Šéfredaktor bulváru: Čecháčkové nesnášej Cigány, Rom v titulku zvedá čtenost

František Kostlán

Pavel Novotný z bulvárního Extra.cz ve filmu Víta Klusáka přiznal, že jeho server zdůrazňuje etnicitu Romů úmyslně, a uvedl, že přesto píše vždy pravdu. Podle zjištění Romea.cz není v prvním bodě sám a v druhém se, mírně řečeno, plete.

Mnohokrát jsme psali o počínání médií a vytýkali jsme jim neprofesionální a neetické jednání při informování o Romech. Jedna z našich hlavních tezí je předpoklad, že média se neohlížejí na skutečnost a přizpůsobují své zpravodajství poptávce (skutečné, či smyšlené) svých čtenářů, posluchačů či diváků. Hnacím motorem neetičnosti je tedy touha po co největším zisku bez ohledu na všechny náležitosti novinářského řemesla a poslání. Nyní tuto naši tezi nechtěně potvrdil šéfredaktor jednoho z nejčtenějších bulvárů v České republice.

Pavel Novotný, šéfredaktor bulvárního Extra.cz, přiznal, že jeho server zdůrazňuje etnicitu Romů úmyslně. Důvodem podle něj má být skutečnost, že slovo Rom v negativní konotaci zvyšuje čtenost a tudíž i zisk. Tvrdí to v dokumentárním filmu Víta Klusáka Dělníci bulváru, který odvysílala Česká televize v rámci cyklu Český žurnál.

Jan Barta, majitel serveru Extra.cz, který kvůli vyššímu zisku rozpoutává zášť vůči Romům nepravdivými články, přitom kandidoval překvapivě loni za Stranu zelených (SZ) do Poslanecké sněmovny na 33 místě v Praze.

Pavel Novotný na momentce z filmu. Foto Dělníci bulváru, Facebook

„Jsme národ rasistů“

Pavel Novotný se při natáčení dokumentu Dělníci bulváru vyslovoval bezstarostně a otevřeně, včetně jisté míry pohrdlivosti vůči svým čtenářům. Podle vlastního vyjádření má totiž takovou moc, že by vždy vše „ustál“, třeba i porušení zákona.

„Jsme národ rasistů, absolutně národ rasistů, a nesnášíme Cigány. Prostě nesnášej je Čecháčkové. Cigáni zmlátí hospodskýho, udělám z toho šest článků a furt píšu... Naznačím, že to je Rom za každou cenu. Když zmlátí bílej bílýho, když zmlátí bílej Roma... ne. Ale když někoho zmlátí Rom, Čecháčkové se můžou posrat. Jak v tom hrajou roli Romové, jdu do toho. Slovo Rom a slovo Facebook zvedne čtenost až o čtvrtinu. Naučili jsme to téenko (tn.cz - TV Nova - pozn. red.) i iDnes.cz, všechny. Ta poptávka je strašná, 1 700 000 lidí denně chce číst bulvár,“ řekl Novotný během Klusákova dokumentu...

Tento přístup Extra.cz k Romům potvrzují i titulky, namátkou třeba: Podívejte se, jak Romové řádí i jinde v Evropě: V Paříži mají v oblibě krádeže u bankomatů.

Extra.cz píše lži

Pavel Novotný sice v dokumentárním filmu Dělníci bulváru tvrdí, že Extra.cz píše vždy pravdu, ale ve skutečnosti se na ni jeho médium neohlíží. Například v článku Slovenští Romové terorizují britský Sheffield! Jedí prý kočky a prodávají vlastní děti Extra.cz píše:

„Policisté také mají s romskou komunitou bohaté zkušenosti. Známé jsou případy, kdy se údajně romští přistěhovalci snažili prodat dítě za 250 liber (přibližně 8000 Kč) a množí se také stížnosti na to, že Romové jedí kočky. Žádná ze stížností se podle policie nepotvrdila. Zatím.“

Slovo „zatím“ nemá ve zpravodajství co pohledávat, předpovídá (predikuje) totiž, že se něco skutečně stalo, jen se k tomu zatím nepodařilo sehnat důkaz. Zpravodajství má však informovat o tom, co se děje, co se novináři skutečně podařilo zjistit, nikoli předpovídat - věc se mohla odehrát jinak, než jak se to redaktorovi momentálně jeví, již jen proto, že má v tu chvíli nedostatek relevantních informací.

