Horší než diktatura
Piotr WciślikHorší než Orbánova vláda může být ústavně vynucovaná anarchie, která nejspíše nastane po jeho pádu.
Vítězství FIDESZ ve volbách z dubna 2010, kdy strana ziskem 53 procent hlasů získala dvě třetiny míst v maďarském parlamentu, Viktor Orbán rád označuje za „revoluci u volební urny“. Heslo živě připomínající slovník transformace je snad jedinou stopou po původu politika, který začínal coby liberál v řadách maďarské demokratické opozice.
Pochází z projevu-manifestu, který Orbán přednesl během ustavujícího zasedání parlamentu v tomto volebním období. Hovoří v něm o „systému národní spolupráce“, který se rozchází nejen s desetiletími „okupace a diktatury“ před rokem 1989, ale i se systémem vzniklým jako výsledek politických kompromisů ustavujících demokratickou transformaci.
Ty poslední podle Orbánova hodnocení přinesly „bezradnost místo svobody, zadlužení místo nezávislosti, bídu místo blahobytu a místo naděje a bratrství hlubokou duchovní, politickou a ekonomickou krizi“. Obsahem národní spolupráce mají oproti tomu být opory národní budoucnosti - „práce, domácnost, rodina, zdraví, zákon a pořádek“, o jejichž posilování nezávisle na všelijakých rozdílech Orbán všechny žádá.
Poslanci FIDESZ přijali manifest coby zákon. Vláda se pak domáhala, aby se jeho obsah objevil v podobě velkého plakátu, na kterém chybí jen podobizna autora, na reprezentativním místě ve všech institucích státní správy i samosprávy. Konzervativně-revoluční slavnost pak následovaly činy. Od nového roku vstupuje v platnost nová ústava. Prozkoumání jejích bodů umožňuje zjistit, čím ve skutečnosti je nový maďarské uspořádání.
Vyznání národní víry
Nový základní zákon uvozuje preambule označovaná jako „Vyznání národní víry“, která má být základem pro interpretaci ústavních rozhodnutí. Stanoví, že Národ, Náboženství a Rodina, tedy „loajalita, víra a láska“ jsou základem společenství, hodnotami, z nichž má vyrůstat maďarství.
Preambule začíná prvním veršem maďarské hymny: „Pane, požehnej maďarskému národu“. Dál zdůrazňuje zvláštní roli křesťanství pro přežití národa, jakkoli vyjadřuje respekt i k jiným náboženstvím v zemi. O samotné ústavě se hovoří — s využitím biblické stylizace — coby o „Smlouvě“ Maďarů z minulých, nynějších i budoucích pokolení. Rodina je tu popsána jako výlučně svazek muže a ženy.