Pravý hlas od Vepora

Ondřej Vaculík

Letní seriál pozoruhodných míst pokračuje textem Ondřeje Vaculíka. Tentokrát od Slovenského rudohoří.

Po čtyřiceti letech jsme se znovu vydali do Slovenského rudohoří na místa, kde v roce 1975 ještě poslední rok fungovala dřevařská úzkorozchodná železnice. Vznikala od roku 1908 (z Hronce do Čierneho Balogu) a postupně se větvila do přilehlých dolin povodí Černého Hronu, až dosáhla celkové délky 132 kilometry. Vedla také Kamenistou dolinou až do Sihly, více než dvacet kilometrů. Parní lokomotivy ČKD z roku 1948 supěly v obcích těsně kolem domů, koleje přetínaly záhumenky, dokonce vedly (a vedou) i přes fotbalové hřiště, jinde se trať šikovně prodírala mezi stromy nebo šplhala po úbočích, po pastvinách s dřevěnými ohradníky. Tu se rušeň znenadání vynořil mezi kravami, jež ho brali za sobě rovného.

V roce 1982 měla být trať zlikvidována, k čemuž naštěstí díky obětavosti, ba osobní odvaze některých „lidí od dráhy“ a dalších nadšenců nedošlo, takže poté, kdy se podařilo alespoň torzo železnice zapsat do seznamu kulturních památek, zachránci na bezplatných pracovních táborech začali hned kolejnice montovat nazpátek, tahajíce je „ještě teplé“ z rukou demontážníků.

Tak po třiatřiceti letech práce dobrovolníků jezdí dneska po zhruba dvaadvaceti kilometrech obnovené Černohronské železnice v pravidelném provozu čtyři velice podivuhodné parní lokomotivy, mnohem starší, než byly ty původní, a vozí vlaky s výletníky v podobném režimu, jako se dříve vozívaly klády. Často si sem na malé lokomotivy chodí o dovolené „odpočinout“ lidé od lokomotiv velkých, motorových, protože parní stroj je holt parní stroj.

My jsme od ušlechtilých strojů i lidí kolem nich nemohli odtrhnout oči, ale o tom více psát nebudu, abych nepadl do podezření, že su infantilní nebo senilní, což by našemu znamenitému elektronickému listu neprospívalo.

×
Diskuse
August 4, 2015 v 11.40
Černohronská železnice
je zážitek, který stojí za to. My si na ní odskočili minulý týden z Nízkých Tater, když pršelo, i když jsme jeli jen z Čierneho Balogu do Lesného skanzenu a potom z Korytárské zpět. Poznatek z Nizkých Tater - na hlavním hřebenu mezi Chopkom a Ďumbierom je spousta Čechů, Slováků, Němců, Poláků, Holanďanů apod., především díky lanovce na Chopok, o několik stovek metrů už nepotkáte téměř nikoho. Na cestě z Kosodreviny přes Príslopské sedlo, Pálenicu, Babu a Mesiačník do údolí Tále jednu slovenskou turistku, z Čartovice na Beňúšky 3 turisty a jednoho polovníka, při cestě přes Bacúšské sedlo, kde doporučujeme náročným turistům sestup do údolí k Vyšné Boce jen pár skautů dole v údolí, dvě zmije a virtuální medvědy, všichni o nich mluvili a ptali se na ně (prý jsou přemnožení a nesmějí se střílet - podle místního polovníka jich je v jeho revíru asi 80 místo normálních 20-30). žádného jsme neviděli. Nejvíce nás fascinovali dobře značené, ale velmi těžko průchozí cesty přes paseky - značku vidíte, cestu ne - dostaň se, jak můžeš.