Nová zjištění v kauze Opencard: Praha se chystá investovat asi 300 milionů korun
Vratislav DostálPraha se chystá poslat na kartu Opencard stovky miliónů korun neprůhledné firmě eMoneyServices. Upozorňuje na to Oživení s tím, že nové a srovnatelné řešení dopravní karty lze pořídit řádově levněji, v rozmezí od dvaceti do šedesáti milionů korun.
Praha se chystá investovat dalších asi 300 milionů korun na kartu Opencard, informuje o tom sdružení Oživení, které disponuje úplným neveřejným harmonogramem transformace projektu na nově vzniklou společnost Operátor Opencard. Tato akciová společnost byla zakládána z důvodu potřeby získání všech licencí k Opencard a tedy nezávislosti na eMoneyServices (EMS). „Podle harmonogramu má být ovšem v příštích letech hlavním dodavatelem služeb spojených s Opencard právě společnost EMS,“ upozorňuje protikorupční organizace.
Dle informací od radního pro informatiku Jana Vašíčka požaduje společnost EMS v příštích dvou letech za tyto služby zhruba 300 miliónů korun. Z toho 50-80 miliónů korun bude stát odkup části společnosti EMS. Dále jde podle informací, které má Oživení k dispozici, o podporu stávajícího systému za asi sto milionů korun, vývoj nového systému (sloučení systémů Dopravního podniku a města) za asi 140 miliónů, a vypořádání údajných pohledávek za jedenašedesát miliónů.
Oživení dále zjistilo, že podklady, na základě kterých zastupitelé města schválili odkup části firmy EMS, připravovala sama společnost EMS. „Může se tak opakovat scénář z roku 2006, kdy celý projekt Opencard pomáhal jako konzultant města připravovat budoucí ředitel vítězné firmy Haguess Petr Stránský. Tramvajenka pak Pražany vyšla na 1,2 miliardy korun. Stejný Petr Stránský dnes jedná i za neprůhlednou společnost EMS, která projekt Opencard převzala po firmě Haguess,“ upozorňuje Oživení.
„Praha opakuje stejné chyby jako na začátku Opencard — neuvažuje o soutěži různých variant řešení a akceptuje předem jen jedno. Znovu je zde silný střet zájmů poradce a budoucího dodavatele systému, kterým je opět neprůhledná firma. Takový přístup je pro Prahu riskantní a nehospodárný, “ dodává předseda občanského sdružení Oživení Martin Kameník.
Firma EMS vznikla 1. prosince 2011 s předmětem podnikání pronájem nemovitostí. 31. října 2012 kupuje EMS část firmy Haguess. EMS je součástí holandské společnosti EMONEY GROUP B. V. Dle holandského obchodního rejstříku tato firma vznikla teprve 10. října 2012, tedy jen jedenadvacet dní předtím, než EMS odkoupila část firmy Haguess.
Za pozornost stojí také zakladatel holandské společnosti EMONEY GROUP B.V., gibraltarská firma Exiler limited. Oživení získalo výpis gibraltarského obchodního rejstříku, z nějž údajně vyplývá, že ředitelem Exiler limited není nikdo jiný než Petr Stránský. „Existuje tedy důvodné podezření, že jde jen o účelově založené společnosti se záměrem zakrýt skutečné majitele firmy a příjemce zisků,“ upozorňuje organizace.
Oživení oslovilo potenciální poskytovatele služeb, kteří jsou schopni nahradit dosavadní systém dopravní čipové karty v případě, že by se Praha nedohodla s EMS na další spolupráci. Většina firem uvedla, že je schopna dodat Praze nový kompletní systém dopravní čipové karty s více funkcionalitami, než má současná Opencard.
Finanční náklady na nové řešení se pohybuje v rozmezí dvaceti až šedesáti miliónů korun (cena se podle zjištění Oživení liší v závislosti na nabízených službách: od klasických dopravních karet až po využití karet bankovních). Odkupovat část EMS za padesát až osmdesát miliónů a investovat další desítky či stovky miliónů do provozu a vývoje, považuje Oživení za nesmyslné řešení v rozporu s postupem řádného hospodáře.
„Zjišťovali jsme, zda by i v případě, že by se Praha nedohodla s EMS na další podpoře, bylo nutné měnit dosavadní karty, které jsou v oběhu (1,2 milionů kusů) a dle vyjádření, jak zástupců města, tak dopravního podniku i expertů by karty fungovaly dále,“ zdůrazňuje Lukáš Landa z Oživení.
Oživení proto vyzvalo zastupitele a radní Prahy, aby ustoupili od další spolupráce s vlastnicky neprůhlednou společností EMS a otevřeli soutěž i dalším technickým řešením.