PR almužna a daňový ráj

Kateřina Kňapová

Milionářská filantropie dělá z loupeživých baronů hodné strýčky, často jde ale jen o vykoupení jejich pochybných činů drobnou almužnou.

Filantropie milionářů a miliardářů se na první pohled jeví jako jeden z prostředků, kterým bohatí přispívají k blahu společnosti. V kontextu údajů o „daňové optimalizaci“, ale také nelidských podmínkách, ve kterých bohatství nadnárodních korporací často vzniká, se však z „hodných strýčků miliardářů“ stávají jen vychytralí „loupeživí baroni“ se smyslem pro dobré PR.

V pondělí 23. července 2012 přinesly Hospodářské noviny informaci, že miliardář Petr Kellner finančními prostředky v řádech milionů korun podporuje prostřednictvím své nadace projekt, který má pomoci vyučujícím lépe pochopit, jak jejich žáci uvažují a vnímají látku. Titulek na internetovém portálu tohoto média, který láká k zakoupení tištěného vydání, byl skutečně expresivní: „Nejbohatší Čech Kellner supluje stát. Posílá miliony na zlepšení výuky ve školách“.

×