Ministr Drábek bez udání důvodu odvolal ředitelku chrlického ústavu
Vratislav DostálMinistrovi vadil odpor ředitelky k transformaci ústavu pro zrakově postižené, která podle ní jen maskuje záměr zařízení likvidovat. Za odvolanou ředitelkou stojí klienti, jejichž naděje se nyní upírají k iniciativě hejtmana Haška.
Ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek z TOP 09 odvolal ředitelku Ústavu sociální péče pro zrakově postižené v Brně—Chrlicích Danuši Křivákovou. Důvod odvolání jí nesdělil. Podle všeho ale ministerstvu vadil její odpor proti transformaci ústavu.
Deklarovanou ambicí transformačního procesu je maximální možné začlenění postižených do života ve společnosti. Podle Křivákové jde ale o nerealizovatelný plán, neboť mnozí klienti ústavu trpí kombinovaným postižením a bez péče se neobejdou.
„Ministr má právo odvolat ředitelku bez udání důvodu. Každopádně jsme o rušení ústavu nikdy neuvažovali. Zbytečně se tak nyní mezi lidmi šíří panika," uvedla pak pro Brněnský deník k odvolání ředitelky ústavu v Brně-Chrlicích mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Viktorie Plívová.
Postižení z ústavu ale souhlasí s ředitelkou. Většina z nich se navíc v případě zrušení ústavu nemá kam vrátit, mnozí o to přesouvat se někam jinam především nestojí. Zařízení považují za svůj domov.
„Matka — alkoholička — mne sexuálně zneužívala. Pokud ministerstvo práce a sociálních věcí ústav skutečně zruší, skočím z mostu. Tady mám konečně domov a jinde nechci žít,“ uvedl pro Deník Referendum šestadvacetiletý nevidomý klient s tím, že nechápe, jak mohou úředníci zrušit ústav prakticky od stolu, aniž by se zajímali o osudy jeho klientů na místě.
„30. prosince 2011 pak do zařízení přijel náměstek ministra Drábka David Kafka. Setkal se pouze s tříčlenným petičním výborem, s ostatními klienty se nechtěl setkat, nechtěl si prohlédnout zařízení, které navštívil poprvé. Zařízení mu připadalo zbytečně velké, přitom jsme nejmenší zařízení ze všech ústavů, které ministerstvo zřizuje,“ poukázala v rozhovoru pro DR na nepromyšlenost kroků ministerstva odvolaná ředitelka Danuše Křiváková.
Danuše Křiváková v rozhovoru pro Deník Referendum označila přístup Drábkova Národního centra podpory transformace sociálních služeb za demagogii a fašistickou propagandu, jeho návrhy za neracionální, prosazované bez diskuse a bez přihlédnutí k potřebám i přáním těch, kterých se jejich rozhodování týká.
Do kauzy se vložil jihomoravský hejtman Michal Hašek, který ústav navštívil minulý týden ve středu. „Chrlický ústav jsem navštívil minulou středu a zajímal jsem se o aktuální situaci a samozřejmě hlavně o budoucnost zařízení, které funguje desítky let a před současným ministrem práce a sociálních věcí přežilo i nacistický a komunistický režim," uvedl Hašek v rozhovoru pro Deník Referendum.
První místopředseda ČSSD dle svých slov diskutoval taktéž s klienty ústavu.
„Závěry návštěvy jsou následující: hned tento týden budu interpelovat ministra Drábka jednak k budoucnosti ústavu a jeho klientů a jednak k odvolání paní ředitelky Křivákové z funkce. Současně začnu s resortem práce a sociálních věcí jednat o možnosti předání zřizovatelské funkce chrlického ústavu z ministerstva práce a sociálních věcí na Jihomoravský kraj. Samozřejmě po projednaní tohoto záměru příslušnými krajskými orgány," doplnil Hašek.
V iniciativě jihomoravského hejtmana a prvního místopředsedy ČSSD tak v současnosti spočívá největší naděje pro klienty ústavu. To v rozhovoru pro Deník Referendum potvrdila i exředitelka ústavu Danuše Křiváková: „Hašek přislíbil, že kromě interpelace na ministra Drábka bude usilovat o převzetí zřizovatelské funkce, což by znamenalo záchranu zařízení,“ uvedla.
http://blisty.cz/art/62016.html
Prohlásil, že rušení ústavů se nechystá a nechystalo. Když se ho Veselovský zeptat na tu ředitelku, proč byla odvolána, tak to nechtěl říct, prý to nikdy neříká a je to jeho právo, kohokoliv odvolat, aniž by musel udávat důvody; až nakonec z něj vylezlo, že to bylo zásadní "manažerské pochybení" - jedna z nejpříznačnějších floskulí této doby...
Děje se samozřejmě opak toho, co říká. UP se centralizovaly, mizí individuální přístup ke klientům, vše se děje šablonovitě a skrze tabulky na úrovni superúřadu a zredukovaných kontaktních míst.