Stavbě nového úseku D1 hrozí předražení, stavební problémy a nízká kvalita

Vratislav Dostál

Stavbu dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou kritizuje Oživení. Tvrdí, že stavbě hrozí obrovské riziko jejího prodražení a vleklých sporů kvůli její špatné přípravě. Organizace upozorňuje také na dozor stavby, který je ve střetu zájmů.

Osmiletým zpožděním, nekvalitní projektovou dokumentací, krátkou dobou záruky na dílo, dozorem stavby, který je ve střetu zájmů. Tak začala podle Oživení a dalších neziskových organizací stavba nového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Příčiny problémů spatřují především v nekompetentnosti investora a nepřipravenosti stavby. Výsledkem může být prodlužování doby výstavby, nízká kvalita a vysoké náklady stavby.

„Na příkladu tohoto úseku dálnice D1 je vidět, jak moc chybí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dobře nastavený systém projektového řízení, který by zajistil kvalitní přípravu staveb. Této stavbě hrozí obrovské riziko jejího prodražení a vleklých sporů kvůli její špatné přípravě," uvedl Marek Zelenka z Oživení.

Zvýšené stavební náklady jsou podle něj nicméně marginální v porovnání s negativními dopady pro veřejnost, která stále nemůže využít celou dálnici D1. „Od organizace, která za dva roky bude slavit padesát let od svého založení, by se dalo očekávat, že se již dokáže poučit z dřívějších chyb,“ dodává.

Podle nové případové studie tohoto úseku dálnice, kterou pro Dopravní federaci zpracovala organizace Oživení, státní investor a zároveň zadavatel stavby v jedné osobě, tedy Ředitelství silnic a dálnic, hned několikrát pochybil.

×