Senátoři schválili omezení billboardů pouze u dálnic a silnic první třídy

Vratislav Dostál

Senát schválil omezení reklamních billboardů jen podél dálnic a silnic první třídy. Podle sněmovní verze zákona přitom mělo omezení platit na reklamní poutače u všech silnic. Poslanci tak o podobě omezení billboardů budou muset rozhodnout znovu.

Senátoři schválili omezení billboardů u dálnic a silnic první třídy. Senátní verze tak na rozdíl od sněmovní zachovává současná pravidla pro billboardy u místních komunikací a silnic II. a III. třídy.

Podle Veroniky Vrecionové z ODS by jejich redukce vedla k výpadkům pro státní rozpočet na příjmech z daní. Obecní rozpočty by navíc podle ní tratily na příjmech z pronájmu pozemků.

Ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných podle informací ČTK senátní úpravy s ohledem na negativní ekonomické dopady připustil jako možné. Postavil se naopak proti doporučení hospodářského výboru, který na návrh senátora ČSSD Karla Korytáře omezování billboardů odmítl. „Pokud by byla zachována současná právní úprava, neumožnilo by to řešit reklamní plochy umístěné na dobu neurčitou," uvedl Dobeš.

Podle Korytáře může omezení billboardů vést k arbitrážím proti České republice ze strany reklamních agentur. Dobeš s Korytářem nesouhlasí, podle něj nebudou mít případné arbitráže naději na úspěch, neboť omezení je ve veřejném zájmu, kterým je bezpečnost silničního provozu. Korytář namítl, že pro toto tvrzení nebyla předložena dostatečná analýza.

Za razantní omezení se naopak přimlouvala nejen dopravní policie, ale také třeba Autoklub ČR.

Sněmovna původně přijala novelu, dle které měly být do pěti let v blízkosti všech silnic a dálnic reklamy a billboardy odstraněny. V České republice je celkem 1 100 kilometrů dálnic, přes 2 200 billboardů, tedy co půl kilometru jízdy jeden.

Ministerstvo dopravy, které návrh připravilo, reaguje hlavně na statistiku. Například loni narazila do reklamních poutačů stovka řidičů. „Více než polovina billboardů nesplňuje dopravně bezpečnostní normy," potvrdila pro Českou televizi mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Novela měla také zavést možnost až třináctiprocentní slevy na mýtném pro kamiony, které na mýtném zaplatí větší částku, než jakou stanoví vláda ve svém nařízení. Podle ministerstva dopravy to odpovídá jeho dohodě se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia.

Slevy jsou formou kompenzace tuzemským dopravcům za zvyšování cen mýtného o 25 procent v loňském a letošním roce. Díky tomu se loni vybralo o 1,5 miliardy navíc. Na slevách by měl stát vrátit zhruba 300 milionů korun.

Další informace:

Českénoviny.cz Senát chce omezit billboardy jen podél dálnic a hlavních tahů