Pieta s potkany

Alena Zemančíková

Nenávidění Romové musí zaplatit za trable, které máme my. Protože když my máme starosti, nebude se tady nikdo smát. Co když se směje tomu, jak jsme hloupí?

V Domě U Zvonu na Staroměstském náměstí má výstavu Bohuslav Rynek. Výstava se velice hodí do roční doby, na Reynkových grafikách člověk vlastně stále trochu vidí listopad, prosince, leden, únor a ještě tak nanejvýš březen. Zlatá záře grafik , z nichž některé jsou obrázky jen tak do dlaně, nikdy nepůsobí letně. Postavám — i zvířecím — je vždycky trochu zima, vždycky jsou hubené, žádná baculatá roztomilost. Zlatá záře Reynkových grafik dosvědčuje nějaké skryté bohatství, to ale není totéž co blahobyt.

Na svatou Barboru byli jsme v hustém dešti v Krušných horách u jediné třešně, která tam daleko široko roste. V tamější nadmořské výšce už třešně nejsou. Tahle se před lety nalomila, převrátila a opřela korunou o zem, její kmen vytvořil jakousi bránu, goticky lomenou, v úhelném bodě je dřevo zkrouceno jako povříslo — ale třešeň žije dál, opírajíc se čelem o zem. Chodíme z ní střihat barborky, ještě se nestalo, že by do Vánoc nevykvetly.

×
Diskuse
December 6, 2011 v 17.04
Madona s podnikatelem
Tak nevím, co je smutnější, zda matka nad mrtvolou syna, kterého umučili za to, že lidem říkal, ať žijí skromně, mají se navzájem rádi a radují se ze života, anebo matka se synem živým a zdravým, který splácí hypotéku, leasing a podnikatelský úvěr a kterému má problém vymluvit nenávist k cikánům za to, že žijí skromně, mají se navzájem rádi a radují se ze života. Jde na mne beznaděj, když nad tímto adventním zamyšlením přemítám, jestli je vůbec možné vychovat děti tak, aby nepodlehly modlám doby a neosvojily si módní nenávist. A trápí mě otázka, jestli je taková výchova vůbec žádoucí, zda existuje nějaká třetí cesta, zda matka nemá nakonec na vybranou jen ze dvou možností: buď podnikatel, nebo mrtvola.
PH
December 6, 2011 v 18.55
Je to velké téma
a protože bydlíme na "špatné adrese" a naproti máme romské sousedy (se kterými však vycházíme dobře), vidíme, že jsou opravdu ve větší pohodě, než většina z nás. Není to však jejich vina.
Jako technik o tom často mluvím s dětmi ve škole, zda se zlepšila kvalita života s rozvojem techniky. A po těch 35-ti letech co učím vidím, jak se mění jejich názory. I mladé generaci dochází, že sice technika nemůže za větší nezaměstnanost, ale určitě ji nesnižuje, že volný čas trávený u počítače není to pravé, že se dobrovolně stávají rukojmími konzumu.
SH
December 6, 2011 v 20.49
K zamyšlení.
Moc by mne zajímalo, jestli by se Siddhártha Gautama stal Buddhou, pokud by žil dneska. A nejsou vlastně cikáni jeho soukmenovci?