Elektrické vlaky v Nizozemsku jezdí už jenom na elektřinu z větru

Josef Patočka

Nizozemským drahám se podařilo docílit světového unikátu. Moderní osobní vlak potřebuje dnes na kilometr jízdy přibližně takovou energii, jakou vyrobí průměrná větrná turbína na tři otočení.

Elektrické vlaky v Nizozemsku jezdí už pouze na elektřinu, kterou vyrábějí větrné elektrárny. Oznámily to Nizozemské dráhy (NS) se začátkem tohoto roku s tím, že jde o splnění jednoho z cílů, který si společnost sama dala. Dosáhnout jej se podařilo přitom o celý rok dříve, než měly NS původně v plánu.

„Od 1. ledna 2017 jezdí všechny naše elektrické vlaky už jen na vítr,“ potvrdil mluvčí Nizozemských drah Ton Boon v aktuálním tiskovém prohlášení.

Nizozemské dráhy uzavřely před dvěma lety novou smlouvu o dodávkách elektřiny s energetickou společností Eneco. A právě tato smlouva s platností na deset let udává, že veškerá elektřina pro vlaky NS bude pocházet z větru nejpozději do ledna roku 2018.

Cíl se tak podařilo splnit s uvedeným předstihem — podle Boona především díky tempu, jímž v zemi vznikají nové větrné turbíny na pevnině i na moři.

Různé zajímavosti

Eneco a NS uvádějí na společných webových stránkách k projektu množství zajímavých technických detailů. Například: Nizozemské dráhy spotřebují ročně 1,2 miliardy kilowatthodin elektřiny, což je přibližně stejně jako všechny nizozemské domácnosti. Každodenně vypraví zhruba pět a půl tisíce jízd a přepraví přes 600 tisíc lidí. Ti se tak nyní mohou spolehnout na první stoprocentně obnovitelné elektrické dráhy na světě.

×