Drze o pokroku
Ivan ŠtampachNení-li však pokrok nutný, může-li se v jednotlivých případech zpožďovat a jít po divných oklikách, je přece jen možný. Historicky v mnohasetleté perspektivě pokrok převládal nad konzervativní společenskou stagnací či dokonce sociální retardací.
Část lidstva, které má dosud iniciativu, prodělalo v dohlédnutelné historické minulosti zřetelný vývoj. Nebyly to jen technické změny, i když ty bychom neměli přehlédnout. Konkrétně v Evropě byla velká část obyvatelstva zbavena lidských práv a svobod, a to i v prostředí takřečené aténské demokracie. To bylo nahrazeno poddanstvím, případně nevolnictvím. V 18. a 19. století i tato nerovnoprávnost padla a z obyvatel se stávali svobodní, rovnoprávní občané. V téže době se začíná humanizovat vězeňství, ve vyšetřování se ustupuje od útrpného práva, předpokládá se nevina obžalovaného a vinu mu musí stát dokázat. Postupně přestávají být psychiatričtí pacienti svého druhu vězni a je jim věnována péče s největšími možnými ohledy na jejich zájmy. Ještě o něco později se uznává jako žádoucí usnadnit život tělesně postiženým a upravují se vstupy do budov a nástup do dopravních prostředků. Leváci přestávají být přeučováni a šetří se tak jejich mozek. Těchto pár náhodně připomenutých změn se po právu může označit jako pokrok.
Jistěže výrazu pokrok nebo progres může být použito neutrálně. Nějaký diktátorský režim může slavit pokroky v metodách kontroly obyvatelstva nebo může v organismu člověka nějaký degenerativní proces být označen jako progresivní. Když se naivně a drze mluví o pokroku ve smyslu uvedených dějinných změn a pokroku se připisuje příznivé hodnocení, máme na mysli pokračující humanizaci. Jde o zlidšťování lidské situace. Máme na mysli větší prostor pro člověka a jeho projev, řečeno s Albertem Schweitzerem, o uplatňování etiky úcty k životu.
Symbolem pokroku je oheň, který Prometheus ukradl na Olympu a umožnil tak lidem, aby se přiblížili bohům. Oheň je velice nebezpečná věc, ale nedá se bez něj žít, pokud člověk chce zůstat člověkem. Musí se zkrátka naučit s ním zacházet. Stejně tak je to s pokrokem.
"Dokud nebyla vymyšlena ekonomie, na světe se nic ekonomicky nedělo a nevysvětlovalo. Od chvíle, co se ujala vlády nad světem, děje se a vysvětluje ekonomicky všechno, od počátku světa podnes, a dále až do jeho utopického konce. Za tohoto stavu cokoliv, co neprokáže svůj ekonomický původ a produktivní charakter, má pramálo naděje n přežití.
.....
Ekonom například zví, že existuje přírodní národ, který má pro tanec a práci jediné slovo. Víme-li, co znamená tanec pro přírodní národy, je nám zřejmé, že tento národ nemá o práci v našem - ekonomickém - slova smyslu ponětí, vskutku nepracuje, nýbrž především - jako věc pro něho důležitejší - pečuje o kult, zabývá se tedy náboženstvím, magií, uměním, či snad ještě hrou, - a živobytí, pokud je třeba, se prostě sveze s tím. Pro něho práce není práce, nýbrž "tanec", rituál, magický nebo náboženský úkon. Mysl ekonomická však obrátí věc naruby, myslí po našem: má-li domorodec jediné slovo pro práci a tanec, pak zřejmě nikdy netančí, jen pracuje; pracuje, i když jen tančí."
Je třeba udělat vše pro návrat lidkosti a humanity do hry, jakožto těch nejvyšších hodnot. Ekonomická myšlenka úspornosti, která vede k pohodlnosti je v přímém protikladu k lidskému a vesmírnému zákonu, kde platí, že čím větší člověk projeví osobní nasazení, lásku, obětavost, tím více se mu pak zpětně vrací, tím větší jeho život získává smysl. Tím více, čím méně jsou jeho motivace samotným tímto zákonem vědomě určeny, tím více, pokud jde o spontánní projev citu, tedy lidkosti.