Redakce Extra.cz také v této zprávě vypustila informaci, kterou přinesla ČTK, a sice, že britská policie „zdůraznila, že důkladně prověřila spekulace o prodeji dítěte, ale nenašla žádné důkazy o zmizení nějakého dítěte v oblasti Page Hall. Podle policejního mluvčího mohlo jít o ,ubohý žert´."

Redakce Extra.cz tedy zamlčela to nejpodstatnější (že se obchod s dítětem nepotvrdil), aby co nejvíce vyšla vstříc „čecháčkovským rasistům“ (řečeno slovy Pavla Novotného), kteří čtou Extra.cz.

V článku Útok v Krásném Březně: Napadený šestnáctiletý chlapec se bojí, že má žloutenku! pak bulvár Extra.cz (i další média) vydával tvrzení jedné ze zúčastněných stran za pravdu, jen aby zdůraznil proradnost Roma, který údajně napadl „bílého" chlapce Dušana S.

Jak se později zjistilo, vše bylo jinak - to se ostatně zjistilo u podobných článků napříč médii mnohokrát, protože metody, kterých používá Extra.cz se neštítí ani další média, včetně těch údajně nebulvárních.

„Krásnobřezenští policisté šetřením zjistili, že Dušan S. zase takovým neviňátkem, jakého ze sebe dělá, není, a měl sám útok svým chováním iniciovat. Podle zjištění Deníku si sociálně slabý muž v současné době odpykává trest za majetkovou trestnou činnost," byl nakonec nucen napsat Deník.cz , který celou nechutnou kauzu svým lživým vstupním článkem rozpoutal.

Policie přes naše opakované prosby o bližší informace k případu ani jednou na naše e-maily či telefonické dotazy neodpověděla.

Zelené kyselé jablko

A na závěr přidávám vyjádření Strany zelených pro server Romea.cz k faktu, že s Janem Bartou úzce spolupracuje, až tak, že jej kandiduje na poslance.

Jan Barta, majitele serveru Extra.cz, podle našich informací žádným způsobem nezasahuje do obsahu médií, které vlastní. Rádi bychom ale touto cestou doporučili a iniciovali setkání šéfredaktora extra.cz se zástupci ROMEA, na kterém by bylo možné vyjasnit negativní vliv stereotypizace na základě etnického původu. Stejně jako ROMEA i zelení považují tento problém za velice závažný, a rádi maximálně napomůžeme jeho řešení.

Vedle toho bychom rádi doplnili, že Jan Barta osobně podporoval spojení SZ a Strany rovných příležitostí ve sněmovních volbách a úsilí Strany zelených zapojovat Romy do občanského a politického života. Tento zájem byl jedním z hlavních důvodů, proč se sám rozhodl kandidovat za SZ ve sněmovních volbách.

S panem Bartou na kampani do EP zatím přímo nespolupracujeme, do budoucna ji však nevylučujeme.

SZ odsuzuje všechny formy stereotypizace na základě původů pohlaví, náboženské příslušnosti a dlouhodobě je odsuzuje.“

Majitel bulváru přemýšlí

Tak, a je to. Majitel do vyvolávání zášti vůči Romům ve svém médiu nezasahuje, což máme považovat za přednost, i proto, že jinak Romy miluje až za hrob. Sám Jan Barta na toto téma v rozhovoru pro iDnes.cz  říká:

„Chci, aby to vydělávalo. Základem je získat organickou návštěvnost a vidím, že se to daří a lineárně roste. Každý měsíc nám přibude deset tisíc návštěvníků, kteří chodí denně. V říjnu jsme měli díky volbám a politické reklamě rekordní tržby."

