Nezalévejte peníze do betonu, vyzývají pražské zastupitele aktivisté
Vratislav DostálOd roku 2007 nemá podle iniciativy Auto*Mat česká metropole peníze takřka na nic jiného, než na na tunel Blanka. Ten má být přitom dokončen až v roce 2014. Pražané tak musí platit stavebním firmám a na všem ostatním naopak šetřit.
Praha nemá peníze, neboť je vázána smlouvami na tunel Blanka, který má být dokončen v roce 2014. Zatímco vídeňská radní pro dopravu Maria Vassilakou prohlašuje, že „životu ve městě nesmí dominovat auta“, Pražané každý den na vlastní kůži zažívají, proč. Investiční rozpočet na rok 2012 navíc předpokládá další budování silnic.
Podle iniciativy Auto*Mat by ale pražští politici měli opustit monstrózní betonové stavby a zaměřit se na efektivní investice, které přinesou užitek všem.
„Magistrát připravuje pokračování tunelu Blanka přes Libeň a Jarov ke Štěrboholům za 20 miliard. Jenže tunely vábí korupci, zhoršují život v ulicích a podvazují městský rozpočet. Na nic pak nejsou peníze a v době finanční krize se musí se šetřit na školách i kultuře, nezbývá na opravy chodníků. Metro D se odkládá stejně jako nová parkoviště P+R,“ uvedl Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Praha totiž podle iniciativy Auto*Mat již od roku 2007 nemá peníze téměř na nic jiného a do volebního roku 2014 tomu nejspíše nebude jinak. A podle aktivistů by se právě po dokončení Blanky mohly uvolnit zdroje na řadu potřebných projektů.
„Místo pár kilometrů dálnice si můžeme pořídit raději desítky kilometrů tramvajových tratí a nové zastávky vlaku, odstraňovat z ulic bariéry pro pěší a investovat do oprav silnic a chodníků,“ uvedl Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
Podle něj se navíc kvůli Blance šetří na nesprávném místě. „Mezi největší letošní investice patří stavby slonince a hrošince v ZOO či bazénu Šutka. Škrtají se však rozpočty na větší bezpečnosti chodců a cyklistů. Nabízíme městu řadu nápadů, jak zlepšit situaci a neutratit přitom moc peněz,“ dodal.
V letošním rozpočtu lze dle jeho mínění ušetřit přes dvě stě milionů jen na stavbách Jinočanské spojky či Radlické radiály. „Peníze by bylo daleko účelnější investovat například do rozšíření parkovišť P+R, která kapacitně naprosto nestačí. Měla by sloužit k parkování obyvatelům Středočeského kraje, kteří nyní jezdí každodenně svými auty až do centrálních čtvrtí Prahy," vysvětlil Filler.
Již v roce 2008 upozornil Auto*Mat na předražování pražských tunelů. Veřejně se tehdy vsadil s primátorem Pavlem Bémem, že Blanka se nevejde do rozpočtu. Cena stavby zatím narostla o 10 miliard a ukázalo se, že proplácení faktur bylo mimořádně nestandardní.