Opencard končí, nová pražská tramvajenka se bude jmenovat Lítačka
Vratislav DostálKontroverzní projekt opencard skončí. V pondělí to oznámila primátorka Adriana Krnáčová s tím, že bude nahrazen tzv. Lítačkou. Za Opencard město v průběhu několika let zaplatilo firmám s neznámými vlastníky přes 1,7 miliardy korun.
Projekt opencard končí. V pondělí to na tiskové konferenci oznámila primátorka Prahy Adriana Krnáčová. Za předražený a od počátku nefunkční projekt zaplatilo město firmám s neznámými vlastníky přes 1,7 miliardy korun. „Praha přelstila firmu eMoneyServices, která vlastní autorská práva na opencard a s níž vede řadu sporů. V tichosti vyvinula vlastní opencard číslo dvě. Nová pražská tramvajenka se bude jmenovat Lítačka, Praha si název již zaregistrovala,“ uvedl server Aktuálně.cz.
Krnáčová zdůrazňuje, že si město pohlídalo, aby nebylo závislé pouze na jednom dodavateli. „Systém je na rozdíl od předchozího náš. Můžeme ho kdykoli změnit, můžeme do něj zasáhnout. A v podstatě jsme to udělali proto, aby se neopakovala situace, abychom byli závislí na jednom dodavateli,“ uvedla primátorka na tiskové konferenci s tím, že všichni dodavatelé včetně dodavatelů systému samotného budou vyměnitelní a nahraditelní.
Lítačka je prý už v testovacím provozu. Za projekt opencard, který město pod vedením Pavla Béma zahájilo již téměř před deseti lety, postupně Praha zaplatila firmám s neznámými vlastníky přes 1,7 miliardy korun. Po posledních komunálních volbách se Praha pod vedením primátorky Krnáčové pokusila narovnat vztah s dodavatelem opencard, který po hlavním městě požaduje další stovky milionů korun.
Společnost EMS však opakovaně hrozila odpojením klíčových komponent celého systému. To byl nejspíš důvod, proč se vedení české metropole rozhodlo nahradit miliardový systém provozovaný s vysokými náklady jednoduchým řešením za jednotky milionů. Ten umožní postupný přechod uživatelů opencard na pražskou Lítačku, která se začne vydávat už v únoru.
„Od roku 2007 jsem se snažila město přesvědčit, že opencard je černá díra na veřejné peníze i osobní údaje Pražanů. Teď spouštíme jednoduché řešení, které navíc umožní zcela plynulý přechod od původních červených karet. Cestující vlastně nepoznají rozdíl — jen nová karta bude zelená a městskou kasu stála stokrát míň,“ vysvětluje zastupitelka Petra Kolínská ze zelených.
„Naším cílem je umožnit cestujícím volbu mezi papírovým kuponem, čipovou či bankovní kartou a mobilní aplikací. Lítačka je rychlé a levné řešení. Umožní městu získat čas a připravit výběrová řízení na další kanály, aniž by nás společnost EMS do té doby držela za jakýkoli důležitý orgán,“ dodává její spolustraník Josef Gattermayer.
Podle ČTK opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí. Skutečných uživatelů je prý ale méně. Původně měla mít karta několik funkcí, mimo jiné měla držitelům zajišťovat slevy na vstupném. Lidé ji ale využívají hlavně jako tramvajenku či průkaz do městské knihovny.