Proč raději nechystáte obchvaty?
Jiří GuthVe zlínském kraji se má stavět naddimenzovaná rychlostní silnice, proti vůli místních obcí a proti vší logice. Přinášíme vystoupení z veřejného projednání dokumentace a posudku hodnocení vlivů na životní prostředí rychlostní silnice R49.
Vystoupení na veřejném projednání dokumentace a posudku hodnocení vlivů na životní prostředí rychlostní silnice R49, úseku Lípa — hranice Slovenské republiky (Zlínský kraj). Konalo se v kulturním sále v Zádveřicích ve čtvrtek 27. června 2013.
Chtěl bych předeslat, že si vážím kvalifikace i dobré vůle všech zúčastněných — pracovníků ministerstva životního prostředí (MŽP), zpracovatelů dokumentace i zpracovatelů posudku. Nevím, jestli je tu někdo ze zastupitelstva kraje nebo z ministerstva dopravy. Nikdo takový nám nebyl představen, tak se musím zeptat pana ing. Karla Chudárka, ředitele správy Zlín Ředitelství silnic a dálnic ČR: proč tu vlastně jsme, proč je potřeba už teď to připravovat a posuzovat? Kdy a za co to chcete stavět? Dosavadní zmínky o potřebnosti mě nepřesvědčily.
Pak však přijde tak trochu magická operace: jakmile je tento seznam přání a koridorů, které je lépe nezastavovat, zanesen do nějaké dokumentace, jakmile je nakreslena čára z A do B, čára se začíná pomalu zhmotňovat: z jedné dokumentace se šíří do druhé, začíná se o ní mluvit, začíná se zpřesňovat, dělají se studie - prostě, čára (přání) nabyde vlastní "život". Většina lidí už netuší, jak a proč vlastě vznikla. Ale čára už "de iure" existuje - a i kdyby se z některých dokumentací tím či oním usnesením vymazala, stále je alespoń v paměti, staré dokumentace se mohou oprášit - třeba ve chvíli, kdy se narychlo sestavují volební a jiné programy, kdy se žádá o dotace ...
Vtipný moment nastává ve chvíli, kdy s s touto čárou začně počítat jinde - kdy se začnou řešit její souvislosti (třeba na druhé straně hranice), kdy se třeba i začne plánovat či stavět něco, co na tu čáru navazuje: to tak nějak aktualizuje i čáru, která už třeba byla zrušená. Zkrátka: salámová metoda v praxi (a ani k tomu nepotřebujete nějakou "zlou vůli", které chce cosi prosadit stůj co stůj).
Zatímco z Brna jste u hlavní budoucí evropské dálniční křižovatky u Hulína za tři čtvrtě hodiny, odtud na slovenské hranice trvá cesta přes hodinu. A to nesmí být na jediné zlínské magistrále třeba nehoda, která zcela zablokuje jak tranzit tak vnitroměstskou dopravu. Tuším, že v navrhované variantě je tunelů dostatek (myslím tedy ty pod kopci), ale klidně bych zvážil i variantu s tunelem delším. Obávám se, že každá rychlostní komunikace i obchvat vždy budou "poškozovat zákonem chráněné zájmy lidí", jak píšete, a to nejen u Pozděchova. To, že tudy jezdí málo aut může znamenat (a podle mě znamená), že tato auta jezdí na Slovensko přes bratislavskou D2 nebo přes R48 ve Frýdku-Místku. Obě spojení jsou podstatně delší. Nejde taky o to, abychom slova o dnešních téměř ideálních česko-slovenských vztazích převedli v realitu?