Auto*Mat: Průjezd Blankou může stát i 112 korun
Vratislav DostálKaždý automobil projíždějící tunelovým komplexem Blanka vyjde město minimálně na 40 korun. Cena by ale mohla být téměř trojnásobná. Vyplývá to z propočtů vypracovaných pro iniciativu Auto*Mat analytickou skupinou Cyklisté sobě.
Průjezd tunelem Blanka by mohl stát až 112 korun. Vyplývá to z propočtů vypracovaných pro iniciativu Auto*Mat analytickou skupinou Cyklisté sobě. Odborníci proto volají po řízeném koncepčním jednání města a zavedení dopravního masterplánu.
„Když rozpočítáme pořizovací cenu a provozní náklady tunelu na pětasedmdesát let, tak při průměrném průjezdu šedesáti tisíc aut denně bude stát jeden průjezd tunelem čtyřicet korun. Touto částkou bude magistrát dotovat průjezd každého automobilu,“ popsal výpočet dopravní expert Vratislav Filler.
S ohledem na zátěž, kterou tunely pro magistrátní rozpočet představují, je podle něj nutné zvažovat, zda by nebylo lepší řešit příliš velké množství automobilů v pražských ulicích například zavedením mýtného. Pokud by ale město chtělo provozovat Blanku komerčně, musela by cena za průjezd tunelovým komplexem činit 112 korun.
Řešení dopravních problémů Prahy Blanka přitom výrazněji nepomůže, naopak vytvoří nové problémy na návazných komunikacích na Praze 6 a 8. Zejména pěší a cyklisté budou trpět kvůli nevhodným řešením parteru a mimoúrovňových křižovatek vytvářejících bariéry, například na Prašném mostě.
„Negativní důsledky zprovoznění Blanky půjde kompenzovat jen zčásti. Bude nutné zahájit práce na humanizaci magistrály, zlepšit kvalitu veřejné dopravy v centru, a zajistit, aby zprovoznění Blanky nepřetížilo návazné komunikace,“ uvedl Filler. Připomněl, že podrobně o tom iniciativa Auto*Mat informovala už dříve. Přestože primátor Tomáš Hudeček z TOP 09 slíbil zaměřit se na dopravní zklidňování centra, budou si Pražané muset zvyknout, že přišli o desítky miliard korun.
„Následky si Praha ponese ještě léta. Aby se město v budoucnu vyvarovalo podobných neuvážených kroků, musí řešení pro všechny druhy dopravy plánovat společně. Praha musí mít jasný cíl, kolik cest se za deset let má vykonat autem, veřejnou dopravou nebo jinak, a nutně potřebuje dopravní masterplán,“ vysvětlil Filler.