Ředitelství vybírá drahé trubky pod ještě dražší dálnice
Jan MiesslerDrahé trubky jsou stejné jako levné trubky, ale Ředitelství silnic a dálnic upřednostňuje pravidelně ty dražší.
České dálnice by nemusely být nejdražší široko daleko — kdyby ovšem nakupovaly například levnější, ale stejně dobré trubky. Metr kanalizačních trubek by je tak místo 920 korun mohl při množstevní slevě vyjít na pouhých 520 korun. Jediný rozdíl je ve výrobní technologii — a samozřejmě v ceně. Podle serveru iHNed.cz by se dalo přechodem na levnější trubky ušetřit několik desítek milionů korun ročně.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) si totiž do dokumentace staveb prosadilo, že se budou používat pouze tzv. žebrované trubky, nikoliv podobné (a levnější) kongruované. Rozdíl je v tom, že kongruované trubky byly kvůli snížení výrobních nákladů odlehčeny. Podle odborníků a lidí z oboru jde o zanedbatelný rozdíl, podle ŘSD prý byly v minulosti s kongruovanými trubkami problémy.
Drahé žebrované trubky podle iHNed v České republice prodává firma Maincor, už jí však vyrostla konkurence: z Německa, kde jsou tyto trubky levnější než v ČR, je začala ve velkém dovážet firma Geinger a Maincor musel s cenami dolů.
Dalším důvodem drahých českých dálnic jsou jejich naddimenzované plány. Mnohaletý spor o získání pozemků statkářky Ludmily Havránkové pro dálnici z Prahy do Hradce Králové se dočkal jednoho ze svých zvratů poté, co ŘSD přišlo na to, že zamýšlená křižovatka by mohla být menší, a tím pádem lacinější o tři sta milionů korun. Od Havránkové by pak navíc nebylo třeba získat deset hektarů, ale jenom tři.
Topolánkova vláda se již s Havránkovou dohodla na výměně pozemků, ovšem Fischerova vláda si to zase rozmyslela a chce nyní Havránkovou vyvlastnit. Zatím ale není jasné, kdy by se k tomu mělo přistoupit a jaká je šance na úspěch. Stát neustále mění názory — a náklady na dálnici mezitím neustále rostou.
Další informace:
iHNed.cz Proč jsou české dálnice drahé? I kvůli trubkám