Praha prodělává na SMS jízdenkách čtyřicet milionů ročně, upozorňují Piráti
Vratislav DostálPodle zjištění Pirátů přichází česká metropole na SMS jízdenkách minimálně o čtyřicet milionů korun ročně. Vzhledem k desetiletému trvání smlouvy se ztráty Prahy na systému SMS jízdenek nebezpečně přibližují ztrátám v kauze Opencard.
Piráti zveřejnili výstupy analýzy smluvních vztahů české metropole se společností Erika, která Praze dodává SMS jízdenky. Praha podle ní za rok prodělává nejméně čtyřicet milionů korun. „SMS jízdenky jsou užitečná služba a je dobře, že je dopravní podnik umožňuje používat, ovšem stávající smluvní podmínky jsou tristní,“ uvedl předseda zastupitelského klubu Pirátů v Praze Jakub Michálek.
„Podle našich zjištění Praha přichází minimálně o čtyřicet milionů korun ročně. Vzhledem k desetiletému trvání smlouvy se ztráty Prahy na systému SMS jízdenek nebezpečně přibližují ztrátám v kauze Opencard,“ dodal. Piráti se obrátili na dopravní podniky v krajských městech, aby porovnali podmínky, za kterých fungují SMS jízdenky v krajích s Prahou.
„Výsledek srovnání je alarmující,“ zdůrazňuje opoziční formace. Navzdory obrovskému objemu finančních prostředků, které v Praze ročně systémem SMS jízdenek protečou, platí Praha nejvyšší procentuální poplatek za jednu SMS jízdenku v republice a to plných čtyřiadvacet procent. „S nadsázkou můžeme hovořit o množstevní přirážce,“ glosují Piráti.
Smlouva byla uzavřena na základě pilotního provozu bez otevřené soutěže a za podmínek, které prošetřuje policie. V přímé souvislosti s původním kontraktem bylo zahájeno trestní stíhání více než desítky osob, včetně někdejšího ředitele Dopravního podniku Martina Dvořáka. Přesto získala firma s neprůhlednou vlastnickou strukturou od roku 2007 za SMS jízdenky již téměř tři čtvrtě miliardy korun a i nadále jí Pražané odvádějí každoročně přes 100 milionů.
„Smlouvu považuji za nevýhodnou. Je uzavřena na deset let, což je v oblasti elektronických služeb velmi dlouhá doba, na elektronický nákup jízdenek má firma monopol a marže z prodaných jízdenek dosahuje i po snížení téměř pětadvaceti procent. Výpověď smlouvy je téměř nemožná,“ dodává k tomu členka dozorčí rady Dopravního podniku a zastupitelka Petra Kolínská ze zelených.
„Zjevně jde o dalšího kostlivce z éry Pavla Béma, ale kvůli tomu město rozhodně nesmí rezignovat na snahu problém řešit. V minulosti se Praze opakovaně podařilo zlepšit smluvní podmínky a je na čase pokusit se o to i nyní. Praha má celou řadu nástrojů, jak dodavatele dotlačit k cenám, které budou pro náš dopravní podnik příznivější,“ komentuje analýzu Michálek.
Smlouva mezi Prahou a společností Erika navíc předvídá, že v případě změněné situace na trhu budou obě strany jednat o změně smluvních podmínek. Vzhledem k výši marží v ostatních krajských městech, které se zpravidla pohybují od deseti do dvaceti procent, je podle Pirátů zjevné, že přišel čas pustit se do dalšího kola jednání.
„Spíše než audit výhodnosti smlouvy, která je naprosto očividně nevýhodná, je třeba urychleně začít jednat o snížení ceny,“ tvrdí. Magistrát podle nich zároveň může zvýšit cenu SMS jízdenky až o pět procent, v takovém případě by část nákladů na provoz služby nesli pasažéři.
„Dá se očekávat, že toto opatření sníží celkový objem prodávaných SMS jízdenek (lidé si raději koupí jízdenky v automatu) a ztráta dopravního podniku z předraženého způsobu distribuce klesne. Praha by za současných okolností neměla službu SMS jízdenek dotovat na úkor rozpočtu dopravního podniku.“
Podle Pirátů by vedení dopravního podniku mělo zároveň informovat společnost Erika o tom, že nebude mít zájem o pokračování smlouvy po roce 2018, kdy ta stávající vyprší. I Trojkoalice považuje za nezbytné spolupráci se společností Erika dále nerozšiřovat. „Dopravní podnik by měl hledat způsob, jak se ze smlouvy vyvázat, a ne ji naopak rozšiřovat,“ uvedla Kolínská.