Klaus vetoval novelu o emisních povolenkách

Jan Miessler

Podle prezidenta jde o popření smyslu parlamentní demokracie a zásah do ekonomické svobody. Podle ekologů Klausovy argumenty nejsou zcela v pořádku.

Prezident Václav Klaus ve středu vetoval zákon, který v souladu s evropskou legislativou od roku 2012 předpokládal zahrnutí letecké dopravy do obchodu s emisními povolenkami a který rovněž zahrnoval senátorský přílepek, který vedle společnosti ČEZ umožňoval bezplatně získat emisní povolenky v hodnotě 68 miliard i teplárnám.

Když chcete pochopit, co se děje v domácí politice, stačí číst Deník Referendum. Podpořte nás!
×

Je pravděpodobné, že poslancům se již Klausovo veto nepodaří přehlasovat, mají na to příliš málo času.

Podle Klause hlasovala sněmovna o přijetí evropské legislativy, kterou vzhledem k evropským závazkům stejně musí přijmout, příliš formálně, a učinila tak další krok směrem ke ztrátě své suverenity. Evropská legislativa, které se návrh zákona týká, podle Klause ještě není zcela hotová. „Obvyklý argument, že nepřijetí této unijní normy nás vystaví nebezpečí postihu ze strany EK, je v tomto případě zcela bezpředmětný, protože Komise sama ještě nemá jasno, jak bude postupovat," uvedl Klaus ve svém zdůvodnění veta.

Klaus ale především nesouhlasí s principem, na kterém je obchodování s povolenkami založeno. „Sám cíl obchodování s tzv. emisními povolenkami, tedy údajné omezování produkce ,skleníkových plynů‘, je dalším drastickým zásahem do ekonomické svobody s velmi pochybným zdůvodněním, neboť doktrína globálního oteplování — zejména její vědecká báze — fakticky zkrachovala," napsal Klaus.

Podle něj jde rovněž o nepřípustný zásah do ekonomické svobody: letecké společnosti by totiž musely odevzdávat výkazy o svých emisích a pokud by létaly mimo schválený letový plán, mohly by dostat až pětimilionovou pokutu. „Je navíc zcela nereálné požadovat na provozovatelích letecké dopravy, aby do dvou týdnů po případném nabytí účinnosti zákona vykázali řádně podložené a nezávisle ověřené údaje z činností zahrnutých do systému obchodování až do roku 2013," uvedl také Klaus.

„Prezident se jako mistr obstrukcí projevil již při schvalování Lisabonské smlouvy, takže jeho postup se dal očekávat. Jiným způsobem už zřejmě nedokáže prezentovat své dogmatické názory na společnost," míní předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Ten rovněž připomněl, že Klaus za svou kritiku aktivit na ochranu životního prostředí získal v roce 1993 titul Ropák roku a za své antiekologické výroky již tři Zelené perly.

Podle dalších oslovených ekologů ale prezidentské veto především nahrává společnosti ČEZ, Klausova argumentace je navíc poněkud problematická. Jan Rovenský z Greenpeace soudí, že Klausovo veto by bylo v pořádku, kdyby přišlo o rok dříve a týkalo se přílepku, který přihrál 68 miliard energetické firmě ČEZ. „Stejné výhrady, jaké uplatňuje nyní, mohl prezident uplatnit již loni. Tehdy byl přílepek spojen se zákonem na podporu biopaliv, který Klaus odmítá. Člověk by čekal, že to z ideologických důvodů zařízne, ale Klaus raději pragmaticky pomohl ČEZ," uvedl Rovenský s poukazem na to, že Klausem vetovaný zákon o emisních povolenkách pro leteckou dopravu obsahoval další lobbistický přílepek, který měl přístup k povolenkovým miliardám zajistit i teplárnám. „Klausovo středeční veto prakticky znamená, že ČEZ má svých 68 miliard jistých, teplárny naopak ostrouhají a České republice hrozí popotahování ze strany Bruselu, protože vetovaná legislativa o zpoplatnění leteckých povolenek měla platit už dávno," řekl Rovenský.

Podle Jiřího Jeřábka z Centra pro dopravu a energetiku navíc Klausovy argumenty ohledně letecké dopravy nejsou pravdivé. „Nejde o žádné překvapení pro letecké společnosti, letecká doprava měla být do obchodování s emisními povolenkami na základě evropské legislativy zahrnuta už loni. Když to nyní Klaus dále odsunul, znamená to další zpoždění a mimo jiné i další nejistotu dopravních společností, jaká pravidla vlastně nad naším územím budou platit," uvedl Jeřábek s tím.

„Mezinárodní letecká doprava je nyní vinou svého osvobození od DPH a daně z paliv zvýhodněná oproti ostatním způsobům dopravy. Její zdanění je prakticky neprůchodné, takže povolenky představují jeden možný způsob, jak toto zvýhodnění kompenzovat," dodal Jeřábek.

Další informace:

Hrad.cz Prezident vetoval novelu zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů

Aktualne.cz Klaus vyčinil poslancům a vetoval obchod s povolenkami

    Diskuse