Pře se (divadelní) obec

Matěj Stropnický

Připsáno později udělili finalisté soutěže o divadlo Komedie pražskému magistrátu několik rozporných rad, jak postupovat příště. Mají mít v komisích převahu odborníci nad politiky? Existuje při posuzování nezaujatost? Má být zadání soutěže obecné nebo podrobné? Tápe magistrát i divadelní obec.

Chtěl bych se ještě jednou obecněji vrátit k výsledkům výběrového řízení na provozovatele pražského divadla Komedie. Po vyhlášení vítěze, Divadla Company.cz ze Strašnic, strhli zbylí finalisté určitý povyk. Přidala se k nim část kritické obce a na stránkách Divadelních novin propukla diskusní vřava, se kterou se seznam každý, kdo chceš znát, kdo je kdo v českém divadle, jak se projevuje, jak argumentuje, koho má rád, koho ne, kolik času který kritik a kterému divadlu věnuje, prostě jací jsou za svými texty, když se osmělí.

Finalisté se rozhodli, aby dokázali, že měli vyhrát oni, zveřejnit své projekty. Bylo jich pět: nakonec vítězné Divadlo Company.cz, společnost Masopust Štěpána Pácla, skupina Young Talents Martina Pošty s projektem Jiřího Havelky ad., Letí a Seagull s projektem režiséra Daniela Špinara (pokud vím, nezveřejněno). Stávající ředitel divadla Komedie Dušan Pařízek s ohledem na vření svolal na minulé pondělí do suterénu budovy na rohu Lazarské a Jungmannovy ulice veřejné setkání finalistů se členy výběrové komise. Přišel také dnes již vlastně bývalý radní pro kulturu Lukáš Kaucký, který komisi předsedal. Někteří finalisté vydali ještě před setkáním společné prohlášení, v němž se táží, zda „vítězný projekt odpovídá prestiži, jež se k divadlu pojí“ a zda „řízení probíhalo na tak vysoké úrovni a tak promyšleně, jak by si jedna z nejprestižnějších divadelních scén zasluhovala“.

×