Pokud se znovu začne brát ohled na slabší, trpící, nemocné, pokud přijde ke slovu láska, nebude to z ekonomických důvodů, ale právě naopak. Zvrácená myšlenka ekonomického zisku vnesená do mezilidských vztahů zplodila dehumanizaci a odživotnění člověka a naprostý kolaps v mezilidských vztazích. Jsme příliš vzdáleni plně vnímané a cítěné skutečnosti. Není divu, když je naše vědomí neustále vyrušováno přívalem zbytečných informací a skryté, ale o to víc manipulující a deformující ideologii. Patologických mocnářů bylo v dějinách vždycky dost, ale jen díky vědě a technice mají nyní v rukách možnost zničit celý svět, jen díky odvrácené straně tohoto náboženství naší doby ("Kritika vědy je ve dvacátém století druh lèse-majesté - urážka Veličenstva - a znamená totéž, co kritika římské církve ve století dvanáctém" - Mortimer Taube) mají mocní v rukou media jako prostředky totální manipulace a všemožné šmírovací přístroje jako prostředky totální kontroly.
Je potřeba vymanit Boha ze zajetí náboženství, je potřeba vymanit člověka ze zajetí ekonomicko-technickou civilizací (způsobem uvažování). Osvobození člověka, je osvobozením Boha a naopak. Velmi významnou roli přitom mohou a měly by sehrát ženy a ženský princip vůbec, protože ženy mají díky mateřství mnohem blíže k přírodě i k zodpovědnosti k zachování lidského rodu.
Otroctví je tu v dnešní době zase, ale jak je nejen pro současnot typické, není přímo přiznané - většina zla současnosti nemá přímé pojmenování a schovává se za něco jiného - přeměna člověka a jeho kvalit na kvantitativní jednotku měřenou množstvím peněz a efektivitou není než novodobým otroctvím. Duch chřadne, city je nutno potlačovat, člověk je opět ponižován a normalizován. Velká část firem skrze své šéfy a manažery naprosto cynicky a vypočítavě vyvoláváním strachu o holou existenci, zneužívá lidí a vykořisťuje je způsobem, který ještě před pár lety nebyl možný. Většina tak současnou situací trpí (ale spíše je to vede k apatii, kam vždy vedou dlouhodobě shrbené záda a následené beznaději a vzteku), menšině je naopak celá situace velmi vítaná. Dokud se nevzbouříme nejen na demostracích, ale i v průběhu svých všedních pracovních dní, bude jen hůř. V tom všem hraje roli obraz člověka - tedy co je vnímáno jako lidské a co nikoliv. A tento obraz je velmi poškozen. Proto sadismus, hyenismus, parazitování, lhaní, kradení, ponižování slabších, zneužívání moci atd. mnoha lidem, především těm, kteří nějakou mocí disponují přijde normální. Dokud nezačneme skutečně bránit sami sebe, dokud se nespojíme a nazačneme projevovat odvahu směrem k obnovení vlastní lidské důstojnosti, máme pramálo naděje se současným stavem něco udělat.
Vzdát se úplně technického pokroku by neznamenalo více lidskosti, ale katastrofu, možná nějakou planetu opic. Zachovat technický pokrok a odbourat pokrok humánní by zase znamenalo, že se z nás stanou roboti. Oheň je třeba dostat pod kontrolu, aby neškodil. Náprava civilizace určitě je možná.
Objevy se zneužívají zejména díky diktátu tržního hospodářství. Pokud se připouští obchodování s krví, s lidskými orgány a podobné věci, je to hrozné a může to vést až ke zločinům. To ale nemohou řešit samotní vědci. Je to záležitost politiky.