, několikrát použil figuru ve smyslu „teda, sám jsem nevěděl, že je to takový průser, ale teď, když jsem se vědecky poučil, říkám vám…“.
Člověku se směrem k Rezovi chce říct: „Vítejte v klubu, mladý muži s modrou šošolkou.“ Greenpeace svou dlouhodobou ekologickou prací mají poklidně ultimativní styl. Mohou si to dovolit.
Na divadle platí zásada, že emoce nemá být na jevišti, ale v hledišti. Z jeviště má vyjít podnět ke spuštění emoce. Rezo ve svém dlouhém videu všechno řekl, a bylo to málo. Greenpeace spustili tvůrčí vlnu.
Lidé se v komentářích vžívali do Céčka. Céčko, než odešlo, v očích lidí prožívalo vztahovou krizi. Už to s DU nemohlo vydržet, protože sliby pořád zůstávaly plané, čekání nekonečné. Céčku ve vztahu s DU chybělo to důležité. Otázka klimatu je otázkou hlavní, a Céčko se na to už nemohlo dívat.
Tohle všechno napsali a nasdíleli lidé sami. Lidé z Greenpeace k tomu jen dali podnět. Greenpeace se podařilo nemít emoci na jevišti, ale spustit ji v hledišti. Céčko se vrátí na místo, ale v povědomí zůstane, že bylo pryč, a může kdykoli zas zmizet.
Demonstrace na Letné se staly platformou k sebeformaci a zrání české občanské společnosti. Příběh s Céčkem v Německu je ukázka zdařilé akce, která také přispívá k formování těch, kdo nespadnou do populistického pytle, a potřebují kontakt s živými projevy ve společnosti. Céčku lze jen poděkovat za zdařilou „Návrat do reality show“.