Krátkozraká novela o rozpočtovém určení daní
Petr KajnarSoučasný zákon o rozpočtovém určení daní je špatný, ale projednávaná novela není o nic lepší. Nárok menších obcí a měst na narovnání příjmů z daňových výnosů je legitimní, nemůže ale jít na úkor velkých měst, která jsou přirozenými centry regionů.
Poslanci začali projednávat novelu zákona o rozpočtovém určení daní. Předkladatelé argumentují „nespravedlností“ současné normy. Souhlasím s nimi v tom, že současné přerozdělování daní mezi obcemi je špatné. Dnešní chaotický stav vychází ze skutečnosti, že se přerozdělování daní neřídí jasnou strategií rozvoje státu, krajů, měst a venkova. Míra odpovědnosti za financování společensky žádoucích služeb není jasně určena, proces se přespříliš rozmělnil v době převodů odpovědností z krajských na okresní úřady a následně při rušení okresů na města. Rozhodně nemohu souhlasit s názory, že „malí jsou biti na úkor velkých“. Novela je špatná. Žádný řád nepřináší. Podívejme se na celou věc třemi pohledy.
Pohled první
Pokud dnes sečteme daňové příjmy krajů a obcí, dojdeme k tomu, že například na jednoho obyvatele Prahy vychází trojnásobný příjem proti příjmu na jednoho obyvatele Zlínského kraje. Plzeňský kraj pak má o polovinu daňových příjmů na hlavu více, než občan z vesnice u Zlína, který se ocitá v republice na posledním místě. Jistě, proč by tomu tak mělo být?
Pohled druhý
Fajn, ať se tedy vůči Ostravě, Brně a Plzni neaplikují pro ně negativní výjimky. Ať dostává na dopravu podle stejných jako jiné obce atd. ...
Až na to, že dost dobře nevím, o jakém příspěvku Kajnar hovoří.
Naše dvacetitisícové město před vznikem integrovaného systému nedostávalo na MHD vůbec nic - a co má Kajnar na mysli tím příspěvkem na dopravní obslužnost jinou než MHD, kterou jako prý Ostrava jediná nedostává (co to je? - to by chtělo vysvětlit!), to nevím ...
Ano - když jsme my vstoupili do integrovaného systému, tak je tu ztráta u toho, kdo pro nás provozuje MHD - a to je nakonec naše ztráta při dokrývání a na to NOVĚ teď něco dostáváme.
Jestli dával Moravskoslezský kraj jednotlivým obcím nějaký příspěvek na dopravní obslužnost mimo kompenzaci za finanční újmu, která nám vznikla vstupem do integračního systému (u nás OREDO), tak u nás jsme nic takového nedostávali ...
Velké město je velkým nakupením lidí - práce, příležitosti, pracovní výrobní, to vše je na stovku velkoměstských jiné káva než na stovku lidí z čtyřstovkové obce ...
Přesto malé obce nežádají dokonce ani úplně stejný příspěvek z daní na jednoho Lhoťáka oproti jednomu Ostravákovi (natož větší) - na jednoho Ostraváka přece i nádale bude např. dvakrát tolik ze sdílených daní než na Lhoťáka.
Všechno, co je skutečně potřeba nejen pro Ostraváka, ale i pro jiné s tím ale, že nesmí jít o to, co by si Ostrava i bez ostatních musela STEJNĚ pořídit (jako je tomu u ostravské MHD, která sveze Neostraváka taky když do Ostravy přijede (a něco tam např. utratí), ale která by byla provozována i kdyby Neostravák neexistoval) - to je právě ten i potom existující rozdíl, protože přece neplatí 1 : 1, která by měla být logická kdyby nebylo činností pro širší okruh než pro místní v největších městech ...
* E15: A co otázka rozpočtového určení daní? Třeba v Praze byl zásadní rozpor mezi TOP 09 a ČSSD, když byla vaše strana ještě v koalici s ODS. Přikláníte se spíš k postoji občanských demokratů?
Nikam se nepřikláním. Trvám na tom, že tento systém musí být nastaven spravedlivě a ne na úkor malých obcí a ani velkých měst. To platí i pro zvýšení daňových příjmů krajů.
---
JG: prima, to hned jasně vidíme, na čem jsme a jak si to ČSSD představuje - co by změnila...
Obrovská čísla, která pan Kajnar uvádí jen ukazují, jak je špatným hospodářem ve městě Ostravě. Předražená a dotovaná doprava s přeplaceným managementem a správní radou, bezpečnostní opatření za dalších sto milionů, které skončí kdoví v jakých zakázkách za nesmyslné vybavení pro četníky a nejlepší je 100 milionů na sport. Na co to vlastně jde. Za tyhle peníze by každý mohl sportovat zdarma, na krásných hřištích i v krytých halách. Ale to by tyhle všechny věci nesměly být pod patronátem stranických kmotrů a neschopných politiků a úředníků, kteří za to jsou ochotni platit násobně vyšší ceny, než kdokoli ostatní.
Podobné je to s kulturou, kde se vyhazují nekřesťanské peníze za takové hlouposti, jako je nové logo divadla, přičemž Kajnarova radnice odmítá vydat jakékoli informace o tom, kolik tahle srandička stojí a kdo za ni dostane zaplaceno.
Ing. Kajnar by se tedy měl více věnovat vedení města, méně zasedat ve správních radách podniků, kterým nerozumí (pokud není polyhistor - Vodárny, Aréna, Filharmonie...), a pustit k tam odborníky, kteří by mohli ušetřit další peníze...
Na školství 20 milionů, na nového tajemníka pro Kajnara přes 2 miliony. Inu to je hospodaření
Ale i tak, Kajnarem uvedené sumy tvoří sotva sedminu sumy, kterou Ostravu dostává - neuvěřitelných 6miliard, které tamní papaláši rozhážou, aniž by to na městě bylo nějak extra znát. To samé platí o Praze, Mostu a dalších podobných městech. Tady platí jednoznačně - méně je více.
Znamenalo by to více práce a peněz pro lidi, a méně pro partajní funkcionáře a jejich kmotry.