Senátní výbor pro dopravu odmítl omezování billboardů kolem silnic

Vratislav Dostál

Senátní výbor pro dopravu odmítl omezení billboardů u silnic a dálnic. Podle senátora Karla Korytáře z ČSSD by omezování reklamních ploch mohlo být spojeno s rizikem arbitráží proti ČR ze strany reklamních agentur a provozovatelů billboardů.

Senátní výbor pro dopravu odmítl omezování reklamních billboardů kolem všech silnic. Karel Korytář z ČSSD to odůvodnil tím, že by omezování reklamních ploch mohlo být spojeno s rizikem arbitráží proti České republice.

Podle informací ČTK se místopředsedkyni výboru Veronice Vrecionové z ODS nepodařilo neprosadit ani kompromisní návrh, který by omezoval billboardy jen podél dálnic a hlavních silničních tahů.

Vrecionová by chtěla zachovat billboardy u místních komunikací a silnic II. a III. třídy a omezit jejich výskyt podél hlavních tahů, kde jsou z hlediska bezpečnosti dopravy nejrizikovější. Sněmovnou schválená verze by podle ní vedla k výpadkům pro státní rozpočet na příjmech z daní a pro obecní rozpočty na příjmech z pronájmu pozemků. Svůj návrh se bude ještě snažit prosadit přímo na schůzi Senátu.

Sněmovna původně přijala novelu, dle které měly být do pěti let v blízkosti silnic a dálnic reklamy a billboardy odstraněny. V České republice je celkem 1 100 kilometrů dálnic, přes 2 200 billboardů, tedy co půl kilometru jízdy jeden.

Ministerstvo dopravy, které návrh připravilo, reaguje hlavně na statistiku. Například loni narazila do reklamních poutačů stovka řidičů. „Více než polovina billboardů nesplňuje dopravně bezpečnostní normy," potvrdila pro Českou televizi mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Novela měla také zavést možnost až třináctiprocentní slevy na mýtném pro kamiony, které na mýtném zaplatí větší částku, než jakou stanoví vláda ve svém nařízení. Podle ministerstva dopravy to odpovídá jeho dohodě se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia.

Slevy jsou formou kompenzace tuzemským dopravcům za zvyšování cen mýtného o 25 procent v loňském a letošním roce. Díky tomu se loni vybralo o 1,5 miliardy navíc. Na slevách by měl stát vrátit zhruba 300 milionů korun.

Další informace:

ČT24.cz Senátní výbor se postavil proti omezení billboardů u silnic