Na dotaz, zda pro něj existuje etický rozměr podnikání v bulváru (když například šéfredaktor Extra.cz Pavel Novotný je schopen říci: my tu Bartošovou jednou zabijeme), Barta odpovídá:

„Samozřejmě, že o tom přemýšlím. Pokud jde o byznys, podnik, ten má maximalizovat příjmy, ne stavět hřiště a školy. Ale to, co si z toho byznysu vytáhnu pro sebe, s tím nakládám zase přesně opačně. Nejde to míchat.“

Je velmi podnětné, že Jan Barta přemýšlí a zároveň to nemíchá. Není nad použití všech možností, které nám náš mozek skýtá. I ten „zelený“.

    Diskuse
    April 23, 2014 v 16.18
    názor
    Z dokumentu mi příliš není jasné, co bylo záměrem Pavla Novotného. Je možné, že ze sebe udělal totální nevkusné hovado schválně, aby zvýšil publicitu okolo své osoby, protože mu muselo být jasné, že velkou spoustu lidí svými názory i životním stylem znechutí.
    Nejlepší léčba těchto hyen by zřejmě spočívala v srdceryvné reportáži třeba o tom, jak jim umírá vlastní dítě. Je otázkou, zda by při tom s pochopením přijali argumenty, že "tohle prostě čtenáři chtějí" a v rámci zvýšení zisků pustili novináře třeba i do vlastní ložnice.
    JP
    April 24, 2014 v 21.10
    Bulvár, morálka, inteligence
    Zmíněný dokument byl už druhý svého druhu, kdy jsem musel s nemalým překvapením konstatovat, že tvůrci bulváru nejsou nezbytně sami neinteligentní lidé.

    Protagonista tohoto dokumentu, Pavel Novotný, je si sám plně vědom bezmyšlenkovitosti a intelektuální tuposti toho bulváru, který on sám produkuje a pouští do světa. On si z tohoto dilematu pomáhá naprostým cynismem, v jehož rámci zcela pohrdá nejen tím světem celebrit, který on svým "zpravodajstvím" stíhá a zobrazuje, nýbrž dokonce - pohrdá i svým vlastním publikem!

    Není možno si nepoložit otázku: proč to všechno vlastně dělá? Proč se plně namáčí do této špíny, o které sám naprosto přesně ví, že je to špína? - Nejbližší odpověď by byla ta zcela klasická, že to dělá prostě pro peníze. Dokud kšeft jede, tak proč bychom se na tom nepřiživili, že ano.
    Nicméně se zdá, že se nejedná jenom čistě o peníze. Klíčem k vyřešení této záhady by snad mohl být jeden výrok, který svého času pronesl jeden herec, už za zenitem své popularity: "Hraní je jako droga. Když to nemáš, máš absťák."

    A mně se zdá, že právě toto konstatování je tím pravým klíčem k vyřešení mystéria bulváru: bulvár je droga. A to jak na straně jeho konzumentů, tak i na straně jeho producentů.
    Konzument bulváru se ukájí tou třpytivou iluzí zdánlivě exkluzivního života "prominentů"; tento veřejný spektákl mu alespoň trochu vyplňuje a přehlušuje jeho vlastní intelektuálně a duchovně prázdnou, tristní existenci.

    Tvůrci bulváru sami samozřejmě nevěří na tento "exkluzivní" svět společenské smetánky; na to její protagonisty znají až příliš zblízka. Pro ně je tou drogou ale - jejich vlastní moc.

    Ta moc, kterou mají nad svými čtenáři, nad jejich sny, nad jejich iluzemi - a stejně tak tak moc, kterou mají nad celým tím světem "prominentů". Oni jsou na těchto prominentech - a na klepech o nich - závislí, bez nich by nemohli existovat. Ale stejně tak ty celebrity jsou závislé na bulváru - ten je může vynést na výsluní popularity, stejně jako je může zničit. To celé je v podstatě svět drogové závislosti, šílený tobogan ze kterého už nejde vystoupit.

    A tím je vlastně řečeno všechno o nezničitelnosti bulváru: zkuste na drogově závislého působit argumenty o morálce, o inteligenci! Feťák žádá jenom jediné: čím dál tím větší dávku své drogy.

    Snad by to opravdu potřebovalo ten absťák, jako celospolečenskou terapii.