Nová módní značka Gypsy Mama chce bojovat proti etnickým předsudkům
Vratislav DostálVe čtvrtek bude v Brně otevřena prodejna Restart s nezávislou módou, nabídne pracovní úvazky klientkám z brněnské nízkoprahové sociální služby DROM. Na akci vystoupí jazz funková skupina Čohanas a brněnský hudebník Sart s kapelou.
Tento týden zahájí svou činnost nezávislá značka Gypsy MaMa, chce kombinovat prvky tradičního romského oděvu s moderními módními styly. Od čtvrtka bude možné první kousky z kolekce zakoupit v obchodě s nezávislou módou Restart. Módní show proběhne od 18:00 v ulici Kopečná 9 v Brně, po ní zahraje jazz funková skupina Čohanas a brněnský hudebník Sart s kapelou.
Návštěvníci akce se mohou těšit na kolekce od návrhářek Venduly Cetlové a Venduly Pucharové Kramářové, které se inspirovaly v rozsáhlé sbírce romského oděvu a šperku Muzea romské kultury. Značka Gypsy MaMa má za cíl kreativním a konstruktivním způsobem bojovat proti předsudkům a přispívat k porozumění mezi lidmi různých etnik či kultur.
Sociální podnik občanského sdružení Tripitaka, které značku vyrábí, nabízí celkově 1,5 úvazku pro mladé lidi do pětadvaceti let ze znevýhodněného prostředí. Ti se zároveň podílí na výrobě a částečně i na designu oděvů.
Půl úvazek je určen zejména pro mladé romské maminky bez příjmů, teenagerky, které by jinak časné mateřství na dlouho izolovalo od společnosti. Cílem je, aby potom neskončily na pracovním úřadě, ale našly si navazující a dlouhodobé zaměstnání.
Prodejna Restart, která první nabídne Gypsy MaMa k prodeji, je součástí rozsáhlého projektu Streetwork pro děti a mládež, zaměřený na inovace v oblasti nízkoprahových sociálních služeb.
Vzorem pro Gypsy MaMa může být úspěšná značka Romani Design, se kterou se v Maďarsku prosadila Erika Varga. Její skupina pracuje také na bázi sociálního podniku a kombinuje tradiční prvky romského oblékání s městským moderním stylem.
Podle koordinátorky projektu Šárky Berkové je smyslem projektu pomáhat mladým lidem ve složité životní situaci: „Chceme potírat předsudky proti Romům pozitivním a kreativním způsobem a malým dílem přispět také k obnově bohaté tradice oděvního průmyslu v Brně, kterému se kdysi říkalo moravský Manchester“.