Radikálnost odsuzujeme, rasismus nikoliv

Fabiano Golgo

Neuvěřitelné rady, které dává Tomio Okamura Romům, svědčí o jeho maximální snaze asimilovat se v českém prostředí. Rasismus není totiž problémem neonacistů.

Do konce prosince natáčím pro National Geographic dokument pro cyklus s názvem „The Dark Side of…“ (v tomto případě Czech Republic, ale též jsou na programu Brazílie, Japonsko, či Kanada). Mimo jiné chci ukázat, jak žijí Nigerijci, kteří si zaplatí okolo 10,000 Eur už v jejich rodné zemi za to, že se za ně provdá mladá Češka a ihned s nimi otěhotní, aby zde mohli zůstat a jak hned po získání občanství raději putují do jiné evropské země, která má větší trh.

National Geographic například ukáže paradoxní situaci, kdy řada osob afrického původu, které prodávají drogy a zprostředkovávají prostituci v centru Prahy, jsou skutečně díky své původní kultuře striktně proti užívání drog a placenému sexu a tyto činnosti provozují jen proto, že nemají jinou možnost. Taky bude ukázán osobní příběh prostitutky bulharského původu nebo bezdomovců a uživatelů tvrdších drog na ulici.

Ale během plánování tohoto projektu si britský tým všiml etnických nepokojů v „Sudetenlandu“. Proto se rozhodli natočit speciální díl o českých Romech a neonacistech. Problém je v tom, že neexistuje skutečný velký problém s neonacistickými skinheady v České republice, i když v drtivé většině Čechů přežívá aspoň malý „skin“. Ne, že by šli skandovat rasistická hesla nebo podpalovat romské domy, ani křičet cosi o čistotě rasy, ale pravda je, že si málokterý Čech občas nepřeje, aby Cigáni dostali přes držku, odešli ze země nebo žili někde hodně daleko od jejich bydliště…

Pokud chci vyprovokovat rozhořčení, stačí to říci ve zkrácené verzi, a sice,, že Češi jsou rasisti. Okamžitě všichni útočí zpět, že nejsou, že mají problém pouze s určitými rysy chování, a že kdyby Romové nebyli hluční, nekradli, nebrali podporu a chovali by se jako Češi, nebyly by s nimi problémy. Zkrátka chtějí, aby se Cigáni zařídili podle českých pravidel. Ostatně jako Češi sami, pojďme se na to podívat z druhé strany. Z venku taky občas slýcháme požadavky na nějakou adaptaci ze strany ať už EU nebo USA nebo jiných „spojenců“. A co si Čech řekne, když po něm něco chce nějaký jiný národ?

Je naprosto přirozené, že člen jednoho kmene odmítá respektovat pravidla jiného kmene.

Rom slýchající, že je Rom a nikoli Čech, tedy neintegrovaný jedinec, se asi těžko bude řídit českou direktivou.

Nejnovější a nejvtipnější je sloupek od všeználka Tomia Okamury pro regionální Deník. Nemohu si pomoct od představy, že chce být Čechem za každou cenu, ale jelikož jako Čech nemůže vypadat, tak se chytil těch nejxenofobnějších názorů, aby se „integroval“.

Cituji: „Milí Romáci, chcete, aby vás Češi měli rádi?“ a následoval několika příklady, neřeknu-li rovnou klišé, jak se měli Romové chovat podle českých vzorů. Musel jsem se ale zasmát, když jsem četl například „Svému okolí pomáhejte“; „zastaňte se slabšího, jemuž je křivděno“; či „pomáhejte bezmocným“… To jako, že Češi jsou empatičtí samaritáni obětující se pro druhé?

Nebo „zdaleka se vyhněte hernám“… Chtěl tím snad říci, že v hernách se normální Češi nevyskytují? Dále „Posílejte děti denně do školy a učte se s nimi“. Tady souhlasím s první polovinou, ale učí se český rodič společně s potomky? Nebo ho naopak vyhání na různé kroužky, a když zrovna žádný nemá, tak ho odbude zapojením kabelu na internet.

Když jsem se stěhoval kvůli studiím do New Yorku, měli jsme černošské spolužáky, kteří byli neodmyslitelnou součástí kolektivu, a i když zrovna nebyli přítomni, nikdy nepadl ani jeden rasistický vtip. Ale když jsem se přestěhoval do Gainesville v severní Floridě, kam chodilo hodně studentů z jižních států USA, byla evidentní segregace a vtipy o „negrech“ byly naprostým folklórem bělošských studentů. Byl jsem šokován i svým jinak skvělým přítelem a jeho rodinou, když jsem ho/je slyšel mluvit o černoších. Je zajímavé, že stejnou situaci jsem zažil i v ČR, kde mí jinak skvělí přátelé a jejich rodiny neměli žádné zábrany nejen vyprávět si rasistické vtipy, ale i vážně mluvit předsudečně o cikánech.

Pro mě je to trochu, jako když Američané byli znechuceni z rasistické politiky Hitlera, zatímco doma žili ve skutečném apartheidu a dokonce během 2. světové války umisťovali své japonské obyvatele do koncentračních táborů, byť nepracovních. Viděli rasistu v Hitlerovi, nikoli v sobě. Většina Čechů, které znám, nepochopí, proč je ta diskriminace černochů v několika státech USA, i když je jim vyčítáno totéž, co Romům tady — nepracují, kradou, jsou hluční, prodávají drogy, berou podporu a mají hodně dětí. Ale nevidějí v sobě toho „skinheada“ (rasistu), jako ho v sobě neviděli Američané.

×
Diskuse
November 28, 2011 v 16.30
Union Jack
Nejlepší z tohoto článku je nadpis.

Souhrnná historie skinheadů je sice zajímavá, ale zbytečně text prodlužuje a vůbec do něj nesedí, trčí v něm jako přebujelá vsuvka. Navíc je opsaná. Nevím odkud, ale vím že z angličtiny.

Dát si na hlavu vyholit „nápis Union Jack‟ je sice v zásadě možné, ale přece jen trochu složité, a hlavně naprosto k ničemu. Mnohem schůdnější, a přitom daleko efektnější, je dást si do vlasů vyholit (ornament napodobující) Union Jack, tedy britskou vlajku: https://en.wikipedia.org/wiki/Union_Jack

Pro úplnost jsem si na Wikipedii našel ještě, že ska https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Ska je hudební styl, a ne jamajská desková hra, jak jsem si myslel na základě poněkud zavádějící formulace „to symbolizovala černobílá šachovnice jamajského ska, znamenající antirasismus i jednotu‟. Tady ovšem nejsem s to odhadnout, jak mnoho se ztratilo v překladu, nakolik byl zavádějící již původní zdroj, a nakolik tkví problém jen v mé nechápavosti, přece jen se šachovnice, symbolizující mísení ras, skutečně stala symbolem ska, aspoň podle Wikipedie https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Checkerboard — jenom je především, vcelku přímočaře, symbolem toho mísení ras, a teprve přeneseně přes tento význam také symbolem ska, nikoliv obráceně.
PM
November 30, 2011 v 11.47
Možná pane Macháček, že i to pod nadpisem
je pro mnohé informativní shrnutí, které přecijen napomáhá diferencovat a lépe rozlišovat kořání kultury našeho všedního rasismu.