Angažmá pro ministryni Hanákovou

Jiří Honzírek

Režiséra brněnského Divadla Feste Jiřího Honzírka zaujala páteční televizní performance ministryně kultury Aleny Hanákové natolik, že jí nabízí angažmá v souboru svého divadla.

Vážená paní ministryně,

dovolte, abych Vám nabídl uměleckou spolupráci. 

Během víkendového provozu, kdy jsem aplikoval procesy odpočinku, jsem zhlédnul záznam multimediální performance, kterou ve večerním vysílacím čase laskavě odvysílala stanice ČT24. Přiznám se, že jsem o Vás do tohoto uměleckého počinu nevěděl. Mé procesy jsou evidentně transformovány tak pomalu, že jsem Vás viděl vůbec poprvé. Paní ministryně, i když jsem mladý člověk, viděl jsem v oboru leccos tady i v zahraničí, a musím konstatovat, že mi Váš suverénní výkon vyrazil dech. To celé v téměř monologické struktuře, kdy repliky druhé herečky, jakési Drtinové, Vaše tvůrčí procesy spíše retardovaly.

 

Ještě předtím, než učiním nabídku, dovolte, abych se zastavil u jednoho výrazného aspektu Vašeho divadelního umění. Jako milovníka německé herecké školy mě fascinovaly procesy, v nichž jste se zkušeně a bez uzardění stavěla čelem k publiku. Nebojím se tvrdit, že jste tak transformovala všechno, čeho v přímé komunikaci s publikem bez zbytečných gest dosáhli např. David Prachař nebo Eva Salzmannová. A to jsou prosím herci Národního divadla, první scény! Schopnost vyvolat u diváka dojem, že i když herec „mele tu svou“, je s ním stále veden dialog, prozrazuje probíhající procesy hereckého zrání. Skutečnost, že jste stála čelem ke kameře a dokonce se do ní dívala, považuji za vyzrálou prozíravost a nepochybuji o tom, že jste v postupující transformaci tyto procesy hereckého zrání již započala. Skvělé! Bravo, volám hlasitě a závidím Vašemu režisérovi. Takový materiál, to se hned tak nevidí. 

Uznávám také, že jste skvěle uplatnila rovněž Stanislavského psychologické techniky. Ten průběžně se transformující psychologický přesah, ten tlak do jádra postavy jen s několika přebrepty, ta schopnost udržet procesy kulminace dramatické situace skoro půl hodiny. A nutno říct, že text jste nedostala nejlepší. V některých částech bych si dokázal představit škrty či jinou transformaci, ale to je samozřejmě na režisérovi. A zatímco německá škola dodávala Vašemu výkonu na ironii a komediálnosti, psychologický přístup k deklamaci budoval Váš tragický potenciál. Řekněte sama, který z ministrů má takový rejstřík?

Dovolte tímto, abych Vám nabídnul angažmá v našem Divadle Feste. 

Na závěr poznámka k načasování Vašeho výstupu. Vytasit se s vrcholem divadelní sezóny ještě před jejím začátkem je pro divadelníky výzvou hodnou ministryně. Tohle zkrátka bez průběžné transformace nebude jednoduché dohnat. Nicméně, procesy času kvapí, jak si Vás dovolím citovat, a kdo pracuje jinak, může přijít o místo. Končím tedy a jdu studovat. Dnes mám Úvod do schopnosti formulace I.

Budu velmi rád za odpověď na emailovou adresu jirkahonzirek@centrum.cz.

S procesy úcty

Jiří Honzírek

Divadlo Feste

    Diskuse
    September 22, 2012 v 20.12
    je to k smíchu - nebo není?
    Řekl bych, že situaci přiměřeněji než autor dopisu zareagoval člověk vcelku povolaný - Alex Koenigsmark (v BL):

    "Nemá smysl jim něco vysvětlovat. Je třeba je vyhnat."