Kanál u Přelouče je opět bez územního rozhodnutí

Vratislav Dostál

Krajský úřad v Pardubicích zrušil územní rozhodnutí pro plavební kanál u Přelouče, které vydal Městský úřad Přelouč v prosinci loňského roku. Spory o umístění plavebního kanálu probíhají již devět let.

Krajský úřad v Pardubicích zrušil územní rozhodnutí pro plavební kanál u Přelouče, úspěšné odvolání podala občanská sdružení Přátelé Slavíkových ostrovů a Děti Země. Krajský úřad stavebnímu úřadu především vytknul, že se pečlivě a přesvědčivě nezabýval všemi námitkami obou občanských sdružení, čímž závažným způsobem porušil zákon. Územní řízení probíhá devět let a územní rozhodnutí bylo zrušeno již třikrát.

„Stavební úřad opět porušil základní pravidla správního řízení, pokud se nevypořádal se všemi našimi připomínkami, což ovšem není nijak neobvyklý jev, pokud město a kraj stavbu prosazují a pokud chybí služební zákon, který by úředníky od nežádoucích vnějších vlivů trochu ochránil, přičemž by zároveň také měli vyšší zodpovědnost,“ komentuje zrušující rozhodnutí krajského úřadu předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Stavební úřad ignoroval pět procesních námitek obou občanských sdružení, které bude nutné v novém řízení napravit. Předně není jasné, zda popsaná stavba odpovídá mapovým podkladům, dále chybí odůvodnění, proč některé podmínky stanoviska EIA nebyly do rozhodnutí zahrnuty a zda protipovodňová opatření budou skutečně účinná. Také není jasně řešeno nakládání s odpady a vliv těžby zeminy na vodní živočichy v řece Labi.

„Plavební kanál trasovaný přes evropsky cenné Slavíkovy ostrovy považujeme za ekologicky škodlivou a dopravně zbytečnou stavbu, která je navíc velmi drahá. Lepší by bylo investovat peníze do železnice a do obchvatů obcí a měst, než do vodní dopravní infrastruktury podle přání betonové lobby,“ myslí Patrik.

Podle Dětí Země a Přátel Slavíkových ostrovů plavební kanál u Přelouče délky téměř 3,2 km přes Slavíkovy ostrovy zbytečně zničí biotopy více než sedmdesáti zvláště chráněných druhů organismů a stovek vzácných druhů bezobratlých živočichů, zejména evropsky chráněných modrásků očkovaných a bahenních.

Ředitelství vodních cest a dálnic se o prosazení plavebního kanálu u Přelouče za více než 3,1 miliard korun snaží již čtrnáct let. Dosud bylo za projektanty, různé investorovi nakloněné odborníky a advokáty a za výkupy pozemků utraceno téměř 700 miliónů korun. Plavební kanál u Přelouče má v letech 2015 až 2018 stavět firma Skanska.